Review Fossilis (NL)

Uitgever: Happy Meeples Games
Spelers: 1 tot 5
Speelduur: +/- 60 minuten

De prehistorie wordt blootgelegd in Fossils. Als paleontoloog ga je de strijd aan met je collega's om zoveel mogelijk fossielen op te graven om volledige geraamtes van oeroude dinosaurussen te vervolledigen. Het museum is zeer geïnteresseerd in een zo divers mogelijke collectie.

In Fossilis, van ontwerper David Diaz, kruipen spelers in de rol van paleontoloog: Expert in fossielen. Het spel zelf is een grote opgravingsplek waar een schat aan fossielen is ontdekt, welke als spelers opgegraven dienen te worden. Als de opgegraven beenderen een match vormen kunnen hele dinosaurussen opnieuw vorm krijgen in het museum. Hierdoor scoren de spelers punten. De speler met de meeste punten na de eindronde van het spel, wint het spel. Enige min-punt voor de die-hard dino-fans: de T-rex is volledig zoek in dit bordspel.

20211211-154631

Opgraven van dino-botten
Het opzetten van Fossilis vergt de nodige inspanning, de opgravingslocatie dient vol beenderen te liggen met diverse lagen hier overheen. Wanneer het spel eindelijk is opgebouwd zien we op tafel een grote opgravingsplek met zand-, klei- en steentegels erop. Tevens zien we een scorespoor voor de puntentelling met daarop een gebeurtenisveld, een vaardighedenmarkt en voor iedere speler een eigen spelersbord om hun voortgang op bij te houden.
Naast het bord bevind zich de markt aan de ene kant en de reservevoorraad gips aan de andere kant. Het oudste fossiel aan tafel mag beginnen. Geintje, dit bepaal je natuurlijk helemaal zelf.

20211211-155231

Fase 1: actiefase
Iedere speler heeft per beurt 4 acties. De eenvoudigste actie is je meeple 1 of 2 plaatsen over de opgravingsplek te verplaatsen. Met een actie kan ook een blok gips gepakt worden. Gips is nodig om fossielen veilig in te vervoeren. Met één, twee of drie acties kan je een stuk zand , klei of steen wegduwen van het bord. Als zo het stuk van het bord valt krijgt de speler dit stuk om de elementen erop te gebruiken in zijn tweede fase van de beurt. Met een actie kan uit het leeggegraven stuk met behulp van de prachtige bijgevoegde pincet een hamer worden opgegraven, mits deze er ligt, of een fossiel, als er genoeg gips is verzameld.. Zo zijn er tanden, benen, ribben, heupen en zelfs een schedel van een Tyrannosaurus Rex te vinden. De rest van de T-rex is helaas verloren gegaan. De hamer geeft de speler een optie tot het pakken van een vaardigheidstoken om zichzelf van bijvoorbeeld een bonus of korting te voorzien in de komende speelrondes. Niet onderschatten! Deze bonus kan je sleutel tot succes zijn. Het is eveneens mogelijk om een stuk zand terug op het speelbord te leggen zodat je meeple zich vrijer kan bewegen.

De spelmechaniek 'graven' is eigenlijk het opzij duwen van een stuk aarde, zoals zand. Duw je hiermee een tweede stuk zand opzij dan is dit toegestaan. En let op: zo kun je het stuk zand waar je tegenstander op staat ook van het speelbord wippen! Deze heeft vervolgens één van zijn acties nodig om terug op het bord te komen. Genoeg reden dus voor een flinke portie hilariteit of rivaliteit.

20211211-155241

Fase 2: Marktfase
Op de markt kunnen spelers met behulp van de elementen die zij verzameld hebben, spullen en punten kopen. De gereedschapskaarten bieden de speler vaak punten aan en een extra actie in de volgende actiefase, zoals bijvoorbeeld: Verschuif twee kleistenen. De voorraadkaarten bieden je de kans sneller gips en punten te verzamelen. Een aantal kaarten bieden zelfs een fossiel aan van een niet speelbare collega paleontoloog. Deze kaarten kunnen er zo nu en dan voor zorgen dat spelers een flinke voorsprong kunnen krijgen.

Fase 3: dinosaurusfase
Nu komt het echte werk: Naar aanleiding van welk fossiel je hebt gepakt deze ronde mag je één dinosauruskaart in je laboratorium leggen. Je besluit in feite dat je die specifieke dino eerst gaat vervolledigen voor het museum. De fossielen zijn op deze kaart meer punten waard. Een volledige dino kan in sommige gevallen al met slechts 1 ribbenkast of 3 tanden gemaakt worden (ik stelde ook geen vragen).

Maak je een dinosauruskaart volledig dan mag je de punten direct op het spoor tellen en je dino omdraaien. In fase 3 ontvang je dus de optie een nieuwe dino te pakken. Let op: je mag in je actiefase uiteraard ook gewoon fossielen oppakken die niet per se bij deze dinosaurus horen.

20211211-155326

Einde van de opgravingen:
Nadat alle gipsblokjes van het bord zijn gepakt eindigt de ronde en wordt er een gebeurteniskaart gespeeld. Deze biedt de spelers een negatieve of positieve spelervaring waarmee verder gespeeld moet worden. Als in totaal vier maal al het gips is gepakt van het bord eindigt het spel met een laatste ronde. Alle spelers proberen nog zo veel mogelijk punten met hun laatste beurt te pakken.

Alle dino's verzamelen:
Nu wordt het spannend, tenzij je tegen Linnsane speelt. Alle dinosaurussen bieden bij de eindtelling nogmaals punten mits je setjes kunt maken. Een set van drie carnivoren of drie vliegers kan zo drie of vijf extra punten opleveren. De speler die alle varianten heeft vergaard krijgt zelfs twaalf extra punten. Overigens dien je hier wel, tussen alle andere bedrijvigheid door, goed tactisch inzicht voor te hebben.

20211211-155410

Eindoordeel:
Fossils is een eenvoudig te leren gezelschapsspel dat met de hele familie gespeeld kan worden. Het spel is prachtig weergegeven met een uniek speelbord. In mijn jongere jaren had ik 'De Wraak van Toetanchamon' waar Fossils mij aan deed terug denken. Wellicht voor sommige lezers bekend. De spelmechaniek waarbij je letterlijk botten moet oprapen uit een gat met gebruik van een pincet is heel leuk en de snelheid waarmee het spel gespeeld kan worden is goed uitgedacht. Natuurlijk is het spel vooral leuk wanneer je, zoals ik, net oud genoeg was om Jurassic Park te kijken toen deze op videoband uit kwam.

Opbouwende kritiek heb ik wel. De marktkaarten en de vaardigheidkaarten zijn naar mijn idee niet geheel gebalanceerd. Mijn tegenspeler is tot drie maal toe de eerste geweest die een vaardigheid mocht bemachtigen en heeft mede hiermee drie keer overtuigend gewonnen. De markt biedt punten en opties aan voor de spelers en dus een alternatieve manier om te winnen. Echter de puntentelling op het einde van het spel maakt het er naar dat je als speler veel slimmer aan doet om zo 'goedkoop mogelijk' dinokaarten te vullen met botten. Het idee dat er een andere manier is om het spel te winnen vind ik dus niet terecht en dit maakte onze eerste potjes fossils niet heel spannend.
Al met al hebben we ons echter heel goed vermaakt en ik denk dat voor een gezin met kinderen tussen de 8 en 12 dit spel heel goed tot zijn recht komt! Een absoluut verdiende Gouden Budgy en deze gaat zeker vaker op tafel komen, zeker gezien het feit dat er ook nog eens zes uitbreidingen in de doos aanwezig zijn.

Aantal keer bekeken: 1827

Laagste 3 prijzen voor Fossilis (NL) (Bordspellen)

52.74 3