Review Pocket Detective: De Blik van de Geest

Spelers: 1 tot 6 coöperatief
Speelduur: ± 60 minuten
Reviewers: Vincent & Klaas

In een oud Schots museum staan op een nacht een aantal detectives voor de deur. Het alarm dat verbonden staat met het politiebureau is afgegaan en de bewaker doet met een verwarde blik open.

Het spel
Zo starten de spelers hun Pocket Detective avontuur De blik van de geest, waarbij samenwerken, communiceren van aanwijzingen en het deduceren van deze aanwijzingen tot een uitkomst centraal staat. Ook het andere spel uit de reeks, Bloedrode rozen, begint met een groot mysterie: een graaf ligt dood in de rozenstruiken voor zijn eigen landhuis.

Het kleine doosje met een stapeltje kaarten is de volledige uitleg, het speelbord en de handkaarten waarmee men het spel speelt. Zonder voorbereiding stap je samen in de wereld die designers Martino Chiacchiera en Silvano Sorrentino voor je hebben neergezet om een groot misdrijf op te lossen. Het omdraaien van de eerste kaarten bieden je het verhaal aan, waarna vervolgens alle spelers handkaarten mogen pakken. Deze handkaarten mogen niet allemaal met elkaar gedeeld worden, dus iedere speler bepaalt individueel welke kaarten het belangrijkst zijn om te spelen. De kaarten stellen het onderzoek voor of zaken die jou zijn opgevallen terwijl je in het museum of rond het landhuis liep. Denk goed na over je keuzes want je hebt niet de mogelijkheid om alle aanwijzingen te delen met je mede-detectives. Met behulp van de gekozen aanwijzingen tracht je uit te vinden wat er zojuist in het museum is gebeurd, of wie van de verdachten meer weet van de dood van de graaf.

De blik van de geest

De bewaker spreekt van een geest. De vloek van Macbeth hangt volgens hem in dit museum. Het begint er spelenderwijs op te lijken dat de bewaker echt niet gek is geworden en er wel degelijk iets vreemds gaande is... en dan slaat het noodlot toe.

Oordeel van Vincent
Aangezien het bij een Pocket Detective spel volledig de bedoeling is dat je het eenmaal speelt, heb ik dat dan ook gedaan en wel met een groep van vier mensen. Laat ik voorop stellen dat wij het enorm naar ons zin hebben gehad met dit spel. Je legt het op tafel en je start, zonder uitleg, zonder voorbereiding. Dat is heerlijk. Je beleeft samen het verhaal en hoe dit verhaal zich ontwikkelt naarmate het spel vordert, maar je hebt nooit de mogelijkheid gehad om alle aanwijzingen te krijgen voor het onderzoek. Overleg en deductie zijn dus noodzaak. Dit zorgt er voor dat alle spelers hun toegevoegde waarde ervaren tijdens het spelen.

Het uiteindelijke overleg om te komen tot een conclusie wordt je deels in de schoot geworpen door middel van een soort multiple choice antwoordenblad. Dit vonden wij wat jammer omdat we zelf tot de juiste conclusie waren gekomen. Toch hadden wij zeker niet de felbegeerde 100% score gehaald, noch alle aanwijzingen gevonden. Terugkijkend op het spel had het niveau van mij een sterretje erbij mogen hebben. Voor kinderen van 12 jaar lijkt me dit zeer uitdagend en een perfecte breinbreker en voor de beginnende escape room/detective speler een perfecte instapper.

Bloedrode rozen

De rust rond het landhuis van de adellijke familie Tudor wordt in de vroege ochtend verstoord door de aankomst van een paardenkoets, niet lang daarna gevolgd door geroep om hulp. De hertog die was uitgenodigd heeft zojuist zijn gastheer dood aangetroffen. Wat is er gebeurd?

Oordeel van Klaas

Anders dan Vincent heb ik de solo-ervaring van dit type spel getest, want ook daarvoor is Pocket Detective prima geschikt. De manier van spelen is in grote lijnen hetzelfde, al valt er natuurlijk weinig te overleggen. Ook krijg je alle kaarten met informatie door je handen, maar daarvan zul je er een hoop van moeten afleggen om de aanwijzingen die je essentieel acht te mogen bewaren. Het gevolg is dat je veel moet onthouden en onderscheid moet maken tussen de dwaalsporen en de info die ertoe doet. Het is een ingenieus systeem waarmee dit speurspel ook werkt als je het in je eentje speelt. Helaas bleken mijn conclusies niet bepaald steekhoudend en zat ik er met mijn oplossing bijna helemaal naast. Maar ook voor minder begaafde detectives levert dit een amusant uurtje op, al was het maar door het creatieve gebruik van de kaarten. Zo bouw je er aan het begin van het spel bijvoorbeeld een 3D-crime scene mee, erg leuk bedacht!

Vincent Hartmeijer & Klaas Kaptijn

Aantal keer bekeken: 2579

Laagste 3 prijzen voor Pocket Detective: De Blik van de Geest (Bordspellen)