Review De Legenden van Andor: De Eeuwige Kou

De Legenden van Andor: De Eeuwige Kou is alweer het 4e (standalone) deel in de bekroonde De Legenden van Andor reeks. Voor de mensen die deze serie nog niet kennen, de Legenden van Andor zijn coöperatieve avonturenspellen waarbij je gezamenlijk diverse legenden doorloopt en moet samenwerken om de doelen te bereiken. Vecht tegen monsters, verzamel voorwerpen, verdedig de burcht en zorg er samen met je bondgenoten voor dat jullie de doelen halen voordat de tijd op is.

Dit vierde deel speelt zich voor de gebeurtenissen af van het eerste deel. De wereld van Andor is bedolven onder de eeuwige kou en is het aan onze helden om dit uit te zoeken. Ditmaal om te onderzoeken waarom Andor geveld is door de eeuwige kou. De meeste helden zijn bekend uit de andere delen, waaronder de krijger, dwerg en tovenaar. Nieuw is de wachter van het vuur die, zoals de naam al doet vermoeden, handig met vuur kan omgaan. Wat in dit sneeuw- en ijslandschap zeker van pas kan komen.

Wat zit er in de doos:

Ik heb het vaker gezegd in eerdere reviews, maar ik blijf het zeggen, de uitstraling is en blijft geweldig. Niet alleen de doos zelf, maar bij het uitpakken ook het bord, de kaarten, de standees, alles is wederom weer een feestje om te punchen en te sorteren. En over sorteren gesproken. Het spel komt deze keer met een eenvoudige insert/raster waarbij je de kaarten, vijanden en alle onderdelen netjes kan sorteren.  Ook in dit deel is er een dubbelzijdig speelbord, met op de voorkant Andor zoals we deze kennen uit het eerste deel, maar dan in winterse sferen en op de achterkant meer de velden, het bevroren meer en grotten.

Het spel komt net als in de andere delen met een  introductielegende. Deze legende (legende 1) zorgt ervoor dat je direct kan spelen zonder de regels door te nemen. Je leert stap voor stap hoe lopen en vechten werkt, hoe de dagindeling en het tijdspoor werkt en bereid je al spelend voor op de vervolglegenden.

Wat ik wel wat verwarrend vind  is dat er wordt verwezen naar andere legendekaarten, zoals de ‘grote kruidenkennis’ en de ‘drie broers’ in plaats van een klein overzichtskaartje die bij meerdere legendes gebruikt kan worden, zoals het winkeloverzicht van het eerste deel. Persoonlijk vond ik het regelboek iets minder duidelijk dan de voorgaande delen en worden sommige onderdelen, zoals de werking van de grot bij zonsopgang, alleen in legende 2 uitgelegd en staat deze nergens genoemd in het regelboek. Dit terwijl er ook in dit regelboek een bijlage met bijna alle uitleg is toegevoegd.

Daarentegen is er wel al een voorgeprint ‘gezamenlijk gevecht’ spoor op het bord aanwezig, waarbij je de krachtpunten van alle helden gemakkelijk kan bijhouden zonder dit iedere gevecht weer opnieuw te berekenen. Als ik toch een verbeterpunt/upgrade mag noemen, dan zou het misschien dubbellaagse spelersborden zijn waarin je je blokjes kan vastzetten. Je blokje en schijfje voor de wilskracht en krachtpunten willen nogal eens verschuiven.

De Nieuwe Legenden
De Eeuwige Kou bevat in totaal vier nieuwe en herspeelbare legenden, inclusief de genoemde introductielegende. Je wordt langzaam maar zeker meegezogen in de spannende verhaallijn. Maar niet voor niets gaat de zon op, je moet net als in de andere delen goed samenwerken en overleggen om alle doelen te kunnen halen. In de introductielegende maken we ook gelijk kennis met nieuwe voorwerpen en een aangepast zonsopgangveld.

Er zijn verder geen gebeurteniskaarten meer en ook is er geen geld meer om te handelen. We leren dat we beter kunnen ruilen en dat warm blijven bij het vuur belangrijk is. En net zoals onze eigen winters, worden de dagen steeds korter en is er daardoor elke ronde minder tijd op het zonsondergangsspoor om onze doelen te bereiken. Allemaal super thematisch en passend, maar het zorgt ervoor dat je weinig tot geen fouten kan maken of rustig kan rondkijken en ontdekken.

Andor zoveel?
Hoewel er veel hetzelfde is en het echt trouw gebleven is aan de andere delen, zit er genoeg vernieuwing in om het allemaal toch weer anders aan te laten voelen. Denk hierbij aan sneeuwstorm waardoor je naar een aangrenzend vakje geblazen wordt, geen eventkaarten meer, maar de dagen die korter worden. Of het dorp wat in het midden van een bevroren meer staat. De veranderingen voelen dan ook thematisch aan en niet als verplichte variaties.

Je kan de legendes zeker opnieuw spelen, maar er zit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de uitbreiding Verloren legenden - donkere tijden weinig keuze opties in de verhaallijnen. Alleen in legende 4 komt dit een keer voor.  De Eeuwige Kou voelt ook meer aan als een lange legende met vier hoofdstukken dan vier aparte legenden zoals dat in andere delen meer het geval is.

Het enige wat ik zelf een beetje vreemd vond en dat kan liggen aan de Nederlandse vertalingen is de naam van ons vleervos hulpje. Alles en iedereen in de wereld van Andor heeft passende fantasienamen, maar de vleervos heet Flaps. Toen mijn man het de eerste keer voorlas, dacht ik echt dat hij het ter plekke had verzonnen, maar helaas, hij heette toch echt Flaps. Maar ondanks zijn eenvoudige naam, is Flaps wel een gouden kracht die sneeuwfiches kan omdraaien over de gehele kaart, maar ook tijdens het gevecht een dobbelsteen van de vijand kan afpakken.

Zonder al te veel spoilers, mocht je legende 4 hebben gehaald én heb je de andere delen gespeeld, dan zal dit een feestje van herkenning zijn!

Conclusie:

Ik blijf een grote fan van Andor maar speel vaak met een huisregel dat de verteller bij elke twee vijanden pas vooruitloopt in plaats van 1. Misschien spelen we het ook meer als een avonturenspel dan de tactische puzzel die het is, maar zo blijft het voor ons nog steeds uitdagend en kunnen we ook genieten van het spel zelf. Andor is en blijft een van de mooiere spellen in mijn grote collectie, mede door de prachtige uitstraling, de manier van spelen met de legende kaarten en het voelt ook echt als een avontuur. Ook dit deel is weer een feestje om te spelen. Je wordt meegezogen in de legenden, de onverwachte ontmoetingen zowel goed als slecht, de wendingen die het verhaal neemt, waardoor je je opnieuw de strategie moet bepalen. Ondanks dat het veel van hetzelfde is, is dit deel ook weer anders genoeg om weer vernieuwend te zijn, zonder dat het geforceerd blijft aanvoelen. Daarentegen is het prijskaartje wel wat hoger dan het eerste deel en zit er een legende minder in de doos.

Voor de Andor fan is het zeker een waardevolle toevoeging voor de collectie. Voor mensen die nog niet bekend zijn met de Andor reeks en een coöperatief avontuur willen spelen, kunnen beter beginnen met het eerste deel, waarbij je toch iets meer spel krijgt voor het geld. Ondanks dat de Eeuwige kou chronologisch het eerste deel is. En als ze net als mij toch verliefd zijn op de wereld van Andor, dan komt dit deel er vanzelf wel bij ?

Na lang twijfelen tussen een zilveren en een gouden Beginners Budgy, heb ik toch besloten dat dit deel met zilver beloond wordt. Grotendeels heeft dit te maken met minder inhoud en een hoger prijskaartje met daarnaast toch af en toe wat onduidelijkheid en verwarring in de regels, die je dan uit voorgaande legendes moet halen.

Carina Veenstra (Carientje)

Ik hou van allerlei spellen, maar mijn favoriete genres zijn co-op en workerplacement. Voor een potje Clank! of Mansions of Madness ben ik altijd te porren. Gezelligheid met vrienden is daarbij het belangrijkste

Aantal keer bekeken: 1619

Laagste 3 prijzen voor De Legenden van Andor: De Eeuwige Kou (Bordspellen)

41.71 3