Review Santo Domingo

Spelers: 2 tot 6
Speelduur: ± 30 minuten

Timing is alles in dit kaartspel waarin je goederen verhandelt voor punten. Simpel concept, toch? Nou, niet als je vergeet de concurrentie goed in de smiezen te houden!

Met niet meer dan acht kaarten moet je het doen in Santo Domingo: de rest van de componenten is alleen bedoeld om de voorraden, goederen en punten bij te houden. Lekker overzichtelijk dus, zeker omdat alle informatie die je nodig hebt om het spel te spelen op de kaarten en het centrale bord staan. Maar zoals zo vaak is al die schijnbare eenvoud bedrieglijk…

Kies verstandig

Bij het spelen van Santo Domingo kiezen alle spelers tegelijk een van de acht genummerde kaarten uit hun hand en onthullen die daarna tegelijkertijd. Als je met twee of drie spelers bent, kies je er twee uit. Daarna worden de effecten van de kaarten in volgorde van laag naar hoog afgehandeld. We gaan hier niet alle acht de kaarten in detail doornemen, maar de verschillende soorten die er zijn, werken steeds op dezelfde manier.

Er zijn kaarten waarmee je punten kunt binnenhalen vanuit de centrale voorraad, waarmee je goederen uit diezelfde voorraad kunt bemachtigen en twee speciale kaarten. Eentje beïnvloedt de wisselkoers voor het omzetten van jouw persoonlijke goederen in punten en met de tweede pak je al je gespeelde kaarten terug op hand, waarbij er nog wat extraatjes te verdienen zijn.

Op safe of niet

Bij het spelen van kaarten die punten of goederen uit de centrale voorraad halen, werkt het zo dat de kaarten die eerder aan de beurt zijn om afgehandeld te worden, meer zekerheid op inkomsten geven maar minder opbrengst. De kaarten die daarna komen (ze worden immers in oplopende nummervolgorde afgehandeld) kunnen in theorie veel meer opleveren. Maar dat werkt niet niet als iemand anders net daarvoor een graai in de voorraad heeft gedaan met een lager genummerde kaart. Tot slot worden kaarten afgehandeld die punten of goederen geven afhankelijk van de kaarten die de tegenstanders al gespeeld hebben.

Niet vergeten

Bij het kiezen van elke kaart is het van belang wat de andere spelers gaan doen. Scherp inschatten wat dat gaat zijn, is dus vitaal, net als onthouden welke kaarten al gespeeld zijn. Er zit dus zeker een geheugen-element in dit spel en dat is iets waar je van moet houden. Gelukkig valt of staat niet alles wat je doet daarbij; je tegenstanders lezen is minstens even cruciaal. Er wordt doorgespeeld tot iemand door slim handelen dertig punten heeft gehaald, al zit er ook een gevorderden-variant in de doos waarbij je tot een hogere limiet speelt.

Leuk of niet?

Santo Domingo is op z’n best boven de drie spelers, vanwege de regel dat daaronder twee kaarten tegelijk gespeeld moeten worden. Dat geeft toch een andere dynamiek binnen het spel van inschatten en afwikkelen, dat beter tot z’n recht komt als iedere speler maar één keuze moet maken. Wat je aan het doen bent, is het schoolvoorbeeld van blokjes rondschuiven over sporen, maar het kaartmechanisme dat daarbij hoort is wat voor de interessante overwegingen zorgt. Daarnaast is het spel kort, waardoor het matte thema het plezier niet snel in de weg komt te zitten. Daarom delen we aan Santo Domingo een gouden beginners-Budgy uit.

Aantal keer bekeken: 1390

Laagste 3 prijzen voor Santo Domingo (Bordspellen)

12.99 3