Volg ons op Youtube Volg ons op Instagram Abonneer op onze RSS

Middara

[Begin] |1(1) [Eind]
Door Grunnerboy1986 (19 reacties) op 15-04-2021 23:02
( PM )
Beste fora lezers.

Ik zit te denken om Middara aan te schaffen.
Wie heeft er ervaring met dit spel?
Ik hoor graag jullie meningen.

Groetjes
Door Der_Lex (35 reacties) op 16-04-2021 02:04
( PM )
Ik ben hem op dit moment samen met mijn vriendin aan het spelen en wij vinden hem allebei erg leuk na al redelijk wat uurtjes speeltijd (en we zitten nog altijd maar in hoofdstuk 2, het is echt een gigantisch groot spel). Wij hadden oorspronkelijk alleen een pledge voor act 1, maar waarschijnlijk gaan act 2 en 3 er ook nog wel komen als we er zo tevreden over blijven (en dat zegt op zich wel wat, gezien de hoeveelheid coop-spellen die we nog via kickstarter binnen gaan krijgen het komende jaar).

Het spel doet ons vooral aan de coop-modus van Descent van Fantasy Flight Games denken wat de gameplay en de ai van de vijanden betreft, maar dan een stuk complexer en met veel meer opties qua skills en equipment (al moet je natuurlijk ook weer geen Gloomhaven verwachten, het is wel meer echt een klassieke dungeon crawler wat dat betreft). Wat ook erg positief is, is dat door de combinatie van de verborgen teksten, secret cards en mogelijke extra toevoegingen aan maps via het extra diagram book de encounters oprecht heel verrassend kunnen zijn en opeens compleet kunnen veranderen. Ook is het een heel erg mooi spel, met name de dungeon tiles. De mini's zijn ook prima, maar niet zo mooi als die van bijvoorbeeld Awaken Realms-spellen als Tainted Grail en Etherfields.

Ik denk wel dat je een fan van Japanse rpg's en/of anime moet zijn (of er op z'n minst geen afkeer van hebt) om het spel te kunnen waarderen, want die stijl vind je zowel in het artwork als in het verhaal heel erg terug. Wat dat verhaal betreft, het is heel tof, maar er hou er wel rekening mee dat er af en toe tot wel 30 minuten (voor)leeswerk tussen encounters kan zitten. Wij maken er nu zelf een gewoonte van om alle verhaalelementen na een encounter te luisteren, zodat we de volgende keer meteen weer in een encounter kunnen duiken.

Onze grootste minpunten tot nu toe zijn dat de (optionele) verteller voor de verhaalgedeeltes in de Foreteller-app heel erg matig is en dat deel dus een beetje amateuristisch aandoet, en dat je echt wel iets van een organiser nodig hebt voor alle tokens en kaarten, want de box insert is extreem minimalistisch en vrij nutteloos (alleen de mini's zitten wel goed verpakt). Ook is het een nog grotere en zwaardere doos dan Gloomhaven, dus absoluut geen spel dat je even gemakkelijk ergens naartoe meeneemt (ik las dat Succubus bij Act 2 en 3 een doos wil gaan leveren waar alle drie de acts volledig in passen... ik vraag me af of dat ding überhaupt nog te tillen gaat zijn).

Mocht je nog specifieke vragen hebben, vooral stellen, maar als je van coop dungeon crawlers houdt, is het wat mij betreft zeker een aanrader.
Door Grunnerboy1986 (19 reacties) op 16-04-2021 21:37
( PM )
Ik houd zeker van RPG games en anime. Dit is vooral de reden waarom dit spel mij zo erg aantrekt. Ik zit al diep in het verhaal van Gloomhaven en is bijna uitgespeeld.
Mijn twijfel is vooral. Is het een beetje solo te spelen of is het een echte party game ?
Door Der_Lex (35 reacties) op 16-04-2021 23:49
( PM )
Het spel gaat er standaard van uit dat er vier personages aanwezig zijn. Wel zijn er optionele regels voor 2 en 3 spelers waarbij de 1 of 2 niet gespeelde personages als een soort upgrade aan een personage dat wel gespeeld wordt wordt toegevoegd (dat wel gespeelde personage krijgt dan meer hit points, meer acties per ronde en een special power van het niet gespeelde personage). Je kunt dus zelf eigenlijk kiezen of je als solospeler 2, 3 of 4 personages tegelijk wil spelen (plus eventuele summons, die ook min of meer volwaardige personages zijn). Wij spelen met z'n tweeën de tweespelervariant en die werkt eigenlijk prima, de game balance voelt wel goed.
Door Grunnerboy1986 (19 reacties) op 19-04-2021 18:27
( PM )
Is de kickstarter promobox handig? Ik las dat hier miniaturen en de 2/3 speler kaarten inzitten.
Hoever zijn de playmats en extra dobbelstenen van belang.
De game zelf is nu $160 en uitgebreide versie met al het bovenstaande voor $240.
Mogelijk wordt de promobox nog los verkocht.
Wat zou jij adviseren?
Door Der_Lex (35 reacties) op 20-04-2021 02:26
( PM )
Ik heb zelf de promobox erbij gekocht vanwege de kaarten voor de 2/3-player variant en om mini's ipv standees voor de summons te hebben, aangezien ik een summoner wilde spelen. Ik vind dat zelf wel de moeite waard voor de mini's, als het je alleen om de kaarten gaat, kun je die ook gratis printen vanaf de site van Succubus. Extra dice zijn onnodig (zeker solo) en playmats zijn zeker geen must.

Als het geen haast heeft, zou normaal gezien binnen enkele weken de pledge manager weer open moeten gaan met late pledges voor wave 2, trouwens. Maar als je het spel binnenkort al wilt hebben, zou ik puur voor de basisdoos gaan.
Door Grunnerboy1986 (19 reacties) op 02-05-2021 22:32
( PM )
Wat zit er allemaal extra in de pladge manager + kosten. Heb je misschien voor mij een overzicht? ( Mits jij toegang hebt tot de pladge manager.) En weet je ook wanneer wave 2 wordt verzonden?
Door Der_Lex (35 reacties) op 04-05-2021 00:24
( PM )
De pledge manager is op dit moment nog niet open, en blijkbaar gaat dat toch nog wat langer duren dan verwacht, omdat er nog geen idee is wanneer wave 2 uit gaat komen. De officiële datum daarvoor was december 2021, maar ik denk dat dat eerder nog een half jaar of een jaar later zal zijn.

Wel las ik dat, zodra het merendeel van de huidige wave 1 pledges verzonden is en ze bij Succubus een betere indruk van de inventaris hebben, de promobox ook los te koop komt in de webstore, dus dan zou ik die en de basisdoos gewoon via de webstore samen bestellen.

Er is trouwens een update van de regels voor 2 spelers, met als belangrijkste wijziging dat je nu met 2 spelers zowel de initiatiefkaart van het gekozen karakter als die van je linked adventurer gebruikt, en dat beide spelers zo 2x per ronde aan de beurt zijn. Aan de ene kant snap ik waarom ze dit hebben gedaan, omdat we bij de boss fights hebben gemerkt dat het systeem voor 2 spelers daar niet goed op was afgestemd (bosses zijn ook 2x per ronde aan de beurt, dus ben je met 2 spelers eigenlijk zo'n beetje kansloos in de meeste boss fights), maar aan de andere kant denk ik dat je in normale encounters dan enorm overpowered bent. Wij hebben er zelf in plaats daarvan voor gekozen om bosses ook gewoon maar 1 initatiefkaart te geven (en dus maar 1 speelbeurt per ronde) en dat werkt eigenlijk prima.

[Begin] |1(1) [Eind]