Review Qwantum

Qwantum is een nieuw roll & write spel van White Goblin Games. Het is de opvolger van Qwixx en Qwinto, twee populaire dobbel spelletjes hier in de lage landen. Laten we snel kijken of Qwantum ook zo leuk is!

Kenmerkend
Net als zijn voorgangers bevat Qwantum een paar kenmerkende eigenschappen. Elke speler heeft een eigen blaadje en degene met de hoogste score wint het spel. Je bent omstebeurt de actieve speler, die verplicht is iets in te vullen. Andere spelers mogen optioneel ook iets invullen. Zo ben je altijd betrokken bij het spel, ook wanneer je niet aan de beurt bent. Als de actieve speler niks kan of wil invullen levert dat een mislukte worp op, die minpunten waard is. Gebruik je jouw laatste mislukte worp, dan eindigt het spel na die beurt. Anders eindigt het spel wanneer iemand zijn blaadje vol heeft gemaakt.

Omhoog, omhoog, omlaag
In Qwantum is het principe simpel. Er zijn vier kleuren. Elke kleur moet je van links naar rechts invullen. Opeenvolgende vakjes in een rij moeten in eerste instantie een steeds hogere waarde hebben. Bereik je de streep, dan moeten de cijfers na die streep juist een aflopende dus lagere waarde hebben. In tegenstelling tot zijn voorgangers krijg je geen punten voor het volmaken van een rij. Nee, in Qwantum krijg je juist punten voor het volmaken van een kolom. Je wilt dus graag je rijtjes een beetje tegelijk op laten gaan, een kleur negeren betekent geen punten in dit spel.

Spelregels
Het spel bevat zeven dobbelstenen. Er is één geheel witte dobbelsteen, met daarop de cijfers één tot en met zes. Deze dobbelsteen telt altijd mee voor alle kleuren. De andere zes dobbelstenen bevatten elk de vier kleuren uit het spel en cijfers van verschillende waarde. De actieve speler gooit alle dobbelstenen. Na de eerste worp mag de speler ervoor kiezen een aantal dobbelstenen naar keuze opnieuw te werpen. Je mag ook van die tweede worp af zien. Daarna tel je alle dobbelstenen van een kleur op, vergeet niet de neutrale dobbelsteen hierbij te rekenen.

De actieve speler mag één kleur uitkiezen en invullen, deze kleur wordt apart gezet. Indien er niks ingevuld kan is dit een mislukte worp, er mag dan niks apart gezet. Daarna mogen alle spelers, inclusief de actieve speler, een overgebleven kleur invullen. De actieve speler kan daardoor soms twee kleuren in één beurt invullen, de andere spelers maximaal eentje.

Niet lief
Vooral hogere cijfers zijn lastiger, want om een hoog totaal te bereiken moeten veel dobbelstenen dezelfde kleur tonen. Als dat gebeurt terwijl je zelf niet de actieve speler bent, dan is de kans groot dat die kleur door de actieve speler gereserveerd wordt en je er dus niks aan hebt. Hoge getallen invullen zal dus vooral van het geluk in je eigen beurt afhangen. “Ey, dat is niet lief!” werd er aan tafel vaak geroepen worden.

Deze versie is zeker gemener dan de voorgangers. Het scheelt wel dat de actieve speler alleen een kleur weg mag zetten die ingevuld kan worden. Je kunt dus geen dobbelstenen weghalen puur om een ander te pesten wanneer je er zelf niks mee kunt. Het is ook meer rekenwerk en omdat niet alle dobbelstenen identiek zijn, ben je regelmatig wat tijd kwijt met het bekijken van wat je precies opnieuw wilt gooien.

Door deze twee factoren is dit spel wat minder geschikt als snel tussendoortje voor het hele gezin, iets wat Qwixx en Qwinto wel waren. Voor een vriendengroep is dit dan wel weer een leuk spelletje met simpele regels en korte tijdsduur. Wie elkaar graag een beetje dwars wil kunnen zitten in een roll & write, kan ik zeker een potje Qwantum aanraden.

Aantal keer bekeken: 3173

Laagste 3 prijzen voor Qwantum (Bordspellen)

12.70 3