Review Overbooked

Uitgever: Jumbo
Spelers: 1-4 spelers
Genre: Card drafting, familiespel, tile-placement, abstracte puzzel.

Overbooked-Presentatie

Het is Juni en we staan aan de vooravond van het vakantieseizoen, dat drukker dan ooit lijkt te worden. Iedereen lijkt niet te kunnen wachten en is er klaar voor om op het vliegtuig te stappen. Klein probleempje, want dit zorgt natuurlijk voor enorme drukte op de vliegvelden en er zijn maar een beperkt aantal stoelen per vlucht beschikbaar. Ontgrendel je innerlijke flight steward of stewardess, want iedereen rekent op jou om de horde aan passagiers in goede banen naar hun zitplek te begeleiden. Een zware taak en dan moet je ook nog eens rekening houden met alle uiteenlopende wensen.

Halsoverkop het vliegtuig invullen
Je bent in Overbooked een service medewerker van een vliegmaatschappij en hebt dus je eigen vliegtuig dat je zo efficiënt mogelijk dient te vullen. Op je speelbord zie je de stoelen opgedeeld in zitgedeeltes. Je speelt met drie zitgedeeltes van een tot drie spelers en met de achterkant waar twee zitgedeeltes zijn als je met vier bent. Centraal is er de gate en de bagageband. De bagageband gebruik je op het eind voor de puntentelling, maar de gate heeft een belangrijke functie. Op de gate verschijnen de groepen passagiers in verschillende samenstellingen in de vorm van kaarten. Elke ronde dat je aan de beurt bent neem je zo’n kaart en plaats je de afgebeelde passagiers op stoelen in je vliegtuig. Je kunt kaarten overslaan met bonnen, maar pas op want je begint er maar met zes en als je deze bonnen te snel gebruikt, kun je in een situatie terecht komen, waar je de eerste de beste groep moet plaatsen met alle gevolgen van dien. Wel mag je de kaart draaien en zo heb je enige vrijheid om jouw vliegtuig op de best mogelijke wijze in te delen. Je speelt door tot er een type passagiers op is en dan tel je de eindscore op de bagageband. Het spel heet niet voor niets Overbooked, want plaats je (noodgedwongen) een passagier op een stoel waar al iemand zat, moet die persoon het vliegtuig verlaten. Daar zit natuurlijk geen enkele passagier op te wachten, dus daar gaat je goede recensie en dit kost je dan ook minpunten.

Overbooked_Speloverzicht

Niet voor niets benoemd tot service medewerker

Naast de minpunten voor overboekingen zijn ook lege stoelen niet de bedoeling, maar de echte uitdaging zit hem in het voldoen aan de wensen van de verschillende passagiers. Liefdeskoppels (rood) willen graag samen geplaatst worden en hoeven daar geen derde romanticus bij. Kinderen (wit) moet je tussen andere passagiers zetten, zodat er een beetje op ze gelet kan worden. En dan heb je nog het rugbyteam (blauw), de seniorengroep (groen) en de vriendengroep (geel) waarvan je er vooral zoveel mogelijk van dezelfde kleur bij elkaar wilt zetten want dat is gezellig. Bij deze drie groepen scoort de speler met de grootste groep zelfs dubbele punten. Als jij erin slaagt om je vliegtuig zo ver mogelijk te vullen en ook nog eens je passagiers op hun wenken te bedienen dan kun je op veel punten rekenen.

Overbooked_Passagiers

Uitdaging voor de frequente vliegers

Overbooked biedt meerdere opties om je spel uit te breiden en op te schudden. Zo zijn er kaarten die sommige regels breken, zoals het mogen overlappen van het gangpad, een passagier die vrijwillig weggaat bij een overboeking of het achterwege laten van een passagier op de kaart. Ook zijn er lastig te plaatsen kaarten, waar je op het eind een bonuspunt mee verdient. Dit geeft weer meer mogelijkheden om efficiënter gebruik te maken van je zitplaatsen. Daarnaast zijn er ook nog negen zwarte extra lastig te plaatsen kaarten en als je dan nog steeds variatie zoekt kun je verschillende events gebruiken. Met events krijg je verschillende opdrachten voor extra punten. Minstens drie koppels in een zitgedeelte bijvoorbeeld, of bonuspunten als je families plaatst of je vliegtuig volledig vult. Je kunt ook minpunten krijgen door de events, bijvoorbeeld als kinderen geen begeleiding hebben of als er een rode passagier alleen geplaatst wordt, maar dat ligt dus aan het event. Kortom, er is nog behoorlijk wat variatie mogelijk met de inbegrepen vijftien events.

Overbooked_Passagiers_Kaart

Solovlucht voor een snelle puzzel tussendoor
Je kunt je service-vaardigheden ook alleen op de proef stellen als je even geen vrienden hebt om mee te wedijveren. Het solospel speelt als een korte puzzel waarbij je één van de drie scenario’s aanvliegt en zo min mogelijk bonnen probeert te verspelen. In de solo-variant mag je elke van de vier openliggende kaarten benutten en gebruik je bonnen als je een kaart weg wilt doen, of om overboekte passagiers af te kopen. Het doel is om de opdracht te volbrengen met zo min mogelijk bonnen.

Overbooked-voorbeeld

Meteen boeken of wachten op een last minute deal?

Overbooked heeft een erg origineel thema en dat is al een prestatie an sich in onze hobby. Deze uitvoering van Jumbo brengt het thema ook erg leuk tot leven met de afwisselende striptekeningen en de kakofonie aan passagiers. Voor oplettende spelers, vallen er veel grapjes en referenties te ontdekken op de verschillende onderdelen en dat maakt het geheel in combinatie met de rest van de vormgeving erg charmant. De doos is gevuld met alles wat je nodig hebt en zelfs wat thematische toevoegingen, zoals een verkeerstoren voor de eerste speler en een badge voor de winnaar. Ook kun je het spel opbergen in vakjes en weer snel klaar zetten voor een nieuwe pot of een snelle solo uitdaging. Het puzzelen en inbeelden welke indeling van passagiers het beste bij de situatie past zorgt zeker in de eindfase best wel eens voor wat gekraak en gedenk, maar dit is nooit storend te noemen. Over het algemeen klopt de puzzel, voelt het logisch en zit het thema er goed in verwerkt. Je krijgt gewoon flashbacks van die keer dat een kind in je rug zat te schoppen, een jengelende baby of van die ene vriend of vriendin die per sé bij het raam wilde zitten en allerlei andere typische vliegtuig taferelen. Je zou misschien kunnen zeggen dat het wat makkelijk is dat gele, groene en blauwe passagiers op dezelfde manier werken en dat het wel een beetje vreemd is dat rugbyspelers graag op kinderen passen, maar dat zijn kleinigheden en het geheel klopt daardoor wel.

Overbooked_Stacked

Bij twee spelers speel je met minder passagiers. Dit had ik verkeerd begrepen en dan krijg je dus hilarisch veel overboekingen. Nieuwe variant misschien ;)?

Al met al is Overbooked een erg vermakelijk en makkelijk te begrijpen puzzelspel voor jong en oud. Er is diepgang en heel wat variatie voor wie daar naar op zoek is en dat is indrukwekkend voor een bordspel in deze prijsklasse. Overbooked is genomineerd geweest voor het Speelgoed van het Jaar 2020 en, hoewel ik niet bekend ben met de concurrentie, kan ik dit goed begrijpen want je krijgt een goed gevulde doos met veel opties en alle benodigdheden voor avonden spelplezier. Ook de meer ontwikkelde bordspeler hoeft zich zeker niet te schamen met Overbooked en haalt er een leuk compleet pakket mee in huis. Overbooked heeft mij persoonlijk niet weggeblazen, maar ik heb me er wel goed mee vermaakt in verschillende settings en zou het gerust weer een keer op tafel zetten. Daarom krijgt Overbooked van mij een zilveren beginner budgie.

Geschreven door: Patrick Sekeris

Aantal keer bekeken: 1982

Laagste 3 prijzen voor Overbooked (Bordspellen)