Spelers: 1 tot 5
Speelduur: ± 45 minuten
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Nóg een spel gebaseerd op Wingspan, na het origineel, de zwermen aan uitbreidingen en Wyrmspan: is dat nou echt nodig? Dat misschien niet, maar deze vissenvariant Finspan is wel een welkome toevoeging aan de familie.
Finspan gebruikt megahit Wingspan als de solide basis van een nieuw spel, dat je als de meest toegankelijke van het stel mag zien. In plaats van vogels of draken stel je een tableau samen van vissen, met eigenschappen die combo’s vormen en je hopelijk de meeste punten opleveren. Kennis van het origineel helpt je zeker om snel aan de slag te gaan met Finspan, al zijn er wel degelijk een paar belangrijke verschillen tussen de twee spellen.

Overzichtelijk spelen
Finspan duurt vier rondes waarin je kaarten met vissen plaatst op je persoonlijke speelbord en deze kaarten activeert om de spullen te krijgen die je voor je acties nodig hebt. Elke beurt heb je de keuze uit twee mogelijkheden: je legt een kaart in één van de drie kolommen op je bord of je activeert zo’n kolom. Een vis spelen kan verschillende grondstoffen kosten: meestal zijn dat andere viskaarten, eieren of jonge visjes. Door de kolommen met kaarten te activeren, kun je deze grondstoffen verdienen. Kaarten trek je van de gemeenschappelijke stapel, eieren leg je op de vissen op je speelbord en jonge visjes komen uit deze eieren. Aan het eind van een ronde wordt het doel van die ronde gescoord en is het tijd voor de volgende.
De vis of het ei?
Bij het spelen van vissen moet je met een aantal zaken rekening houden. De kolommen waarin je ze plaatst stellen gebieden in de oceaan voor, met verschillende dieptezones. Niet elke vis kan zomaar leven in elk gebied of op elke diepte, dus dat beperkt je mogelijkheden bij het plaatsen. Roofvissen hebben daarnaast een plek nodig waar al een kleinere vis ligt, zodat ze deze als het ware kunnen opeten. Het leggen van eieren is wat eenvoudiger: op elke vis in je tableau kan je er ééntje liggen. Het uitbroeden van de eitjes levert jonge vissen op, die de vorm van fiches hebben. Eén van de effecten van het activeren van een kolom is dat je deze visjes laat zwemmen en er scholen mee vormt. Alles wat je doet, is voor de punten: ze staan op de viskaarten, de eieren, jonkies en scholen zijn punten waard en je scoort ze met de rondedoelen en vissen met daarop voorwaardes voor aan het eind van het spel.

Als een vis in het water
Wie Wingspan kent, zal veel elementen bekend voorkomen. De belangrijkste zijn het bouwen van rijen met dierenkaarten en het activeren hiervan, in combinaties die werken als een soort motortje. Ook de wisselende rondedoelen zijn bekend, net als de meeste andere manieren waarop de punten verdiend worden. Wat helemaal nieuw is vergeleken met Wingspan, is het ruimtelijke puzzeltje met de jonge visjes die uit de eieren komen: deze laten samenkomen tot waardevolle scholen is een grappige toevoeging. De manier waarop je betaalt voor het plaatsen van kaarten, is flink versimpeld: geen dobbelstenen meer en vijf verschillende grondstoffen, maar alleen nog kaarten, eieren en jonkies om mee te betalen. Geinig detail: de kaarten die je aflegt bij het betalen, gaan naar een persoonlijke aflegstapel. Daarbij is het mogelijk deze met een speciale actie weer terug te krijgen, wat voor leuke strategische overwegingen zorgt.

Vogel vs vis
Het is belangrijk om te weten dat Finspan bijna geen interactie tussen de spelers kent. Af en toe geef je je tegenstanders een klein cadeautje bij het activeren van je vissenkaarten en bij het halen van de rondedoelen kun je een regel gebruiken dat degene die er het beste op scoort een bonus krijgt, maar dat is het dan ook. Ook zijn de in elkaar grijpende combo’s die je kunt bouwen in de kaartkolommen wat simpeler van aard dan bij Wingspan. Daar staat tegenover dat je Finspan met zowat iedereen kunt spelen: de regels zijn binnen tien minuten uitgelegd en het speelt enorm soepel. Zo verdient dit spel ondanks zijn bekende familietrekjes zeker een plekje naast de andere Wingspan-achtige spellen.
