Review Sneaky Bastard

Spelers: 2 tot 6 spelers
Genre: Kaartspel, Bieden

In tijden van grote spanning op de huizenmarkt, waarin er programma’s bestaan als Kopen Zonder Kijken, weet 999 Games hier naadloos op aan te sluiten met het kaartspel Sneaky Bastard. Weet jij je tegenspelers te slim af te zijn in dit veilingspel, waardoor jij als de grote nieuwe huisjesmelker aan de slag kunt gaan? Of moet jij net als op de huidige huizenmarkt overbieden om slechts een bouwval te kunnen bemachtigen?

Sneaky Bastard is een kaartspel van Nederlandse bodem dat door 999 Games internationaal wordt uitgegeven. Het spel wordt geleverd in een klein doosje, waardoor het makkelijk is om mee te nemen en op verschillende plekken te spelen met twee tot en met zes personen. Dit was ideaal voor ons als Budgetspelen crew, omdat wij deze titel daardoor makkelijk konden testen tijdens onze meet-up. Enkel het vinden van een crew om Sneaky Bastard mee te spelen is natuurlijk niet genoeg, je moet uiteraard ook weten hoe het spelletje werkt.

Sneaky Bastard Review
Strooien met geldkaarten voor een paleisje
Het doel in Sneaky Bastard is om aan het einde van het spel over een zo groot mogelijke huizenwaarde te bezitten. In totaal zijn er zeventien verschillende soorten huizen met een waarde die loopt van 50K voor een stacaravan tot 850K voor een luchtkasteel. Iedere ronde wordt er geboden op een willekeurig getrokken huis. Het bieden doe je aan de hand van geldkaarten met verschillende waardes (10K, 25K, 100K, 250K, 500K). De geldwaardes spelen tijdens het spel een belangrijke rol, omdat je een specifiek aantal geldkaarten krijgt aan het begin van het spel en je deze niet kunt inwisselen tijdens het spelen.

Het bieden op een huis begint daarom vaak erg voorspelbaar met 10K door de eerste speler gevolgd door 25K, 35K en ga zo maar verder. Dit gaat door totdat alle spelers passen en slechts één speler overblijft met het hoogste bod. Echter, blijft dan nog de Sneaky Bastard kaart over, waar het gehele spel naar vernoemd is. Dit is gelukkig niet een kaart die ervoor zorgt dat een speler het huis onder je neus vandaan kaapt. In plaats daarvan is de Sneaky Bastard kaart erop gericht om het geld te ontvangen dat als hoogste bod is geplaatst voor het huis. Handig dus om in te zetten als je een ronde hiervoor bijna al je geld hebt uitgegeven aan dat ene dure huis.

Sneaky Bastard Review
Ga ervandoor met het geld als Sneaky Bastard
Het gebruik van de Sneaky Bastard kaart start een tweede bieding op tijdens een ronde, naast het bieden op het huis. Zo kun je deze kaart meteen aan het begin van een ronde spelen, of je kunt in plaats van te passen de Sneaky Bastard kaart toevoegen aan je huidige bod. Let wel op, als je eenmaal hebt gepast kun je niet meer meedoen aan de Sneaky Bastard biedingen in de huidige ronde. Als meerdere spelers de Sneaky Bastard kaart hebben gespeeld, dan bieden deze spelers tegen elkaar op om tot het hoogste bod te komen. Je bent daardoor dus eigenlijk geld aan het bieden om meer geld terug te krijgen dat door een andere speler is geboden op het huis.

Aan het begin van het spel ontvangt iedere speler slechts twee Sneaky Bastard kaarten, daardoor ben je beperkt in hoe vaak je hem kunt gebruiken. Je raakt je Sneaky Bastard kaart kwijt als je het hoogste Sneaky Bastard bod hebt. Daarbij probeer je natuurlijk zo min mogelijk te bieden met de Sneaky Bastard kaart, om zoveel mogelijk geld ervoor terug te krijgen. Als je tijdens een bod geldkaarten tekort komt, dan is het ook mogelijk om een huizenkaart in te zetten tegen de gedrukte huizenwaarde. Je moet hierbij wel oppassen dat je deze kaart dan niet kwijtraakt tijdens een bod op een huis aan een andere speler die een Sneaky Bastard kaart speelt. Uiteindelijk zijn aan het einde van het spel de geldkaarten niks meer waard, dus het geld moet rollen om uiteindelijk met de winst ervandoor te gaan.

Sneaky Bastard Review
Ervaringen van de Budgetspelen crew
Doordat wij Sneaky Bastard met de Budgetspelen crew hebben gespeeld, willen wij ook graag de meningen vanuit meerdere mensen meenemen in deze review. Dus daarom in het kort de ervaring van een crewlid over Sneaky Bastard:

Klaas over Sneaky Bastard

Ik heb een nogal ingewikkelde relatie met veilingspellen: ik vind het leuk om te proberen mijn medespelers te slim af te zijn met bieden, maar het lukt me zelden. Sneaky Bastard is een veilingspel met weinig toeters en bellen, maar dat betekent niet dat het eenvoudig is om het tot een goed eind te brengen, merkte ik al snel. De interessantste kronkel is het dubbele veilingsrondje dat kan ontstaan als iemand een Sneaky Bastard kaart speelt: terwijl het geboden bedrag voor het huis in kwestie en dus de buit nog oploopt, probeer je met een spelletje binnen een spelletje de opbrengst in je zak te steken. En je zult dat extra spelletje moeten spelen, want je geld raakt snel op. Daarnaast moet je ook goed managen welke coupures je uitgeeft, want het kan soms heel handig zijn om nog een klein briefje van 25 achter de hand te hebben om te overbieden in plaats van er meteen 250 big ones tegenaan te moeten gooien. Dat draait uit op een listige bezigheid.

Sneaky Bastard Review
Sneaky Bastard is niet voor iedereen weggelegd
Tijdens het spelen van Sneaky Bastard met de Budgetspelen crew kwam ook naar voren dat het spel niet bij iedereen even positief werd ontvangen. Zo is het heel erg zoeken wat nou precies handig is om te doen. Wanneer is het handig om juist meer geld neer te leggen voor een huis? En wanneer is het verstandig om de Sneaky Bastard kaart te spelen? Daarbij blijft Sneaky Bastard een veilingspel en voegt daar zelfs nog een tweede veiling mechaniek aan toe door middel van de Sneaky Bastard kaarten. Dus als je al geen fan was van biedingsspellen, dan gaat Sneaky Bastard daar ook geen verandering in brengen.

Sneaky Bastard Review
Sneaky Bastard kan leuk zijn voor tussendoor, maar daar blijft het bij
Sneaky Bastard is een relatief simpel en snel spel dat je makkelijk kunt meenemen en op verschillende locaties met meerdere mensen kunt spelen. Voor een gemiddelde prijs van 11 euro is het ook zeker geen duur spel dat je in huis haalt. Daarbij wordt door het toevoegen van de Sneaky Bastard kaarten een leuke extra verdieping gegeven aan het bieden, omdat je naast het bieden op huizen ook moet letten op dit tweede bieding mechaniek. Mocht je echter geen fan zijn van biedingsspellen dan weet Sneaky Bastard niet iets nieuws in te brengen waardoor je snel van mening zal veranderen.

Tekst: Mike Witteman

Aantal keer bekeken: 3611

Laagste 3 prijzen voor Sneaky Bastard (Bordspellen)