Review Eerste Boomgaard

Naam van het spel: Eerste Boomgaard
Uitgever: Haba
Genre/spelmechanieken: Coöperatief, Kinderspel, Dice rolling, Educatief
Speelduur: 5 minuten
Aanbevolen leeftijd: Vanaf 2 jaar

Als fervent bordspel speler is het mijn droom dat mijn dochtertje mee kan spelen met de spellen uit mijn collectie. Echter zijn spellen als Gloomhaven, Everdell of Robinson Crusoe nu nog nèt iets te moeilijk voor een meisje van twee jaar.
Gelukkig heeft Haba een reeks genaamd ‘mijn eerste spellen’ waarmee je kinderen kunt laten kennis maken met het spelen van een bordspel. Eerste Boomgaard is een spel voor vanaf twee jaar. Ik kon zelf niet wachten met spelen, en een aantal weken nadat Mila twee was geworden hebben we al regelmatig het spel met haar gespeeld. Hoe dat ging kan je lezen in de review.

Dobbelen en fruit plukken

Eerste Boomgaard is een ‘versimpelde’ versie van het Haba spel Boomgaard. In deze versie speel je coöperatief met je kinderen tegen het spel. Tijdens het spel rol je om de beurt de dobbelsteen. Het fruit wat er op de dobbelsteen staat mag je in het kartonnen mandje plaatsen. Gooi je het mandje op de dobbelsteen, dan mag je een stuk fruit naar keuze pakken en gooi je de raaf, dan mag die een stap vooruit. Je wint als al het fruit in de mand ligt en je verliest als de raaf in de boomgaard komt.

Dit spel klinkt dan ook heel simpel voor de volwassen spelers, maar bedenk goed dat dit een introductie in de bordspelwereld voor kinderen is en dat kinderen met dit spel leren om samen te werken, leren dat je kan winnen en verliezen en dat ze moeten wachten op hun beurt.

Als de kinderen al vaker het spel hebben gespeeld kan je ze ook zelf het spel laten opzetten. Onder de kartonnen bomen zie je de kleuren van het stuk fruit dat daar moet komen te liggen.

Daar komt de raaf

Zoals gezegd klinkt het spel voor een volwassene vrij simpel en dat is het ook, maar voor een kind is het erg spannend. De raaf is een heel spannend onderdeel van het spel. Mila wil niet dat die wordt gegooid, want dat ‘mag’ niet. Maar tegelijkertijd wil ze die wel heel graag rollen, want dan mag ze hem verplaatsen en dan zegt ze heel melodieus “Daar komt de raaaaf”. Ze had al heel snel door dat als de raaf in de boomgaard is, dat het spel over is en ze heeft al door dat als je de dobbelsteen nét niet hard genoeg gooit je de dobbelsteen kan beïnvloeden en dus een beetje vals kan spelen. Hiermee slaat Haba de spijker op zijn kop en leren de kinderen het verschil tussen winnen en verliezen. En tegelijkertijd wordt verliezen ook leuk gemaakt.

De onderdelen van het spel zien er ook ontzettend leuk uit. De houten onderdelen zijn groot en stevig, waardoor kinderen ze goed vast kunnen houden. Het mandje is van karton, wat naar mijn idee snel kan scheuren als een kind er vrij mee mag spelen. Na enkele maanden zit het verf nog op de stukken fruit en is het karton echter nog niet gerafeld. Een potje spelen duurt slechts vijf minuten en dat is voor een kind van twee jaar lang genoeg.

Mila houdt ontzettend veel van ontdekken en heeft al meerdere malen papa en mama hun bordspel collectie ontdekt. De kleuren zien er ontzettend leuk uit en de poppetjes waar ze mee spelen zou Mila ook ontzettend graag mee willen spelen. De Haba dozen hebben een felle gele kleur en Mila heeft een eigen vakje gekregen in de bordspel kast, daar kan ze ook haar eigen spellen pakken als ze zin heeft om een spel te pakken.

Eerste Boomgaard is zeker geschikt als één van de eerste spellen voor je kleine kind. Ieder kind ontwikkelt zich wel op zijn eigen tempo, dus kijk goed waar de interesses liggen van je kind. De prijs vond ik wel aan de hoge kant, bij sommige Haba spellen krijg je een aantal verschillende tips en suggesties voor het spelmateriaal. Bij Eerste Boomgaard heb je maar één coöperatieve spelmodus en dat voelt weinig. Daarentegen ziet het materiaal er degelijk uit.

Wij hebben in ieder geval wel de smaak te pakken en Mila ook. Ze heeft wel moeite met het opruimen van haar spullen, daarom denk ik dat ons volgende Haba spel “Wij Ruimen Op” wordt.

Het ziet er leuk uit, het is een goede introductie in de bordspelwereld óf een uitbreiding als je al meerdere Haba spellen hebt. Jammer genoeg voelt het wel wat karig met maar één spel optie. Daarom krijgt Eerste Boomgaard een zilveren Budgie.

Deze review is geschreven door Stef de Jager

Aantal keer bekeken: 1497

Laagste 3 prijzen voor Eerste Boomgaard (Bordspellen)