Review Candy Lab

Uitgever: Geronimo Games
Genre: Kaartspel, Set Collection, Pesten

De ultieme droom van menig kind, terechtkomen in een snoepfabriek. In Candy Lab kun je voor even je kinderdroom uit laten komen, want het spel speelt zich af in een heuse snoepfabriek. Geen chocoladefabriek van Willy Wonka dit keer, maar een waar de zuurstokjes als zoete broodjes van de banden rollen. Als Oempa-Loempa’s gaan jullie aan de slag om aan binnengekomen bestellingen in te pakken. Match de zuurstokken en win!

Candy-Lab-1

Alle gekheid op een (zuur)stokje
Een 27-tal felgekleurde zuurstokjes in het roze, geel en blauw liggen voor je op een rijtje. Iedere speler heeft meerdere kaarten in zijn of haar hand. Probeer hiermee een overeenkomstige combinatie van 1, 2 of 3 zuurstokken te vinden, speel vervolgens de kaart te spelen en verdien daarmee de daarop aangegeven punten. Klinkt simpel, met de meeste punten win je immers het spel. Jouw ingepakte zuurstokjes bieden echter naast eveneens punten ook een extra voordeel om je tegenstanders dwars te zitten.

Candy-Lab-4

Een snoepje van eigen deeg
Een kinderlijk eenvoudig spel, echter gaat de vlieger van ruilen komt huilen in Candy Lab soms flink op. De zuurstokjes bevatten naast punten, op de zuurstokjes met een 3-tal punten na, ook een extra opdracht. Voorbeelden hiervan zijn: trek een kaart bij een andere speler en verwijder deze uit het spel of ruil je hand met een andere speler. De absolute pest-factor zit hem in de zuurstokjes waarmee je de laatst gespeelde kaart van een speler uit het spel mag verwijderen.

Candy-Lab-3

De ultieme Willy Wonka
Een potje Candy Lab eindigt wanneer óf alle kaarten op zijn, of wanneer het laatste zuurstokje is weggepakt. In het laatste geval krijgt de speler die het laatste zuurstokje wegpakt de kaart met de Gouden Willy Wonka-staf of eigenlijk de Gouden Zuurstokkaart welke ook nog eens drie extra punten symboliseert. Om hier te komen is soms nog een lastige klus, in het begin heb je zo je kaarten gescoord. Nadat bestelling op bestelling afgehandeld is wordt het steeds lastiger om de juiste combinatie te kunnen maken. Gelukkig is er de mogelijkheid om je zuurstokjes in te wisselen voor extra kaarten, het puntenaantal dat je inlevert staat gelijk aan het aantal nieuwe kaarten dat je mag pakken. Of dat zo nu en dan een handige zet is, is zeker richting het einde van het spel nog maar de vraag.

Voor de incidentele zoetekauwen
Net als wanneer je vroeger af en toe een snoepje mocht nemen is Candy Lab een filler die je zo nu en dan tussendoor op tafel kunt leggen. Wanneer je het dagen of keren achtereen speelt heb je er al snel geen trek meer in. Tevens is het aan te raden om toch zeker met drie of vier spelers te spelen. Wanneer je echter speelt met twee spelers is er een zogenaamde derde hand in het spel om je kaarten mee te ruilen. Het plezier zit hem er toch echt in om een keuze te maken in welke speler je op dat moment even flink dwars gaat zitten.

Candy-Lab-2

Conclusie:
Enkel de aanblik van de doos en de daarbij behorende vrolijk uitziende gekleurde staafjes en kaarten kunnen an sich al een flinke dosis enthousiasme losmaken. Aangezien je Candy Lab als een filler kunt zien die je simpelweg in twintig minuutjes even weg speelt is het absoluut een lekker tussendoortje tussen al het doordachte werk of wanneer je slechts even kort in de gelegenheid bent. De regels zijn kinderlijk eenvoudig en daarom is het spel ook uitermate geschikt voor de jongere spelers, mits zij wel tegen een beetje gepest kunnen.

Tot het einde blijft een potje spannend, want je zuurverdiende zuurstokjes kunnen op ieder moment weer voor je weggegrist worden of je mooi gevulde hand kan op elk willekeurig moment opeens bestaan uit een stapel flutkaarten. Spanning alom! Candy Lab is een mierzoete verrassing en verdient daarom een Zilveren Beginners Budgy.

Aantal keer bekeken: 1519

Laagste 1 prijzen voor Candy Lab (Bordspellen)

27.95 27.95 1