Review Codenames (NL)

Uitgever: White Goblin Games (NL), Czech Games Edition (ENG)
Aantal spelers: 2 tot 8 spelers
Adviesprijs: € 19,99

Yannick -
Daar loopt hij dan. Het sneeuwt en de straten zijn bijna helemaal leeg. Hij begroet de woorden sympathiek, maar men kijkt wantrouwig terug. De angst leest hij in hun ogen. De kille ogen van de woorden. Hij weet: nog één straat naar rechts en hij komt uit bij zijn basis in een buitenwijk in Minsk. Hij weet hij dat er in dit blok veel spionnen zitten. Zowel van hem als van de Amerikaanse schoften. Natuurlijk moet hij ervoor zorgen dat alleen de Russische spionnen de goede informatie krijgen van de KGB. Komt de informatie in de verkeerde handen, dan kan dat wel eens verkeerd aflopen. Er zit heel veel risico aan, want één spion/verkeerd woord in de wijk kan zelfs dodelijke gevolgen hebben. Hij moet zo snel mogelijk de juiste woorden weten te bereiken voordat de Yanks hun taal hebben ingeschakeld.

Codenames_figuur_1

Sluipwoordenaar

Jeroen -
Codenames is een party game voor 2 tot 8 spelers dat draait om communicatie en taal. Een rood en een blauw team nemen het tegen elkaar op. Elk team kiest één “spymaster”. De twee spymasters krijgen samen één kaartje waarop een raster te zien is van vijf bij vijf vlakjes. Er zijn rode, blauwe en bruine vlakjes. En één zwart vlakje met een kruis erdoorheen. De overige spelers zien dit kaartje niet. In het midden van de tafel liggen vijfentwintig kaartjes met evenveel woorden in een raster van vijf bij vijf. De spymasters geven hints van één woord en een cijfer. De gegeven hint correspondeert met hetzelfde aantal woorden op het raster. In onderstaand voorbeeld: stroper met het cijfer twee. In dit geval is de blauwe spymaster op zoek naar de twee kaartjes met “mes” en “ivoor”.

Yannick –
De rode spymaster zou hier kunnen kiezen voor kompas met het cijfer drie. In de hoop dat het team “schaal”, “ster”, en “naald” kiest.

Jeroen -
Het team dat als eerste alle woorden van hun kleur wegspeelt wint het spel. Kies je een woord dat correspondeert met een bruin vlakje? Dan is er nog niets aan de hand. Je hebt zojuist een onschuldige voorbijganger aangeschoten. Zoals ik al zei, niets aan de hand. Maar kies je het woord dat correspondeert met het zwarte vlakje met het kruis erdoor? Dan heb je de sluipmoordenaar (sluipwoordenaar, hehe) wakker gemaakt en heeft jouw team direct verloren. In bovenstaande foto zou dat dus het woord “regel” zijn.

Yannick, ik heb een droge mond van het praten. Wil jij vertellen wat er nog meer nodig is als spymaster?

Yannick-
De spymaster is de belangrijkste pion in dit spel. Hij weet wie welke woorden moet krijgen. Het is belangrijk om vindingrijk te zijn en om zoveel mogelijk woorden in één keer te laten raden, door jouw teamgenoten. Ook moet je inschatten waar jouw teamgenoten veel van weten en welke hints zij snappen. Heb je bijvoorbeeld teamgenoten die nooit films kijken en je moet de woorden Duitsland, Hollywood en snor raden, en je noemt het woord “dictator” (op zijn Engels) dan weten jouw teamgenoten natuurlijk niet waar ze het zoeken moeten.

Jeroen –
Rusland en dictators. Yannick, probeer je ons iets te vertellen?

Codenames_figuur_2

De euforische trechterbeker

Yannick -
De rondes in Codenames zijn snel, maar ook iedere keer weer anders. Je creativiteit wordt telkens op de proef gesteld. Zo had ik in mijn laatste beurt de woorden kamp, hunebedden en rond. Mijn tegenstander zou met één woord de volgende beurt gemakkelijk kunnen winnen. Toen schoot het mij te binnen en ik bedacht me geen moment. Zonder ook maar te twijfelen hoor ik mezelf “trechterbeker” zeggen. Ik had alleen even niet gezien dat het enige woord dat de tegenstander nodig had Drenthe was… Je kan wel raden wat voor antwoord mijn medespelers gaven. Jeroen, wat is jouw leukste herinnering aan Codenames? Beschrijf het eens?

Jeroen -
De euforie was onbeschrijfelijk, maar laat ik toch een poging doen: we speelden de Engelstalige Codenames met acht spelers, vier mannen tegen vier vrouwen. Ik moest het als spymaster opnemen tegen een Amerikaanse en had er een hard hoofd in. Amerikanen zijn doorgaans vrij bekwaam in de Engelse taal. Maar haar Engels was zó goed dat alle hints hoog boven de hoofden van haar -Nederlandstalige- teamleden bleven hangen. Ondertussen troffen mijn hints één voor één doel binnen mijn -eveneens Nederlandstalige- team. Het is een bijzondere ervaring om elkaar, ondanks de communicatieve beperkingen, toch volledig te begrijpen. Dat wij vervolgens twee potjes achter elkaar wonnen was slechts bijzaak.

Twee mensen maken nog geen feest

Jeroen -Het vermelde aantal spelers op de doos is op zijn minst discutabel te noemen. Ik raad je niet aan om dit spel met twee of drie spelers te spelen. Pas vanaf vier begint het spel te leven. Ik heb het één keer met negen personen gespeeld en ook dat was prima te doen.

Yannick-
Codenames is een echte partygame. Ik zou het ook niet aanraden om het met zijn tweeën te spelen. Het boekje geeft wel aan hoe je dat zou kunnen doen. In theorie lijkt het erg leuk. Maar van mij hoef je het niet meer te proberen. Omdat je continu moet schakelen in een andere rol haalt dat eigenlijk de charme weg van het spel. Ik zou net als Jeroen aanraden om het vanaf minimaal vier personen te spelen. Dan heb je twee spymasters en in ieder geval één vast iemand in jouw team.

Jeroen -
Codenames heeft daar wel een slimme oplossing voor bedacht. Ben je met twee spelers en wil je toch graag Codenames spelen? Codenames Duet is op maat gemaakt voor twee spelers en schijnt fantastisch te zijn.

Doe dat nou niet!

Jeroen -
De beperkingen die het spel je oplegt kunnen zowel bevrijdend als benauwend aanvoelen. Ben je iemand die graag praat en je niet kan inhouden als je medespelers aan het puzzelen zijn? Sla dan vooral even over als het jouw beurt is om spymaster te zijn. Het spel vraagt je om in stilte na te denken over je hint, waarna je één woord en één cijfer mag zeggen. Vervolgens moet je weer stil zijn en in doodsangst afwachten of je medespelers je hint hebben begrepen. Het is goed mogelijk dat je dit niet prettig vindt. Persoonlijk vind ik dit juist een pluspunt. De uitdaging om niet heel hard “Nee! Oh nee niet die! Gast wat kan je wel! Nee doe dat nou niet!” te roepen als mijn hint naar de sluipmoordenaar sluipwoordenaar leidt maakt dit spel juist bijzonder. Geluk speelt ook een rol: sommige woorden lijken onmogelijk met elkaar te verbinden, waardoor je hints erg ver gezocht zijn. Maar volgens de handleiding is niets in Codenames te ver gezocht. Yannick vond jij dat ook?

Yannick -
Nee niet echt want, wanneer je zowel creatief als een teamspeler bent, kun je in dit spel, door cryptologisch na te denken van alles verzinnen. Houd je ervan om zelf tactieken te verzinnen en kun je je moeilijk inleven in anderen, dan kan dit spel erg moeilijk worden. Ik vind dat geluk niet de hoofdrol speelt. Gezond verstand, een cryptologische inslag en een dosis creativiteit en je kan codenames gemakkelijk winnen. Ook met woorden die op de eerste hand moeilijk te matchen lijken te zijn.

Codenames_figuur_3

Yannick - Het spel is erg duurzaam. Dat houdt in dat je het miljoenen keren kan spelen voordat het saai wordt. Doordat je telkens andere puzzels maakt, wordt het niet snel eentonig. Fanatisme om de puzzel op te lossen kan de overhand nemen om ook de puzzels van je tegenstander op te lossen, maar je merkt eigenlijk snel dat dat natuurlijk niet het handigste is. Jeroen – Hier sluit ik mij volledig bij aan. In mijn bordspellen-groepje komt Codenames steevast als opener aan bod. Meermaals heb ik tevergeefs geopperd om met een ander spel te beginnen en elke keer ben ik blij dat wij het tóch weer hebben gespeeld. Zoek je een laagdrempelig spel waarmee je je vrienden over kan halen voor één keer een bordspel te proberen? Ben je iemand die regelmatig vrienden over de vloer heeft en nieuwsgierig is naar bordspellen in het algemeen? Of ben je het spuugzat dat Henk het de hele avond over voetbal heeft terwijl jij een hekel hebt aan voetbal? (Misschien is dat iets te specifiek.) Dan is Codenames een dikke aanrader!

Budgyrating4

Dit artikel is geschreven voor Yannick van Dijk en Jeroen van Dijk

Aantal keer bekeken: 3091