Review Terra Nova (NL)

Speelduur: ± 90 minuten

Bij liefhebbers van zwaardere eurogames is Terra Mystica al jaren een succesnummer. Terra Nova is een bewerking waarbij deze complexiteit omlaag bijgesteld is, zodat meer spelers ermee uit de voeten kunnen. Maar is het dan nog steeds leuk?

Iedereen die een beetje thuis is in de wereld van bordspellen weet dat bordspelhits vaak tot het uiterste worden uitgemolken. Dat klinkt misschien negatief, maar zolang er leuke nieuwe spellen uitrollen, is zoiets natuurlijk helemaal prima. Neem nou Terra Mystica, een strategisch spel dat elf jaar na zijn release nog steeds in de toplijsten op Boardgame Geek te vinden is. Er zijn al twee uitbreidingen voorbij gekomen en ook zijn er drie spellen uitgebracht die gebaseerd zijn op het systeem waar Terra Mystica op draait. Gaia Project bestaat al een tijdje, Age of Innovation komt binnenkort uit en daar tussenin zit Terra Nova, die nu in het Nederlands te koop is. Deze variant is de meest toegankelijke tot nu toe, waarmee je dit soort spellen gemakkelijker kan leren kennen.

Bouwen met een plan
Het voornaamste dat je gaat doen in Terra Nova is gebouwen van jouw fantasievolk neerzetten op het gezamenlijke bord. Om daarmee veel punten te scoren, is het belangrijk om de juiste gebouwen op het juiste moment te plaatsen, ze zo te groeperen dat je er het predicaat ‘stad’ op mag plakken en aan het eind van het spel het grootste aaneengesloten gebied te hebben. Hoe dat in z’n werk gaat, zullen we  in grote lijnen.samenvatten

Terraformen
Terra Nova duurt vijf rondes, die steeds beginnen met het ontvangen van inkomsten. Je krijgt geld en kracht en dat ga je de rest van de ronde uitgeven: om de beurt kiezen de spelers uit een aantal acties, betalen daarvoor en zo verder totdat iedereen gepast heeft. Elke speler, welke is vertegenwoordigd door een fantasievolk zoals feeën, geesten en golems, begint met twee huisjes op het bord en van daaruit gaan ze hun aanwezigheid vergroten. Dit bord bestaat uit verschillende soorten terrein en ieder volk kan maar op één bepaalde grondsoort bouwen. Daarom zul je vaak mogelijke bouwlocaties moeten omzetten naar je thuisterrein voordat je er iets op kunt plaatsen.

Uitbreiden
Heb je voor het juiste terrein gezorgd naast je bestaande bouwwerken, dan kun je erop bouwen. Eerst wordt dat een huisje, maar je kunt deze met latere acties opwaarderen tot handelsposten en paleizen – tegen extra betaling natuurlijk. Ook zijn er acties waarmee je het probleem van de onbebouwbare watervelden kunt oplossen: je kunt bruggen bouwen of je zeilwaarde verhogen. Met die laatste kun je ervoor zorgen dat je er een aantal kunt overslaan: hoe hoger je waarde, hoe meer.

Stadse fratsen
Zo wordt je gebied steeds groter en komt de mogelijkheid binnen bereik om er extra punten voor te verdienen. Je mag je collectie bouwwerken tot stad bombarderen als het een minimale omvang heeft en gevuld is met genoeg  hoogwaardige gebouwen. Het kan variëren hoeveel je precies nodig hebt, maar als het zover is, kies je een stadstegel om toe te kennen aan je gebouwen, die een combinatie van punten en andere beloningen opleveren. Andere punten tijdens het spel scoor je met het halen van doelen: elke ronde krijg je bonuspunten voor bijvoorbeeld het bouwen van een bepaald type gebouw of het omzetten van terrein.

Krachttoer

Alle acties die we hierboven beschreven hebben, kosten geld. Maar het is ook mogelijk ze op een andere manier te bekostigen: met kracht. Op je spelersbord staan drie schaaltjes, waarin je paarse schijfjes rondschuift. Lukt het om die van het derde schaaltje naar het eerste te schuiven, dan geef je kracht uit. Het kost wat moeite om dat opnieuw te doen, want zolang er schijfjes in schaaltje één liggen, mogen die in nummer twee niet naar drie. Dat is op te lossen door voor krachtinkomen te zorgen.

Volkenkunde
De fijne details van het vergroten van je inkomen, bouwen naast anderen en passen laten we even achterwege, maar die vloeien allemaal vrij logisch voort uit wat je tijdens je acties doet. Dat zit ingebakken in de basisregels van Terra Mystica die in Terra Nova in versimpelde versie terugkomen en die zijn oerdegelijk. Wat ook is meegekomen uit het origineel is de variatie met de volkeren: er zijn tien verschillende, die allemaal hun eigen krachten of voordelen hebben, die je strategie bepalen.

Stukje simpeler
Wat Terra Mystica alles bij elkaar een stuk complexer maakt, zijn de extra werkers die je vaak bij de acties nodig hebt, de mogelijkheden om extra krachten of bonussen via je spelersbord vrij te spelen en drie sporen die nog een extra soort werkers nodig hebben. Er is dus veel uit het origineel gehaald om tot Terra Nova te komen. Toevoegingen zijn er eigenlijk niet: de gameplay is echt in alle opzichten vereenvoudigd. Voor spelers die goed bekend zijn met Terra Mystica is de stap terug dan ook erg groot – te groot, naar onze mening. Als je het origineel kent en leuk vindt, is er geen reden om in plaats daarvan Terra Nova te spelen.

Voor wie is dit

Het zit anders voor mensen die Terra Mystica te zwaar vinden of het nog nooit gespeeld hebben. Spelers die een droge euro niet uit de weg gaan en zoeken naar een licht tot middelzwaar strategisch spel zullen goed uit de voeten kunnen met Terra Nova, zolang ze de opties gebruiken die het spel net wat uitdagender maken. Voor minder ervaren spelers en families met oudere kinderen zijn er de eenvoudigere volkeren en mogelijkheden om het spel zo op te zetten dat iedereen die meespeelt mee kan komen.

Op de meeste plekken is Terra Nova te vinden voor bedragen tussen de 40 en 45 euro, wat tegenwoordig niet eens zo’n hele hoge prijs meer is voor een groot spel met veel houten onderdelen. Zolang je geen eindeloos herspeelbaar en bovengemiddeld diep spel zoekt, heb je voor dat geld een prima aankoop. Maar voor spelers die al geroken hebben aan Terra Mystica en de mogelijkheden die dat spel biedt, is dit geen aanrader.

Aantal keer bekeken: 1341

Laagste 3 prijzen voor Terra Nova (NL) (Bordspellen)

40.99 3