Review Nemesis

Uitgever: Awaken Realms
Spelers: 1 tot 5 Spelers
Speeltijd: Coöperatief of semi-coöperatief
Speelduur: 90 minuten
Leeftijd: Vanaf 14 jaar

Je wordt wakker uit hyperslaap. Je bent je een groot deel van je geheugen kwijt. Je bent een soldaat in ruimteschip Nemesis. In een bed verderop wordt de wetenschapper wakker en daarnaast de kapitein. Vijf mensen kijken elkaar wat onwennig aan terwijl zij wapens en uitrusting bij elkaar pakken. ' De cockpit lijkt mij een goede locatie om naar toe te gaan', zegt de piloot. 'We moeten namelijk controleren of de coördinaten wel zijn ingesteld op een reis terug naar de aarde.' Dan zie je het: in de hoek van de 'hibernatiekamer' ligt een lijk. We zijn niet alleen op het schip...

In Nemesis moeten één tot maximaal vijf spelers met hun gekozen bemanningslid zien te overleven in een ruimteschip waarvan niemand weet waar het naar toe gaat en niemand weet wie of wat zich in het schip heeft gevestigd. De situatie en het dreigende gevaar worden snel duidelijk wanneer je samen de diverse kamers in het schip gaat onderzoeken. Door de winterslaap ben je de indeling van het schip kwijt, op de cockpit en de motoren na. Ieder bezoek aan een kamer is bij het openen van de deuren een verrassing.

De karakters in het spel waaruit gekozen kan worden zijn: de soldaat, de kapitein, de piloot, de wetenschapper, de technicus en de verkenner. Ieder karakter heeft zijn eigen expertises die van pas komen tijdens het verloop van het spel. Spelers kunnen kiezen om dit spel volledig coöperatief te spelen, zodoende wordt er per karakter een missie gekozen waar aan moet worden voldaan. Deze missies overlappen elkaar soms om het niet al te lastig te maken. Speel je het spel semi-coöperatief dan bezit elke speler een geheime agenda die in het nadeel kan zijn voor andere spelers. Deze 'corporate mission' kan er zelfs voor zorgen dat niet iedereen de reis zal overleven....

Opzet
Het bord is dus de indeling van het ruimteschip. Er bestaan standaard 'level 1' kamerkaarten die altijd worden gebruikt en daarnaast level 2 kamerkaarten. Van de level 2 kaarten kunnen niet alle kamers geplaatst worden om variatie te creëren in je spelbeleving. Elke kamer is voorzien van een icoon waarop staat wat de status van de kamer is en hoeveel voorraden of handige uitrustingstukken kunnen worden gevonden als men maar goed zoekt.

Doel van het spel
Het spel dient altijd te eindigen met minstens één overlever die het schip veilig kan verlaten via een 'escape pod' of die zonder te veel zorgen terug kan in winterslaap terwijl het schip automatisch richting aarde vliegt. Dit is een basisvoorwaarde, naast de missies die men verder nog krijgt toebedeeld.

Spelverloop
In een ronde trekken alle spelers vijf (van de tien) kaarten. Nu kunnen alle spelers per beurt twee acties uitvoeren voor de kosten van speelkaarten. Deze kaarten bezitten veelal specifieke mogelijkheden die hun karakter biedt. Daarnaast zijn er ook standaard acties zoals lopen, iets oppakken, iets ruilen of bijvoorbeeld schieten. De spelers roteren totdat alle kaarten zijn gespeeld en/of iedereen heeft gepast. Het bewaren van een kaart kan van tactische waarde zijn.

Bij het verplaatsen door het schip openen de spelers de verschillende kamers. De status van de kamer is willekeurig vanwege de token die er op ligt. Zo is het goed mogelijk dat er een deel van de kamer in brand staat of dat de apparatuur kapot is. Wil je geen schade oplopen in de kamer dan zul je het vuur moeten blussen. Wil je van de kamereigenschappen gebruik maken dan zul je reparaties moeten uitvoeren. Denk hier goed over na want met teveel schade en branden zal het schip de reis naar de aarde niet redden!

Vanwege het bewegen door het schip maken de karakters herrie. Waar herrie is gemaakt in een gang wordt een geluidstoken neergelegd. Wordt er op diezelfde plek weer een geluidstoken gelegd dan... begint het spel pas echt. Uit een zakje met fiches pakken de spelers blind een type vijand die daar verschijnt. Meestal is dit een larve of een volwassen (adult)vorm van een schrikwekkend buitenaards wezen. Heb je pech dan ontdek je meteen de grootste van het stel, namelijk de koningin.

Jazeker, de koningin heeft een nest gebouwd in het schip en de eieren zijn uitgekomen. Als de spelers deze wezens niet kunnen, of willen bevechten is het misschien een slimmer plan om het schip op te blazen? De keuze is aan de speler.

Aan het einde van een ronde wordt er een reeks aan vereisten uitgevoerd. Zodoende komt er een eventkaart die een zeer negatief effect met zich kan meebrengen die je hele plan om zeep gooit, of je kan juist even op adem komen. Sta je in een kamer met zo'n alien, dan wordt je aangevallen. De spelers moeten het spel binnen 16 rondes tot een gewenst einde brengen voor ze overweldigt worden door de vijand.

Spelelementen
Confrontaties met de aliens kan voor infecties zorgen. Deze infecties geven een negatief effect op je kaartendeck en het kan zelfs voorkomen dat je geinfecteerd raakt en er een larve bij je naar binnen kruipt. Tijd dus om een tegengif te maken of de larve operatief te verwijderen.

De vijanden kunnen zware schade toebrengen op je karakter. Wanneer je bijvoorbeeld (weer at random) met een bijt aangevallen wordt krijg je een zware schadekaart die je karakter permanent zwakker maakt tot je geneest. Na drie serieuze verwondingen is elke volgende (ook lichte) verwonding einde oefening en sterft je karakter. Via verschillende aanvallen en evenementkaarten kan dit einde zelfs nog veel sneller in beeld komen. Het is dan ook verstandig om een voorraad medische hulpmiddelen te zoeken in het schip.

Vechten is niet eenvoudig. Er bestaat een groot RNG-element in het rollen met de dobbelsteen en niet elk karakter is er even goed in. Gelukkig kun je met één kaart altijd de kamer uit vluchten. Je wordt dan helaas wel aangevallen!

Zo is het in principe mogelijk het spel uit te spelen zonder ook maar 1 alien te hebben gedood. Echter een ander spelelement dat mee speelt is het onderzoeken van je vijand in het lab. Het lijk die je aan het begin van het spel vindt, samen met een karkas van een vijand en zelfs een ei van de koningin naar het lab brengen kan tot drie onderzoeksresultaten opleveren. Deze kunnen je een groot voordeel kunnen geven. Als voorbeeld: na het onderzoeken van het lijk hebben we een zwakheid ontdekt in het DNA, namelijk een laserwapen doet standaard één schade meer.

Eigen ervaringen en oordeel

Als je een fan bent van sci-fi en rollenspellen met een vleugje horror dan is Nemesis een must play. Het spel is een uitdaging voor mensen die van coöperatieve spellen houden of wanneer je het verrader element in spellen hoog hebt zitten. Nemesis is duister en thematisch en het kan de eerste paar keer spelen flink verkeerd voor jou en je team aflopen.

Waarschuwing! Fans van bijvoorbeeld Zombicide opgelet. Dit spel leert je al snel dat vechten met deze vijand vaak niet je slimste zet is. Verwacht geen hordes aliens neer te mogen schieten. Mijn groep en ik kregen er een enorme drang door om het spel opnieuw te spelen en onze eerste beginnersfouten te verbeteren. We moesten goed nadenken over risico's en het efficiënter maken van onze beurten.  Pas bij de vierde pot Nemesis hadden we het gevoel het spel onder de knie te hebben maar ook dan heb je nog veel te leren. Zo verloren we de derde pot omdat het hele schip ineens in de brand vloog door een vuurverspreiding in een event kaart en niemand had de tijd genomen om de brandjes te blussen. Het grote verschil tussen de vierde en vijfde pot was dat we nu weer met vier karakters speelden. Meer karakters betekent altijd meer (kans tot) vijanden oproepen, maar de unieke mogelijkheden die deze vierde karakter ons bood was het meer dan waard!

Wij waren het er over eens dat een grote reden dat we de vijfde pot wonnen was omdat er geheel toevallig, een brand was in de kamer waar de 'Queen' haar eieren had gelegd. Dit zorgde voor het vernietigen van een ei per beurt. Laat dan precies één van onze missies zijn. Wij besloten dit keer ook direct om het schip te vernietigen dus hoefden we geen tijd te besteden aan het controleren van de motoren. Daarentegen waren de dobbelstenen ons niet gunstig gezind.

Het gebeurt niet vaak dat ik na een bordspelletje 's avonds in bed nog lig na te denken over de volgende keer en wat ik dan allemaal anders zal gaan doen. Dat ik op dat moment een whatsapp bericht krijg van mijn maat die precies hetzelfde heeft en tactieken wil bespreken zegt heel wat.

We leggen het spel nu even in de kast maar er komt zeker binnenkort weer een avond dat we de andere zijde van het bord gaan gebruiken om het spel nog uitdagender te maken. Ook zijn we van plan de semi-coöperatieve variant met de verraders weer op te pakken nu we het spel goed door hebben.

Ik ben in tijden niet zo enorm enthousiast geweest over een bordspel als over Nemesis. Ik kan het vergelijken met de eerste keren dat ik Andor of Dead of Winter speelde. Nemesis krijgt van mij dan ook de Gouden Budgy expert.

Geschreven door Vincenity

Aantal keer bekeken: 3697

Laagste 3 prijzen voor Nemesis (Bordspellen)