Review Droomhuis

Aanbevolen leeftijd: Vanaf 7 jaar
Aantal spelers: 2 - 4 spelers
Speelduur: Ongeveer 20 minuten
Adviesprijs: €40,-

Heb je er altijd al van gedroomd om straks je huis in te richten zoals jij dat wilt? Denk aan een supermooi huis met een enorme inloopkast in de slaapkamer en een bioscoopkamer, maar laat het budget het net even niet toe om nu al deze dromen te verwezenlijken? Dan is het misschien een idee om Droomhuis in huis te halen. Hierin kun je alvast al jouw interieurdromen verwezenlijken.

Met zijn allen op de bouwplaats
Droomhuis is niet zomaar een spel. Stel jezelf eens het volgende voor: op het moment dat je begint met spelen, bevind je je met twee of drie vrienden op een bouwplaats. Achter elke speler staat een geraamte van een huis waar de kamers nog ‘ingeschoven’ moeten worden. Elke ronde dat je een kaart kiest, schuift een hijskraan vervolgens jouw gekozen kamer naar binnen. Let wel op dat je niet al met de bovenste verdieping kunt beginnen, wanneer de verdieping eronder nog geen kamer bevat, want anders dendert de hele boel in elkaar. Ook is het belangrijk dat je de woonkamercompartimenten netjes naast elkaar plaatst en niet kriskras door het huis heen, anders krijg je namelijk erg weinig punten. Vergeet tot slot ook niet om de nodige dakkaarten tussendoor mee te pakken. Je hebt er minimaal vier nodig om je huis af te bouwen en het liefst ook nog allemaal in dezelfde kleur. Het doel is dus om zo efficiënt mogelijk je nieuwe huis in te richten, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan met medespelers die tegelijkertijd hetzelfde proberen. Per ronde mag je maar één kamer kiezen: wordt het een saaie uitbreiding van de woonkamer, of toch die felbegeerde jacuzzi voor de badkamer?

Je huisje zo efficiënt mogelijk indelen

In Droomhuis is het overigens geen kraan die de kamers naar binnen sleept, maar krijgt iedereen een canvas voor zich van een leegstaand huis. Meteen ook complimenten aan de aandacht die is besteed aan de indeling van de doos, erg leuk dat dit net lijkt op een huis. Elke ronde worden er vervolgens vijf kamerkaarten opengelegd waaruit iedereen om de beurt mag kiezen. Ook worden er vier klus- en dakkaarten open neergelegd, zodat deze een setje vormen met de kamerkaarten. Kluskaarten zijn een soort strategische kaarten die je kunnen helpen in het spel.

Elke ronde kies je een setje van kaarten. Diegene die mag beginnen heeft tevens de luxe om een van de vijf setjes weg te leggen en vervolgens eentje te kiezen. Dat wegleggen is een belangrijk aspect van Droomhuis, want je kunt er bijvoorbeeld kiezen om een setje weg te leggen dat je buurman heel goed kan gebruiken. Zo kun je je medespelers dus goed in de weg zitten. Voor de andere spelers blijven er uiteindelijk slechts drie setjes over om nog een mooi huis van proberen te maken. Positionering speelt een grote rol binnen Droomhuis!

Je zou zeggen dat het eigenlijk niet eerlijk is dat de startspeler zoveel invloed kan uitoefenen op het verloop van een ronde, het is daarom goed om te weten dat er altijd één setje op het bord ligt met een startspelersteen. Als je dit pakketje kiest, zorg je ervoor dat je de volgende beurt zelf mag beginnen. Zo blijft Droomhuis constant in beweging.

Een eigen Picasso onder de zon
Tijdens de twaalf rondes ben je telkens bezig om vergelijkbare kamerkaarten naast elkaar te leggen en tegelijkertijd je dak te completeren of kluskaarten die handig zijn te verwerven. Hoe efficiënter je huisindeling is, hoe meer punten je krijgt. Zo krijg je bijvoorbeeld als je slechts één woonkamerkaart hebt maar één punt. Leg je er echter drie direct naast elkaar, dan levert een woonkamer maar liefst negen punten op. De uitdaging zit hem in het feit dat je niet weet welke kaarten naar voren komen tijdens een ronde, en dat je niet met de bovenverdieping verder kunt als daaronder al geen andere kamers zitten. Als je dus te lang wacht op die derde woonkamerkaart op de tweede verdieping, loop je al gauw vast met het verder bouwen op je derde verdieping. Je bent dus constant bezig om je kamers naast elkaar te leggen en ruimte over te houden voor alternatieve indelingen.

Het resultaat is dat je soms voor suboptimale kaarten moet gaan, zodat je in ieder geval verder kunt bouwen. Gelukkig zijn er altijd nog de gereedschapskaarten. Deze handige kaartjes, zoals de boor, bieden je de mogelijkheid om een kamerkaart die je al hebt liggen te verwisselen met een van het speelbord voordat een beurt begint. Ligt bijvoorbeeld de inloopkast op de eerste verdieping naast de kinderkamer? Geen probleem, nu kun je de kinderkamer van het speelbord alsnog verwisselen met die inloopkast, zodat je voor gunstige feng shui twee kinderkamerkaarten naast elkaar hebt liggen voor een flink aantal van zes punten. Er zijn nog meer van dit type kaarten die kunnen bijdragen in je verbouwingschaos. Zo is er bijvoorbeeld de steigerkaart die je kunt leggen waar je wilt, waar je bovenop alvast een kamer kunt bouwen. Allemaal tactische kaarten die het bouwen net iets kunnen vergemakkelijken.

Om het puntenaantal nog verder op te krikken zijn er ook nog klusserkaarten; deze bieden voor specifieke scenario’s aan het einde van het spel nog extra mogelijkheden en punten. Zo laat de leverancier je aan het einde van het spel een kamer ruilen met de aflegstapel, en de architect levert je bonuspunten op voor het succesvol afronden van je huis. Aan het einde van het spel krijg je de punten voor de kamerkaarten, bonuspunten voor efficiëntie (denk aan een badkamer, keuken en slaapkamer in het huis) en voor een compleet dak. Tot slot zijn er ook nog inrichtingskaarten die je score verder kunnen helpen verhogen. Denk aan ijsmachine voor in de keuken, of een hemelbed voor in de slaapkamer. De enige vereiste is dat je een specifieke kamer hebt afgebouwd om deze aanwinsten erin te kunnen hangen. Tel deze puntenregen bij elkaar op en de winnaar is bekend.

Het grappige is dat je aan het einde van het spel óf een tophuis in elkaar hebt weten te zetten, of het blijkt uiteindelijk een halve Picasso te zijn omdat je net iets te lang aan het wachten was op een kaart die maar niet wilde komen. Het is best leuk om te zien hoe ieder zijn bouwcreatie is geworden aan het einde van het spel.

Maar is Droomhuis leuk om te spelen?

Het grote voordeel van Droomhuis is dat het heel simpel is om uit te leggen en voor iedereen hartstikke leuk is om te spelen. Of het nu de familie is of je vriend(in), iedereen kan er zo mee aan de slag.  Daarnaast is het speelbaar voor zowel jong vanaf een jaar of tien als oud om lekker te priegelen met je eigen indeling. Het speelt gemakkelijk weg en doet je wegdromen naar je eigen toekomstige droomhuis. Daarnaast zijn de onderdelen die in de doos zitten van prima kwaliteit, ook al zijn het voornamelijk kaartjes en het huisplateau waar je op bouwt.

Droomhuis voor iedereen?
Afgezien van het speelbord waar je kaartjes vanaf kiest, ben je wel voornamelijk met je eigen huisplateautje bezig en doordat telkens het doel hetzelfde is voor iedereen, ontbreekt toch een beetje de variatie in het spelverloop. Deze zou nog gecreëerd kunnen worden door de competitiviteit met je tegenstanders, maar doordat er tussendoor geen puntentelling plaatsvindt, is het zeer lastig om te zien wie er nu echt voor staat. Je kunt weliswaar zien of iemand zijn kamers goed in heeft gedeeld, maar door de klusserkaarten kan de balans alsnog aan het eind aardig veranderen. Eigenlijk kom je pas aan het eind erachter of je het nu wel of niet goed hebt gedaan en dat is aan de ene kant een beetje jammer.

Verder staat er op de doos dat het spel speelbaar is met twee tot vier personen. Wij vonden deze titel persoonlijk het leukst met drie tot vier personen, omdat je met twee personen gewoon te weinig invloed kunt uitoefenen op het speelbord. Met drie tot vier komt Droomhuis het beste tot zijn recht.

Engelse uitbreiding: ‘Dreamhouse 156 Sunny Street’ op de markt
Het schijnt overigens dat de genoemde minpunten voor een deel worden verholpen met de uitbreiding ‘Dreamhouse: 156 Sunny Street’. Zo maakt deze uitbreiding het mogelijk om zelfs met één tot zes spelers Droomhuis leuk te maken, en wordt er de welkome variëteit toegevoegd in de vorm van persoonlijke bouwplanopdrachten geïntroduceerd, een soort zijmissies. Houd er wel rekening mee dat de nieuwe onderdelen niet allemaal in de originele doos passen. Deze uitbreiding hebben we echter niet gespeeld, dus nemen we die voor de recensie van Droomhuis dan ook niet mee.

Droomhuis is leuk voor nieuwkomers en beginnende tabletoppers die op zoek zijn naar een gezellig spel om met vrienden en familie te spelen. Droomhuis is heerlijk simpel in de uitleg en het bouwen van je eigen huis is voor iedereen leuk. We hoorden dan ook meerdere kreten tijdens het spelen dat men er echt plezier in had. De doorgewinterde medespeler zal misschien een gebrek aan (persoonlijke) uitdaging missen en de prijs van € 38 is voor wat er in de doos zit toch wel wat hoog, dus je moet wel al een beetje wegdromen van het bouwen van je eigen droomhuis. Is dat jou wel aangelegen, dan kan je niet verkeerd gaan met dit build-a-house-bouwpakket. Droomhuis is dus voor iedereen toegankelijk en zeker het spelen waard voor de casual architecten onder ons.

Deze review is geschreven door Yorn Soeteman.

Aantal keer bekeken: 4085

Laagste 1 prijzen voor Droomhuis (Bordspellen)