Review Harry Potter: Paralitis!

Uitgever: Repos Production
Genre: Bluffen, Set collection, Party spellen
Aantal spelers: 4 tot 8
Speelduur: 30 minuten

Welkom op Zweinstein Budgetspelers!
Toen ik 10 was, was er niets liever dat ik voor mijn verjaardag had willen krijgen dan de brief van Perkamentus die mij toegang zou geven tot de meest magische plek op aarde. Nee, niet Disneyland, maar Zweinstein bedoel ik.
Toen ik dus hoorde dat designer Ludovic Maublanc in samenwerking met uitgever Repos Production met een Harry Potter spel op de proppen kwam, was ik voorzichtig hoopvol.
Het spel kwam aan, ik maakte het open (Alohomora!) en wat vond ik daar? Acht toverstokken, klaar voor gebruik. Mijn voorzichtig optimisme was veranderd in heel veel zin om het spel zo snel mogelijk uit te proberen en dat zonder het gebruik van een Felix Fortunatis toverdrankje...

Paralitis!
In Paralitis is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk afdelingspunten verzamelt voor jouw afdeling. Dit doe je door het verzamelen van kaarten. Hoe kom je aan de kaarten? Een tovenaarsduel natuurlijk! Als je al bekend met Ludovic Maublanc's eerdere titel Cash 'n Guns dan zal het spelconcept in Paralitis! je bekend voorkomen. Feitelijk is Paralitis namelijk een remake hiervan waarbij een aantal zaken wat simpeler zijn gemaakt. Is dat erg? Wat mij betreft niet, want deze remake werkt erg goed met het Harry Potter thema.

Paralitis bordspel punten budgetspelen

20 punten voor Griffoendor!

Expelliarmus!
Het spel wordt over acht rondes gespeeld, waarbij elke ronde er eerst een duel plaatsvindt, waarna de buit onder de winnaars verdeeld wordt. Tijdens elk duel moet je in het geheim de keuze maken of je een Paralitis spreukkaart speelt, of een spreukfoutkaart. Vervolgens kiest iedere speler een tegenstander en na het uitspreken van de volgende woorden... "Heksen en Tovenaars... leg je toverstokken klaar!" 3, 2, 1... richt iedereen tegelijkertijd de toverstok op je uitgekozen tegenstander.
Vervolgens heb je nu even de tijd om te kijken of en hoeveel spelers hun stok op jou gericht hebben. Echter, je weet natuurlijk niet of aan het einde van die toverstok een echte paralitis kaart klaar ligt om te vuren of een nepperd. Dus durf je de gok te wagen of trek je je terug uit het duel en daarmee je kans op afdelingspunten?

Welke zal ik kiezen?

Protego!
Er wordt nogmaals afgeteld en indien je je terugtrekt roep je "Protego",  als je een spreukfoutkaart hebt liggen en je toch doorgaat roep je niks en de spelers die een Paralitis hebben ingezet roepen "Paralitis!". Iedereen die gebleven is en een Paralitis spreuk op hun wachten had, zijn geraakt en mogen ook niet meedoen voor de beloningen. Aangezien alle spelers met dezelfde verdeling aan spreukkaarten begint en er meer spreukfout kaarten dan Paralitis kaarten zijn, moet je dus goed nadenken wanneer je die waardevolle spreuk inzet en op wie.

Accio beloning!
Beginnend met de startspeler mag iedereen nu beloningen pakken totdat deze op zijn. De beloning zijn ofwel pure puntkaarten, ofwel beloningen zoals de Succesvolle Toverdrankkaarten die iets speciaals doen. Bijvoorbeeld een hoge puntenbonus geven als je aan het einde van het spel de meeste Toverdrankkaarten bezit. Wat dus voor de een een mooie beloning kan zijn, hoeft dat niet perse voor een ander te zijn. Daarnaast kun je nog De Favoriet worden, als gemotiveerde student die vroeger zeker deze houding vaker heeft aangenomen moest ik erg om deze kaart lachen, het is namelijk Hermelien die haar arm hoger opsteekt dan je realistisch voor mogelijk zou achtten. Pak je deze kaart, dan ben je de volgende beurt degene die als eerste een beloning mag pakken.

Afdelingspunten of de Tijdverdrijver?

Expecto Patronum!
Paralitis is net als zijn voorganger een goed spel voor grotere groepen die even lekker willen bluffen onder het genot van een drankje. De spelregels zijn simpel en na één rondje heeft iedereen het door. De productie van het spel zit goed in elkaar.  De toverstokken zijn van degelijke kwaliteit en er zijn verschillende designs wat een leuke touch is. De kaarten hebben een foil-effect zonder dat hierdoor de kaarten onleesbaar worden. Tijdens het spel gebruik je de doos om je punten in te gooien, dit geeft een extra Harry Potter tintje die direct ook functioneel is, want zo weet je nooit helemaal precies hoeveel punten iedereen heeft. Dat je iets fysieks hebt om op een ander te richten, maakt dat de spelmechanieken gaan leven. Wie richt een toverstok op me? Heeft diegene al een eerdere ronde een Paralitis spreuk gebruikt en zijn deze dus nu op? Keuzes zoals dit maken het spel spannend, zonder dat het te lang gaat duren.

Bombarda!
Dit spel is bij uitstek leuk om met meer mensen te spelen. Omdat er maar vier afdelingen zijn, heeft het spel speciale opstellingen afhankelijk van met hoeveel je speelt. Vooral met vijf is hiervan het nadeel te merken. Twee spelers spelen dan samen voor één afdeling met minder Paralitiskaarten. Echter, omdat ze dubbele kans hebben om bij de bonusverdelingen mee te doen, was onze ervaring dat dit alsnog ervoor zorgde dat de Tweelingspelers een voordeel hadden. Het spel komt wat mij betreft daarom het meest tot recht bij een even aantal spelers waarbij je geen gebruik van deze regel hoeft te maken.
Verwacht qua herspeelbaarheid niet teveel op het strategievlak, er zijn een paar speciale kaarten waarmee je je tactieken kan aanpassen, echter is het bewust redelijk simpel gehouden, zodat het spel aanspreekt tot een wijder, lees: Harry Potter fan, publiek. Daarnaast is dit bij uitstek een spel om met uitbreidingen te komen om die diepte wel te gaan geven dus ik verwacht ook niet anders dan dat Repos dat ook zal gaan doen.

Of je nou wel of geen Harry Potter fan bent: Paralitis is een solide bluf spel wat je met al je vrienden lekker kan gaan spelen. Ben je wel een Potterhead? Dan is dit bij uitstek het spel voor jou en zo niet heb je acht mooie toverstokken die je vanaf nu kunt gebruiken als je je even een tovenaar wilt voelen. De karakters die de revue passeren smaken naar meer en maken het tot een vermakelijke ervaring op de vrijdagavond. Ik geef Paralitis daarom een zilveren Beginners Budgy.

Budgy Zilveren Beginner

Geschreven door Anna Wassenburg

Aantal keer bekeken: 1077