Review Patchwork Light

Als er één spel is wat ik elk koppel aanraad om te spelen, dan is het wel Patchwork. De regels van dit Tetrisachtige puzzel spel zijn simpel, de prijs van € 13 is, voor wat er allemaal in de doos zit, schappelijk en wie er ook de winnaar wordt, je hebt nooit het gevoel dat je met één oog open hoeft te slapen. Vorige maand is er een Patchwork zusje geboren in de vorm van Patchwork Light. Een lichter versie van Patchwork...maar was deze game niet al erg gemakkelijk om te spelen? Dat zeker, het lijkt er dan ook op dat deze vrolijke gekleurde uitvoering zich voornamelijk focust op de jongere doelgroep.

Tetris voor beginners
Patchwork Light is een versimpelde versie van Patchwork. Als je bekend bent met het origineel, dan weet je hoe Patchwork Light werkt. Er liggen lapjes stof in de vorm van Tetris achtige puzzelstukjes verspreid over tafel. Voor je neus heb je een tableau waarop je vervolgens deze puzzelstukjes zo efficient mogelijk in elkaar moet zien te schuiven. Je kunt echter niet zomaar elk lapje stof pakken, want je mag alleen kiezen uit de de drie stukken die het dichtst bij de pion liggen. Daarnaast moet je ook nog eens de benodigde knopen zien te verzamelen om te kunnen betalen voor al die felbegeerde stukjes stof, maar moet je er flink wat over zien te houden aangezien ze ook als punten tellen.

In Patchwork ligt de sleutel tot succes dan ook in het vinden van een balans tussen het zoveel mogelijk vullen van je plateau door lapjes te kopen en er voor zorgen dat je zo veel mogelijk knopen aan het einde overhoudt. Grote stukken zijn goedkoop, maar leveren geen extra knopen op, terwijl kleinere puzzelstukjes soms erg duur zijn, maar je wel weer elke beurt twee extra knopen opleveren. Je bent dus constant bezig met goedkope grote stukken binnen te halen die je bord lekker snel vullen en duurdere lapjes die je extra knopen opleveren. Daarnaast moet je ook rekening houden met het feit dat elk lapje stof tijd kost om in je deken te naaien. Meestal is het zo dat hoe groter het stukje stof of hoe complexer de vorm, hoe meer tijd je zal vooruitgaan op het tijdspoor. Ben je aan het einde van dit spoor, dan is het spel voorbij. Je moet dus niet alleen efficiënt je knopenfabriek op gang krijgen, maar ook rekening houden met het tijdsverloop. Wie de meeste knopen aan het eind overhoudt en het minst aantal gaten in zijn dekentje heeft is de winnaar.

Tot zover weinig verschil met Patchwork, toch zijn er zeker wel verschillen. Patchwork Light brengt het oorspronkelijke ‘Patchwork’ terug naar de basis. Het tableau waar je op puzzelt bevat minder vakjes, de lapjestegels zijn groter en vrolijker van kleur en het aantal lapjes is gereduceerd. Daarnaast is de grootste verandering dat er nu acht blauw lapjes zijn die pas in het spel komen wanneer er nog slechts vijf gewone lapjes over zijn. Zo wordt voorkomen dat er aan het eind alleen nog dure lapjes over zijn en blijft de vaart er lekker in. Fervente Patchwork spelers zullen verder bekend zijn met de bonus die je krijgt als je een lappendeken van 7x7 bij elkaar weet te naaien. In Patchwork Light bestaat het tableau uit niet meer dan 7 bij 7 vakjes, waardoor deze bonus vervalt. Door het kleinere speelveld, speelt een rondje ook nog eens sneller dan het origineel.

Heb je Patchwork al in huis, dan is er geen reden om Patchwork Light in huis te halen. Wat dat aangaat voegt Patchwork Light niets toe aan de huidige formule. Wel goed nieuws is dat er voor de fans in 2019 een Patchwork Extreme in de planning staat om de hersenen weer te doen kraken. Ben je overigens nog niet bevangen geraakt door het Patchwork virus en heb je jonge spelers in huis, dan is Patchwork Light een ideale binnenkomer met zijn vrolijke kleuren en supersimpele regels. Patchwork, en daarmee Patchwork Light is en blijft een erg goed spel. Binnen 15 minuten heb je daarnaast een rondje gedaan en geheid dat er meerdere potjes achter elkaar volgen. Ook is het doosje lekker compact waardoor die zo mee kan op vakantie. Het prijskaartje van €13.99 zal je daarnaast ook zeker niet hoeven te weerhouden. Niet dus voor de fervente Patchwork speler, wel voor de nieuwkomers met een gezin!

Aantal keer bekeken: 5102

Laagste 3 prijzen voor Patchwork Light (Bordspellen)

20.30 3