Review Claim Kingdoms

Uitgever: White Goblin Games
Spelers: 2 tot 4
Speelduur: 25 minuten
Leeftijd: 10+

Naast Claim en Claim 2 is White Goblin Games in 2018 ook met Claim Kingdoms gekomen. Na mijn reviews over de eerstgenoemde spellen, ben ik erg benieuwd geworden wat Claim Kingdoms te bieden heeft. Is het meer van het lichte, of worden we verrast met zware keuzes?

Een vier-speler-spel klaar om te beginnen.

Claim Kingdoms is een tile placement en area control spel. Dit houdt in dat je tegels (in dit geval vierkante kaarten) legt en probeert een meerderheid van een gebied (of in dit geval een factie) te hebben. Iedereen begint met één kaart. Tijdens het spelen leg je je kaart aan en legt één van je fiches hier op. Vervolgens mag je de speciale actie van de gespeelde kaart gebruiken. Tenslotte pak je een nieuwe kaart van de stapel of van de drie die open liggen. Het spel eindigt wanneer één speler geen fiches meer heeft of als alle kaarten gespeeld zijn. Dan kijk je per factie wie de meerderheid heeft (of hebben) en geeft deze de punten voor die factie. Degene met de meeste punten aan het eind wint.

Een aantal facties.

Dit zijn de facties met hun eindscore en hun speciale acties:

  • Goblins (4 punten): Scoor 1 punt voor elke Goblin waar jouw fiche op ligt.
  • Dwergen (5 punten): Scoor 1 punt voor elke Dwerg in de rij en kolom van deze kaart. Stop bij omgedraaide kaarten.
  • Trollen (6 punten): Scoor 1 punt per soort factie in een rij of kolom van deze kaart. Stop bij omgedraaide kaarten.
  • Draken (7 punten): Scoor 1 punt per horizontaal, verticaal en diagonaal aangrenzende kaart. Omgedraaide kaarten tellen niet mee.
  • Gnomen (5 punten): Scoor 1 punt, Leg daarna een fiche aan een horizontaal of diagonaal aangrenzende kaart. Deze mag niet omgedraaid zijn of al jouw fiche bevatten.
  • Ridders (9 punten): Verwijder maximaal twee fiches van horizontaal of verticaal aangrenzende kaarten.
  • Zombies (6 punten): Wissel het fiche om met een fiche van een andere kaart.
  • Reuzen (8 punten): Draai een horizontaal of verticaal aangrenzende tegel om. De fiches gaan terug naar hun eigenaar.
  • Zieners (7 punten): In plaats van de bovenste kaart van de stapel te trekken, trek de bovenste drie. Kies er één en schud de andere twee terug in de stapel.
  • Dubbelgangers (7 punten): Gebruik de speciale kracht van een aangrenzende tegel, maar wel ten opzichte van de kaart die je aanlegt.
 

De overige facties.

Claim Kingdoms speelt lekker snel. Het is niet moeilijk, maar het is ook niet spannend. Je hebt telkens maar één kaart om te spelen. Je kan aan het eind van je beurt wel je volgende kaart kiezen, maar ik had graag meer keuze gehad aan het begin van mijn beurt. Dit had gekund door bijvoorbeeld met drie kaarten te beginnen en aan het eind je hand weer aan te vullen.
De doos is bedrieglijk groot ten opzicht van de inhoud. Als er in plaats van kaarten tegels gebruikt waren, dan had de doos zich wat meer gevuld. Maar nu bevat de doos grotendeels lucht.

Er is nog veel ruimte in de doos.

Al met al valt Claim Kingdoms erg tegen. Ik hoopte op dezelfde slimmigheid als in Claim en Claim 2, maar dat zat er helaas niet in. Heel misschien is dit iets voor kinderen tussen de acht en tien jaar. Maar als je wat diepgang en keuzes in je spel wilt, dan is dit niets voor jou. Claim en Claim 2 geven wat dat betreft net wat meer.

Geschreven door Dick Rensema
 

 

Aantal keer bekeken: 340 

Laagste 3 prijzen voor Claim Kingdoms (Bordspellen)

22.50 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Spelshop.be n.b.
 
€  16.50€ 6.00   € 22.50
Internet-toys.com n.b.
 
€  17.95€ 4.95   € 22.90
Lotana n.b.
 
€  18.00€ 4.95   € 22.95

Meer prijzen 

Reacties


Er is nog niet gereageerd.