Review Watergate (NL)

Spelers: 2 spelers
Speelduur: ca. 30 tot 60 minuten
Leeftijd: 12+

Via Amerikaanse televisieseries heb ik de nodige details geleerd rondom het Watergate schandaal. Ik weet dat toenmalige president van de Verenigde Staten, Nixon, erbij betrokken was en dat dit voor zijn aftreden heeft gezorgd. En natuurlijk is dit de naamgever van nog meer “gate”-schandalen die we de afgelopen jaren voorbij hebben zie. Maar dat is alles wat ik me ervan kan herinneren. Nu komt White Goblin Games dus met een spel rondom dit bekende schandaal. Zal ik er wat van opsteken? En moet ik eigenlijk ook alles weten om dit spel te kunnen spelen? Ik ga het je haarfijn uitleggen.

Setup.
Klaar voor de start.

Touwtje trekken
In Watergate gaat het om een strijd tussen de pers en de regering van Nixon. De pers probeert genoeg bewijsmateriaal te vinden om Nixon te verbinden met twee getuigen, terwijl de regering probeert dit te voorkomen zodat Nixon zijn termijn kan afmaken. Het resultaat is een spannend getouwtrek tussen het bewijsmateriaal.
De basis van dit touwtje trekken ligt in de kaarten. Aan het begin van de ronde liggen er in het midden van een onderzoekspoor drie bewijsfiches, een termijnschijf en een initiatefschijf. Deze onderzoekssporen kan je beïnvloeden door kaarten uit je hand te spelen. Het is aan jou om voor de juiste strategie te gaan en zo het spel te winnen. zodra alle kaarten gespeeld zijn, wordt bepaald wie welke sporen gewonnen heeft.

Elke schijf heeft zo zijn voordelen om voor je te winnen. De witte initiatiefschijf maakt van jou de startspeler voor de volgende ronde. Verder mag jij die ronde vijf kaarten gebruiken in plaats van vier. Ten slotte bepaalt het ook wie als eerste de bewijsfiches, die ze verkregen hebben, mag plaatsen op het bewijsbord. Maar dat leg ik later uit.
De rode termijnschijf plaats je op je termijnkaart. Ben je de Nixon speler, dan win je als je vijf van deze schijven op je kaart hebt, of als dit de laatste beschikbare schijf is. De pers krijgt vanaf de derde schijf extra bonussen die meteen toegepast kunnen worden. Maar aangezien Nixon ook wint als er geen schijven meer zijn, moet de pers niet te veel schijven naar zich to.

Het onderzoekspoor. Het bewijsfiche in het midden is nog niet bekend omdat deze nog niet verplaatst is.
Het onderzoekspoor en de verschillende schijven die je zich op en neer bewegen.
 Bewijs opbouwen
Dan zijn er nog de bewijsfiches. Deze komen op het bewijsbord op een plek die past bij een van de kleuren van het bewijs. Blauw staat bijvoorbeeld symbool voor geld voor Nixons herverkiezingscampagne, geel ziplattegronden van het Watergate gebouw (geel) en de geheime opnames (groen). De pers probeert deze fiches zodanig te plaatsen dat er twee getuigen (aan de rand van het bord) een spoor vormen naar Nixon (in het midden). Zodra dit lukt dan wint de pers. De regering kan dit voorkomen door de bewijsfiches gedekt te plaatsen. Dit blokkeert een punt en dwingt de pers om naar meer bewijs te zoeken. Dit zorgt, naast het touwtrekken, voor een extra strijdtoneel waarbij je duidelijk moet bepalen welk bewijsmateriaal je wilt verzamelen en waar je deze gaat plaatsen.

Het bewijsbord. De zwarte fiches blokkeren het spoor tussen Nixon en de getuigen.

Nog meer keuzes
Naast het kunnen verplaatsen van de stukken kunnen de kaarten soms ook iets anders. Als je echter voor deze bonuseffecten kiest, dan gaat de kaart uit het spel. Dat is soms best jammer, want meestal zijn dat ook de kaarten die de stukken jouw kant op helpen schuiven. Dit geeft je dus telkens een keuze die je moet maken. Soms moet je een kaart wel spelen voor het effect, want dit is voor de pers de enige manier om de getuigen op het bord te krijgen of voor Nixon om ze helemaal uit het spel te halen.

Een aantal kaarten: links die voor de pers, rechts die voor de regering.
Een aantal kaarten: links die voor de pers, rechts die voor de regering..

Schandalig goed spel
Dit alles zorgt dat Watergate een erg goed spel is. De regels zijn niet complex maar doordat je twee verschillende plekken hebt waar je strijdt, zit er heel veel tactiek in het spel. Nixon kan namelijk niet alleen maar voor de termijnschijven gaan, want dan kan de pers veel bewijs verzamelen. Dit geldt echter ook andersom; als de pers te veel voor bewijs gaat, dan kan Nixon zich focussen op de termijnschijf. De strijd om het initiatief kan ook erg van belang zijn. Als jij als eerste je bewijs mag plaatsen, kan jij er voor zorgen wat wel en wat niet mogelijk is. Wat ik nog niet gemeld heb, is dat het initiatief automatisch wisselt als deze aan het eind van de ronde nog steeds in het midden ligt.
Helaas is er wel een fout geslopen in de spelregels en op een van de kaarten. White Goblin Games heeft hier al een errata voor vrijgegeven. Het tweede deel van de spelregels bestaat uit allerlei informatie. Hierin worden voor veel kaarten uitgelegd wat hun betekenis is in het Watergateschandaal en zijn er nog wat extra details die je meer inzicht geven over dit beruchte schandaal.
Ik heb ook erg veel plezier gehad met het spelen van Watergate en weet nu ieder geval meer over het beruchte schandaal.

Aantal keer bekeken: 3705

Laagste 3 prijzen voor Watergate (NL) (Bordspellen)