Review Dobbelland

Adviesprijs: € 19,95
Aantal spelers: 2 tot 4 spelers
Genre/spelmechanieken: Dobbelspel
Aanbevolen leeftijd: Vanaf 8 jaar

Deze week ligt Dobbelland in de winkels, een dobbelspel van Andreas Spies en Reinhard Staupe. Vooral Staupe is bekend binnen de bordspellen-industrie met al meer dan 100 spellen onder de riem, waaronder recent de uitbreiding van Qwixx; Qwixx Karakters, The Game: Het Duel en Traxx waar Dobbelland wel iets van weg heeft. Dobbelland is echter anders en doet een klein beetje denken aan een kleurige vorm van Yahtzee, toch speelt het net even wat anders.

Een Pallet van kleuren

Je hebt vast wel eens Yahtzee gespeeld waarbij je je best deed om een kleine of grote straat te gooien, een Carré of natuurlijk vijf dezelfde cijfers om een Yahtzee te scoren. De naam ‘Dobbelland’ zegt het al, ook hier gaat het om het gooien van dobbelstenen, alleen staan er hier geen cijfers op maar kleuren. Ook je speelbordje bestaat uit een pallet van kleuren, net alsof een schilder verschillende kleuren verf op zijn canvas heeft gemorst. Het doel van het spel is om op jouw canvas alle sterren óf alle vakjes van één kleur af te vinken, maar hoe doe je dat?

Zo rollen we
Dobbelland werkt heel simpel. De speler die aan de beurt is, gooit de zes dobbelstenen en kiest vervolgens een kleur waar die verder mee wil. Stel je hebt de volgende situatie:

Je kunt er nu voor kiezen om met één van de gerolde kleuren verder te spelen. Hierboven liggen twee blauwe dobbelstenen, je kunt er dus voor kiezen om de andere dobbelstenen nog een keer te gooien in de hoop nog meer blauwe stenen te verzamelen. Gooi je nog een blauwe dobbelsteen, dan mag je nog een keer, net zolang tot je geen nieuwe blauwe dobbelsteen meer gooit. Je kunt er echter ook voor kiezen om voor de gele ster te gaan, waarmee alleen jij een gratis bonusworp krijgt. Of is het beter om de groene vakjes te vullen zodat je aan het groene gebied erboven kunt beginnen? Keuzes, keuzes, keuzes.

Less is vaak more

Waar Dobbelland echter verschilt van een spel als Yahtzee is dat je niet moet proberen om bijvoorbeeld zes groene dobbelstenen te gooien. Sterker nog, dit is vaak alleen maar nadelig! Het doel is om op je canvas zoveel mogelijk van een bepaalde kleur af te kruisen. Je mag echter alleen vakjes afstrepen die grenzen aan een vakje dat al is afgekruist. Je mag verder elke kleur aankruisen die je wilt, maar per kleur mag je maar met één setje vakjes tegelijk bezig zijn.

Stel dus dat je met een rijtje groene vakjes bent begonnen, dan moet je dat hele rijtje eerst afmaken voordat je aan een ander groen setje mag beginnen. Zo kan het zijn dat je bijvoorbeeld nog slechts twee groene vakjes open hebt. Dan zijn twee groene dobbelstenen genoeg om deze af te kunnen kruisen. Gooi je echter drie groene dobbelstenen? Dan heb je te veel gegooid en mag je die helaas niet wegstrepen. Zo zit er ook een klein gokelement in, ga ik verder om meer tegelijk af te kunnen strepen of laat ik het bij mijn huidige gerolde dobbelstenen?

Nadat een speler de kleur gekozen heeft die die gaat afstrepen, mogen de andere spelers als een soort haviken van één van de andere gerolde kleuren een kleur kiezen om vakjes bij zichzelf aan te kruisen. Let wel, je moet altijd het aantal vakjes aankruisen van een kleur als dat er dobbelstenen van die kleur gerold zijn. Dit extra mogen wegstrepen is meestal erg handig, omdat je zo meestal een laatste vakje kunt afstrepen van een kleur waar je bijna mee klaar was.

Een duidelijke winnaarsrichting
Je kunt op twee manieren winnen. Diegene die uiteindelijk het eerste alle vakjes van een bepaalde kleur heeft  weten af te strepen, of alle sterretjes heeft aangevinkt, wint het spel. Redelijk duidelijk dus.

Dit is echter het enige waar het spel iets minder sterk uit de bus komt. Na uitgebreid testen blijkt namelijk dat het eigenlijk altijd gemakkelijker is om de vakjes van één kleur af te strepen, dan alle sterretjes af te strepen. Dit komt met name omdat als je met een kleur bezig bent je die vaak met drie dobbelstenen tegelijk kunt wegstrepen, terwijl sterretjes in allerlei kleuren en op allerlei locaties voorkomen. Daarnaast staan de sterren verder van elkaar uitgespreid, dan de diverse kleuren. Meestal voordat je alle sterren bereikt, heb je al wel een kleur helemaal afgestreept. Misschien is het daarom beter om de regel te maken dat er twee kleuren volledig afgestreept moeten worden voordat de winnaar bekend is. Dat maakt de voorkeur voor kleur of ster iets minder duidelijk.

Wat ik ook af en toe wel verwarrend vond, was het bijhouden van met welke kleuren ik nog bezig was, soms begon ik per ongeluk al aan een nieuw setje aan blauwe kleuren bijvoorbeeld, terwijl ik een ander setje nog niet afgerond had. Dit is dus wel opletten geblazen.

Voor wie is Dobbelland?

Het is perfect  om samen met de familie een avondje te spelen, kinderen begrijpen het spel direct en het is fijn puzzelen voor zowel jong als oud. Daarnaast is het ook een prima spel om met je vriend/ vriendin uit de kast te pikken om even samen te puzzelen. Ik zie mijzelf het spel alleen niet uit de kast halen als vrienden over de vloer komen, het is echt meer een spel om gezellig samen of met familie even uit de kast te pakken. Kinderen zullen er van smullen. Daarnaast zorgt het compacte doosje ervoor dat je het spel bijvoorbeeld gemakkelijk mee kunt nemen op vakantie.

Ik heb me prima vermaakt met Dobbelland. Het is nooit saai en het prijskaartje van € 16,95 is ook vriendelijk. Het dobbelen werkt verder goed en een tikkeltje verslavend, alleen zijn de wincondities niet helemaal in balans. Je kunt winnen door alle sterren af te kruisen of door één van de kleuren volledig weg te strepen. De sterren zitten echter op zulke uitdagende plekken, dat de voorkeur altijd uit zal gaan naar het volledig afstrepen van één kleur. Een alternatieve regel is om twee kleuren volledig te moeten afstrepen, dat brengt de balans wat terug. De vriendin dobbelt graag mee, kortom een gezellig spelletje  voor met de vriend/in of met drie familieleden.

Deze recensie is geschreven door Yørn.

Aantal keer bekeken: 4051

Laagste 3 prijzen voor Dobbelland (Bordspellen)