Review Vlotte Geesten Junior

Leeftijd: vanaf 4 jaar
Aantal spelers: 2 tot 6
Speelduur: 15 minuten Prijs: 12,95

Vlotte Geesten was al een spel dat je zonder veel moeite op tafel kon leggen voor een amusant kwartiertje met de kinderen, maar dankzij de nieuwe variant Vlotte Geesten Junior kan dat nu zelfs met ukkies vanaf vier jaar. Ik haalde er een proefkonijn van zes bij en dit is wat er gebeurde.

Erg handig met een spel voor jonge kinderen: het is in twee zinnen uitgelegd. Eén: je draait een kaart om. Twee: je pakt zo snel mogelijk de figuurtjes die op die kaart afgebeeld staan. Daar zit natuurlijk wel een twist aan: soms heeft zo'n figuurtje op de kaart de verkeerde kleur en moet je 'm juist niet pakken en om het extra lastig te maken, is dat vaak de kleur van een van de andere beesten.

Snel graaien als je ergens roze ziet, is dus niet de juiste aanpak, want als dat niet het varken blijkt maar een roze kikker, scoor je die ronde geen punten. De speler die wel goed gepakt heeft en dus de dieren heeft in de kleur waarmee ze op de omgedraaide kaart staan, mag deze houden en als dat er meer dan één zijn, krijgen die een kaart van de trekstapel bij wijze van punt en zo werk je je lekker vlot door de voorraad heen. Zijn de kaarten op, dan telt iedereen hoeveel er voor ze liggen en is de winnaar bekend.

Beestenboel
Het voornaamste verschil tussen Vlotte Geesten Junior en zijn voorganger is de schattigheidsfactor: in het origineel stonden er behalve het spook uit de titel en een muis ook een fles, een stoel en een boek op tafel; hier zijn dat lekkere grote, grotendeels fel gekleurde houten figuren van Quinny de geest, Frodo de kikker, Kruimel het kuiken en Fred het varken, die er stuk voor stuk erg schattig uitzien. Ze laten zich makkelijk grijpen door kleine handjes en de overeenkomsten met de illustraties op de kaarten zijn voor iedereen duidelijk.

De regels bieden een paar varianten. Het basisspel heb ik hierboven beschreven, maar het kan ook net een tandje moeilijker. Er zitten namelijk een paar kaarten tussen waarop het spookje zwart is gekleurd en als er daarvan een omgedraaid wordt, mag niemand iets pakken, zelfs al kloppen de andere figuurtjes wel. Doe je dat toch, dan kun je fluiten naar je punten. Wie het wel goed in de gaten had, krijgt alsnog een kaart. Is je dat nog te vriendelijk allemaal, dan kun je ook de regel invoeren dat spelers die verkeerd pakken daarvoor kaarten moeten inleveren.

Katachtige reflexen
Wil je het als volwassene leuk houden voor de meespelende kinders, dan moet je je inhouden bij Vlotte Geesten Junior. Tenzij je met een kleuter met katachtige reflexen aan tafel zit, win je met volle inzet dik maar daarmee ga je compleet voorbij aan wat het doel en het nut is van een spelletje als dit: spelenderwijs leren om goed te kijken en de reactiesnelheid van de kleintjes te oefenen.

Om te gieren
Mijn kleine tegenspeler, die net als veel van zijn leeftijdsgenoten best wat moeite heeft met verliezen, was uiteraard verguld van zijn overwinningen. Maar dat was niet de enige reden dat hij het spel 'superleuk' vond: hij snapte de bedoeling meteen, de tekeningen op de kaartjes waren goed voor veel pret en de momenten dat de houten figuren over de tafel rolden bij hele felbetwiste beurten waren helemaal om te gieren. Maar na enige oefening was hij me af en toe ook echt te snel af en dat had hij duidelijk in de gaten: dat verraadde die triomfantelijke blik wel. De variant met het zwarte spook ging ook prima, al was die merkbaar lastiger - ook voor senior hierzo. Omdat ik bij de foute beurten tijdens die potjes toch wel vaak een trillend lipje zag verschijnen, heb ik de strafkaarten maar even gelaten, maar het is goed om te weten dat de moeilijkheidsgraad in de toekomst nog omhoog kan, als het moment daar is.

Ik hoef mijn weerzin niet te onderdrukken als mijn zoontje aan komt zetten met Vlotte Geesten Junior na de vraag wat hij graag wil spelen en dat is heel wat voor een spel dat puur en alleen voor kleine kinderen is gemaakt. Het is - haha - vlot, precies moeilijk genoeg, zit vol met vrolijke beesten en als je het echt kort wilt houden, speel je het zonder problemen net zo goed met een halve stapel. Zo blijft het ook een geestige bezigheid. Voor ongeveer vijftien euro is dit geen absoluut koopje, maar omgerekend in spelplezier hoeft niemand die Vlotte Geesten Junior in huis haalt zich bekocht te voelen.

Aantal keer bekeken: 3210

Laagste prijzen voor Vlotte Geesten Junior (Bordspellen)