Review Kids Chronicles: Quest for the Moon Stones

Uitgever: Lucky Duck Games
Speelduur: ± 30 minuten
Leeftijd: vanaf 7 jaar

Het populaire speurspel Chronicles of Crime heeft inmiddels meer varianten en spin-offs dan bij te houden is, dus het werd hoog tijd dat er ook een versie voor kinderen bij kwam. Met Kids Chronicles: Quest for the Moon Stones is het zover.

Spellen waarbij een app een cruciaal component is, zijn nogal eens het onderwerp van discussie in de bordspelwereld. Want waar ligt in zo’n geval de grens tussen bordspel en mobile game? Of het überhaupt nut heeft om daarop een antwoord te verzinnen, is een logische vervolgvraag. In het geval van kinderspellen zijn er in elk geval veel voordelen, want de kleintjes losweken van hun spelcomputer wordt zo een stuk makkelijker en de combinatie van een mobiele telefoon en een bordspel is hoe dan ook nieuw en verrassend voor ze.

Mysteries

Ook Kids Chronicles: Quest for the Moonstones speelt zich voor het grootste gedeelte af binnen de bijbehorende app. Het spel biedt zes avonturen met een doorlopend verhaal, waarin de spelers leerling-tovenaars zijn die mysteries oplossen in een magisch rijk. In het eerste hoofdstuk bijvoorbeeld ga je op zoek naar een pratende reuzenkat. Op het speelbord staan een aantal locaties waar hij zich zou kunnen verstoppen. Als je van plek naar plek loopt, scan je met je telefoon de qr-code die erbij staat en kun je die plaats via het scherm verkennen, 360 graden in het rond.

Op pad

Op deze manier zie je personages en voorwerpen verschijnen. Bij het meer bijvoorbeeld kom je een visser tegen en ligt er misschien een schatkist naast een boom. Dan zoek je uit de stapel kaarten die bij het spel zit de exemplaren met de visser en de schatkist. Die kaarten kun je ook scannen en zo kun je personages ondervragen over voorwerpen en andere personages om uit te vogelen wat je opdrachten precies zijn om het avontuur af te ronden.

Logisch denken
De eerste hoofdstukken zijn zelfs voor een kinderspel niet erg ingewikkeld. De visser heeft een gebroken hengel en op je vorige locatie heb je een rol touw gevonden: Goh, wat zou daar de bedoeling van zijn? Dat hindert niet, want zo raakt iedereen spelenderwijs bekend met de belangrijkste principes van het spel. Naarmate het vordert worden de vraagstukken lastiger en wordt je talent om logisch na te denken zwaarder op de proef gesteld.

Fijne ervaring
De avonturen verdienen geen prijs voor originaliteit maar het vertrouwde, sprookjesachtige gevoel dat ze uitdragen helpt de jonge spelers juist om makkelijk mee te gaan in het verhaal. Ze zitten zo in elkaar dat het bijna onmogelijk is om te komen vastzitten en spelen vlot door, met aan het eind steevast een beloning in de vorm van één van de maanstenen uit de titel. Je krijgt een korte evaluatie van hoe je de oplossing hebt aangepakt, maar je speelt dit spel niet voor een goede score of iets dergelijks: Het gaat om de ervaring. Door de mooie aankleding en de soepel werkende app is die heel plezierig.

Het is fijn om je telefoon eens een keer te kunnen gebruiken om kinderen om de tafel te krijgen voor een avontuurlijk bordspel. Die combinatie valt geheid in de smaak bij ze, zelfs al is het sprookjesachtige verhaal dat verteld wordt niet enorm boeiend. Het is leuk om een half uurtje per potje te speuren door de fantasiewereld die het spel biedt en samen uit te vinden hoe je z’n bewoners kunt helpen. Jammer dat er maar zes hoofdstukken zijn, maar daar valt makkelijk een mouw aan te passen in de toekomst: nog een voordeel van die mooie app. Het is misschien geen maansteen, maar een zilveren beginners-budgy lijkt ons ook een mooie beloning.

Aantal keer bekeken: 1874

Laagste prijzen voor Kids Chronicles: Quest for the Moon Stones (Bordspellen)