Review Pick-a-Pen: Tuinen

Aantal spelers: 2 tot 4

Het zonnetje schijnt, de lucht is blauw, tijd om heerlijk te gaan dobbelen en kleuren met kleurpotloden aan de tuintafel . We gaan diverse tuinen vrolijk inkleuren en op die manier punten scoren. In ons kikkerlandje is mooi weer niet altijd een gegeven, maar met de tuinen die jij kleurrijk gaat vullen verschijnt het zonnetje in ieder geval snel. Hier en daar nog een bloemetje of een boompje erbij en jouw tuin wordt de mooiste van de straat.

Pick-a-Pen-1

Kleuren voor kinderen én volwassenen
Kleuren is tegenwoordig onder alle leeftijden populair, getuige de vele kleurboeken voor volwassenen die in de winkels liggen. De Pick a Pen-serie, een eigen IP van 999 Games en ontwikkeld door Reiner Knizia (ook wel bekend van The Quest for Eldorado), lijkt hier een voorbeeld aan genomen te hebben. De serie bestaat uit drie versies: Tuinen, Riffen en Grotten. Elk heeft zijn eigen regels, maar ieder is uniek in het feit dat er geen dobbelstenen worden gebruikt, maar dat de kleurpotloden als dobbelstenen fungeren. Dat geeft alvast een andere dimensie aan de bekende roll & writes.

Vijf kleuren van de regenboog
Men neme een rood, groen, blauw, oranje en paars potlood en rolt deze op tafel. De uitkomst op het potlood in de cijfers 1 t/m 5 geeft aan hoeveel vakjes jij op je kleurenblad in mag gaan vullen. Tactisch nadenken is hierbij een must, want hoe mooier jij je tuintje kleurt, hoe meer punten er te scoren valt. Kinderlijk eenvoudig, daarom is Pick a Pen toegankelijk voor alle leeftijden en geschikt voor diegenen die minder vaak een spel op tafel leggen.

Pick-a-Pen-2

Tuinen met obstakels
In Pick-a-Pen: Tuinen is het zoals gezegd de bedoeling je tuinen in te kleuren.  Elk vel heeft dezelfde opzet met vakjes en dikgedrukte lijnen die de tuintje van elkaar afkaderen. Kies je voor vele enkel gekleurde tuinen of maak je er een bonte tuin van door alle kleuren te gebruiken. Het is aan jou om dat te bepalen.

De scorevellen zijn er in drie niveaus. Een kleine uitdaging (level 1) waarin het enkel gaat om het inkleuren van tuinen en punten scoren. De iets gevorderde versie (level 2) waarin je vijf bloemen in diverse kleuren kunt kleuren die extra punten op kunnen leveren. Plus een vergevorderde versie (level 3) waarin er bomen in je tuin staan waarin je punten scoort door volle tuinen in een kleur te kleuren en bomen in kunt kleuren en bonuspunten te scoren. Je kunt beginnen waar je wilt, maar daarna moeten je nieuwe vlakken grenzen aan eerder gekleurde gebieden. Extra bonuspunten kun je scoren door als eerste alle buitenste vakjes ingekleurd te hebben, als eerste een volle gekleurde tuin te hebben én door het grootste aangrenzende veld in één kleur. Kortom tactisch nadenken is belangrijk, want deze bonuspunten kunnen zomaar de einduitslag en dus de winnaar bepalen.

Pick-a-Pen-3

Linnsane’s Oordeel:
Vooropgesteld is Pick a Pen een unieke roll-&-Write, immers hebben we niet eerder met potloden mogen rollen. Daarnaast is het boven verwachting leuk om de tuinen in te kleuren en zo keer op keer opnieuw verschillende  tactieken uit te proberen. De geluksfactor is daarbij wel vrij hoog, aangezien je nooit van tevoren kunt voorspellen hoeveel vakjes en in welke kleur je in kunt kleuren. Tot nu toe is iedereen die heeft kennisgemaakt met Pick a Pen: tuinen enthousiast en ziet het als een zeer toegankelijk en luchtig puzzelspel welke zeker op een vakantie meegenomen wordt. Toegankelijk is het zeker door de diverse niveaus, maar ook door de diverse overpeinzingen die het spel biedt. Ga je ditmaal voor kleinere getallen op de potloden, of zo snel mogelijk je volledige tuin volkrijgen? Ga je voor allerlei enkele kleuren tuinen of zoveel mogelijk bonte versies?

Blijft er wel één prangende vraag over: waarom is er geen geschikte puntenslijper in de doos aanwezig om je speelmateriaal weer van punten te voorzien? Gelukkig heeft 999 Games wel een andere, iets minder milieuvriendelijke oplossing gevonden door in hun webshop nieuwe setjes potloden toe te voegen.

Pick a Pen: Tuinen is een luchtig en toegankelijk puzzelspel met een uniek mechanisme die absoluut een Gouden Beginners-Budgy heeft verdiend.

Pick a Pen is exclusief uitgebracht door 999 Games en verkrijgbaar in drie varianten: Tuinen, Riffen en Crypten

Beginner zilveren budgie

Linda (Linnsane)

Linnsane gaat regelmatig met de winst naar huis. Dit kattenvrouwtje kun je warm maken voor niet al te complexe bordspellen of videogames en is daarnaast niet vies van uren achtereen bingewatchen. Heeft een sterke voorliefde voor spellen waarin katten, Alice in Wonderland, dino's of Disney een rol spelen.

Aantal keer bekeken: 1073

Laagste 3 prijzen voor Pick-a-Pen: Tuinen (Bordspellen)

17.77 3