Review Sprawlopolis

Afgelopen jaar kwam Quined met een drietal microspellen uit. Microspellen zijn spellen die slechts uit weinig onderdelen bestaan. In dit geval bestaan alle drie de spellen uit slechts 18 kaarten. Is het mogelijk om een leuk spel te maken met zo’n klein aantal? Laten we het uitzoeken.

Sprawlopolis

Uitgever: Quined Games
Spelers: 1 tot 4 spelers
Speelduur: 15 tot 20 minuten

In Sprawlopolis bouw je samen aan een stad. Je begint met drie willekeurige kaarten die bepalen hoe je aan het einde extra punten kunt scoren, maar ook meteen hoeveel punten je moet halen om het spel te winnen. Je legt de eerste stadskaart in het midden, de startspeler krijgt drie kaarten en de overige spelers een. Nu kan je gaan bouwen. Je legt een van je drie kaarten aan of op de reeds liggende kaarten. Op deze manier probeer je zo groot mogelijke gebieden te maken. Elke kaart heeft vier gebieden; industrieel, commercieel, woonwijken en parken. Je geeft je overige twee kaarten door naar de volgende speler zodat deze er drie heeft en trekt zelf een nieuwe kaart. Dit gaat door totdat alle kaarten gespeeld zijn. Dan bereken je scores op basis van je gebieden, de scorekaarten en uiteindelijk krijg je minpunten voor de wegen in je stad.

Het puzzelen om elke kaart perfect aan te leggen kan soms erg lastig zijn. Een kaart geeft vaak zowel plus- als minpunten. Dit kan soms zorgen dat je lang over een beurt doet. Je mag je kaarten niet laten zien, maar je mag er wel over praten. Als je eenmaal een kaart gekozen hebt, kun je gezamenlijk overleggen waar deze gelegd wordt. Maar ook solo kan je het prima spelen. De herspeelbaarheid is erg hoog, omdat de kaarten aan de ene kant gebieden hebben voor de stad en aan de andere kant variabele voorwaarden om mee te scoren. Er zijn daarom heel veel combinaties voor eindscores in het spel.

Sprawlopolis.
Sprawlopolis.

Circle the Wagons

Uitgever: Quined Games
Spelers: 2 spelers

Circle the Wagons heeft veel overeenkomsten met Sprawlopolis. Aan de ene kant van de kaarten staan scoremogelijkheden voor aan het eind, waarvan je er wederom drie willekeurig plaatst. Aan de andere kant staan vier gebieden waarmee je een landschap bouwt. Dit spel is echter een duel waarbij je probeert een betere score te halen dan je tegenstander. In een cirkel om de drie eindscorekaarten leg je de overige kaarten met hun gebieden naar boven. Daarna kiest degene die niet het spel start met welke kaart jullie het spel beginnen. Als je die kaart wilt, leg je deze voor je neer en dan is de andere speler. Wil je deze niet, dan ga je met de klok mee totdat je een kaart wel kiest. Maar let op: elke kaart die je overslaat, gaat automatisch naar je tegenspeler. Kies daarom goed hoe ver je vooruit gaat om een kaart te kiezen. Als alle kaarten gekozen en aan elkaar gelegd zijn, begint de eindscore. Net als bij Sprawlopolis krijg je punten voor je grootste gebieden. Er zijn er zes: woestijn, bos, bergen, vlaktes, water en sneeuw. Daarna volgt er nog de eindscores. Deze zijn vaak afhankelijk van het voorwerp die in de gebieden afgebeeld zijn.

Als ik zou moeten kiezen tussen Circle the Wagons of Sprawlopolis dan heeft Circle the Wagons een lichte voorkeur. De strijd tussen mij en de andere speler trekt mij net iets meer dan het samen bouwen. De keuze van het wel of niet kiezen van de volgende kaart en de kaart daarna aan je neus voorbij zien gaan brengt spanning. Ik ben erg onder de indruk van dit microspel.

Circle the Wagons.
Circle the Wagons.

Stew

Uitgever: Quined Games

Stew is een totaal ander spel dan Sprawlopolis en Circle the Wagons. In dit derde deel van de microspelserie bereid je samen met anderen een stoofpot. Je trekt een kaart en kiest of je deze in de stoofpot doet of je gebruikt hem om een van de beestjes te voeren. Je legt de kaart gedekt op de plek van jouw keuze. Dan is de volgende speler. Elk ingrediënt heeft een bepaalde manier van scoren. Knoflook geeft zes punten, maar als beide kaarten in de stoofpot liggen dan geven beide kaarten samen slechts een punt omdat het gerecht te vies is geworden. Aardappels scoren exponentieel op basis van het aantal kaarten in de stoofpot. Als je op een gegeven moment denkt dat er twaalf punten in de stoofpot liggen, roep je “Stew!”. De ronde stopt en je controleert de punten in de stoofpot. Maar… alle beestjes die niet bedekt zijn halen ieder een ingrediënt uit de stoofpot. Zo eet het everzwijn knoflook en de vos kip. De kaarten die daarna overblijven zijn bepalen de score. Is dit twaalf of meer, dan krijg jij twee punten. Is het minder, dan krijgen de andere spelers een punt. Dit gaat door totdat een speler vijf punten heeft.

Stew is een leuk klein snel spel. De spanning van niet exact weten wat er in de stoofpot zit, zorgt voor spanning. Wanneer ga je nu “Stew!” roepen? Ook gebeurt het wel eens dat je vergeten bent dat de beestjes eerst nog wat uit de stoofpot halen. Een stoofpot van vijftien punten is opeens een stoofpot van slechts zeven punten. Omdat het erg snel is, speel je makkelijke meerdere potjes achter elkaar.

Stew.
Stew.

Sprawlopolis Circle the Wagons Stew