Review Rat Attack Party

Deze maand is het kaartspelletje Rat Attack Party uitgekomen. Een spiritueel vervolg op het eerder uitgekomen Rat Attack. In Rat Attack Party betreed je de keuken van de chef en moet je zoveel mogelijk groente en fruit zien te stelen van dezelfde kleur. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want er rennen katten rond waar de chef achteraan gaat en daarnaast kunnen andere spelers uit jouw speelveld kaarten stelen, kortom Rat Attack Party is een hectische bedoening!

Rat Attack Party: Een strijd tussen de chef, de katten en je vrienden
Rat Attack Party is een simpel kaartspel. Er staan twee werkbanken in de keuken en tijdens je beurt kan je van één werkbank kaarten stelen. De ander wordt bewaakt door de chef.

Beurten zijn supersimpel want je hebt slechts twee opties. Je kan een kaart stelen, of je kan een kaart met de werkbank ruilen. Als je besluit te stelen, dan mag je direct de laagste kaart van de werkbank pakken. Veelal moet je dan een kat pakken, want die zijn -2 punten waard, maar zo nu en dan zijn de katten op en kan je goedkoop fruit en groente binnen sprokkelen. De andere optie is om een kaart te ruilen. Je mag dan een kaart die je al hebt, ruilen voor een lager genummerde kaart. Dus stel je hebt een pompoen 6, dan mag je die met een banaan 4, of pompoen 5 etc. ruilen.

Nog leuker zijn echter de katten, Meowzers die zijn goed! Heb je namelijk een kat, dan mag je elke kaart van de actieve werkbank stelen die je maar wilt! Krachtig katje! Maar oh oh… katten maken herrie! Met als gevolg dat de chef zich naar de werkbank verplaatst waar jij net een kat op hebt geslingerd. Het spel gaat dan vervolgens verder op de andere werkbank, tot er weer een kat wordt gespeeld en de chef zich weer verplaatst. Is een werkbank leeg, dan wordt deze aangevuld met vijf nieuwe kaarten.

Simpel kaartspel met diepere laag
Kaarten die je verzamelt neem je niet op hand, maar leg je voor je neer. Dit doe je net zo lang tot het lukt om een setje van drie in dezelfde kleur te verzamelen. Is het je eindelijk gelukt? Dan mag je dat setje weg leggen en bewaren voor de eindtelling. Als bonus mag je tevens een kaart pakken uit iemand anders zijn speelveld, de kaart die je pakt moet wel van een kleur zijn die je zelf nog niet hebt.

Deze mechaniek brengt de nodige diepte in het spel. Iedereen is namelijk geneigd om de hoogste kaart van iemand anders te pakken. Wat betekent, dat als je alleen voor de hoogste kaarten gaat, het een stuk lastiger is om je setje van drie af te krijgen. Kortom, ga je voor de hoge kaarten? Of pak je een paar lagere en completeer je je setje misschien zelfs met een kat (-2 punten) erbij? Dan heb je in ieder geval je punten veiliggesteld en je mag vervolgens weer bij iemand anders stelen.

Positiespel en breinbrekers

Wat ook de nodige uitdaging biedt is het positiespel. Budgy (onze mascotte) speelt hierboven op de foto even als stand-in voor een andere speler Stel de laagste kaart is een 3 banaan, en ik heb al twee bananen. Dan wil ik graag die gratis banaan pakken. Echter, dat betekent dat Budgy een nog hogere kaart kan pakken en hij zijn set kan completeren. Is het dan niet beter om mijn kat te spelen, zodat de chef van werkbank wisselt en hij van deze werkbank niet meer kan pakken? Maar dan kan ik mijn kat niet later gebruiken voor een andere kaart die ik nodig heb.

Een ander scenario is dat er nog maar één kaart op een werkbank ligt. Pak je die, dan krijgen je tegenspelers een verse werkbank met 5 nieuwe kaarten. Is dat handig? Of is het beter om een kaart uit je speelveld te ruilen zodat er een kaart blijft liggen? Zo is elke ronde een puzzeltje en dat is het leukste aspect aan Rat Attack Party.

Leuk en toegankelijk voor zowel onze vrienden als vriendinnen
We hebben het spel meerdere malen gespeeld en zowel mijn vrouw (die normaal niet echt van spelletjes houdt) en haar vriendinnen, als mijn vrienden vond Rat Attack Party leuk om te spelen. Het wisselen van de chef op het juiste moment kan voor de nodige voordelen zorgen, maar wanneer doe je het? En hou je de -2 punten kat en maak je er een setje mee om je kaarten veilig te stellen, of gebruik je hem om een andere hogere kaart te pakken? Ik merkte ook dat we de spelers die na ons kwamen niet altijd die mooie kaart gunde. Wel vergaten we net iets te vaak om een hogere kaart in te ruilen voor een lagere. Vaak gingen we toch voor de kater of pakte we simpelweg de laagste kaart van de werkbank. Om één of andere reden kregen we die regel er niet goed in.

Cat Attack Party?
Qua spelconcept zit Rat Attack Party best goed in elkaar, het blaast je niet omver, maar je krijgt er wel een vermakelijk spelletje voor terug, wat snel is aan te leren. Wel vroegen we ons een beetje af waarom het eigenlijk ‘Rat’ Attack Party heet, aangezien er geen ratten in het spel terugkomen. Ik heb stiekem het gevoel dat ze de ratten stiekem hebben omgewisseld voor katten omdat die iets vriendelijker zijn. Al kijken ze wel een beetje boos in het spel. Cat Attack Party had als naam niet misstaan.

Wat verder minder aan het spel is, is de artwork, het oogt allemaal vrij simpel en de katten kijken vrij bozig. Aan de andere kant kan je het spel wel al voor € 11,95 al oppikken, dus wat dat aangaat mag je op dat gebied misschien ook niet al te veel verwachten.

Met 3 of 4 spelers is Rat Attack Party een vermakelijke puzzel die als prima filler kan fungeren. Vooral voor diegene die van simpele spelletjes houden is dit een leuke breinbreker. Of Rat Attack Party ook leuk is om met de jongere generatie te spelen, hangt er van af of je het oke vindt om uit hun speelveld groente te stelen. Mijn neefje zou daar bijvoorbeeld niet zo goed tegen kunnen. Ik denk ook dat ouderen sneller bepaalde combinaties zien om setjes te verzamelen dan kinderen. Dan is het beter als kinderen het onder elkaar spelen.

Rat Attack Party is geen The Mind, maar zit degelijk in elkaar en niemand zal teleurgesteld zijn na een rondje te hebben gespeeld. Houd je wel van een spel waar het nodige positiespel invloed heeft op je beslissingen, dan zal Rat Attack Party je prima bevallen. € 11,95 is ook een goede prijs. Daarom verdient Rat Attack Party dan ook een zilveren beginners Budgy! Alleen wel apart dat de ratten, die wel in Rat Attack zaten, nagenoeg afwezig zijn in dit deel. Misschien komt dat omdat de katers tijdens dit spel niet van huis waren. Want alleen dan…

Geschreven door: Yørn

Aantal keer bekeken: 1459

Laagste 3 prijzen voor Rat Attack Party (Bordspellen)