Review Flying Kiwi's

Aantal Spelers: 2 tot 4
Leeftijd: Vanaf 5 jaar
Tijdsduur: 10 minuten
Soort spel: Vliegensvlug, behendigheid, heerlijk chaotisch, kinderspel
Prijs: 30,99

Flying Kiwis is een leuk spel dat snel speelt en voornamelijk op een jeugdige doelgroep is gericht. De vliegende kiwi's zijn evenwel ook erg lollig om een keer met volwassenen te spelen. Het doel van het spel is om zo snel mogelijk de kiwi's van jouw kleur in een 2x2 vak in de doos te schieten met behulp van een katapult.

Kiwi's op wereldreis
De kleine kiwi's willen namelijk graag op vakantie, maar de kiwivogel kan eigenlijk helemaal niet vliegen. Daarom hebben ze besloten om zich te vermommen als kiwifruit en zich te verstoppen in een doos met fruit om zo de wereld alsnog rond te kunnen reizen. Deze ongelukkige vogels hebben echter geen mogelijkheid om zichzelf gemakkelijk in een fruitdoos te hijsen, daarom aan jou de taak om de kiwi's te helpen en ze met een heuse katapult de doos in te lanceren.

Flying Kiwis deed mij in eerste instantie denken aan het vlooienspel van vroeger, maar dan in een nieuw jasje. Het voelt tegelijkertijd een beetje als een combinatie van Angry Birds (het lanceren van je kiwi's) en Vier op een rij (krijg ze op een bepaalde volgorde in de vakjes). Ondanks dat eerdergenoemde spellen inmiddels redelijk uitgemolken zijn, is Flying Kiwis zeker niet saai. Na een paar gespeelde potjes, lagen de schijfjes al gauw door onze hele woonkamer heen en hebben we onze lachspieren goed getraind.

Kiwi's, klaar voor de lancering?
Zoals ik hierboven al aangaf, is het spel snel te leren en te spelen. Het regelboek is maar één vel met een duidelijke en overzichtelijke uitleg en voorbeelden. Iedere speler krijgt tien kiwischijfjes in zijn of haar kleur en een katapult. De doos zelf is het speelveld (de fruitdoos) en in de doos leg je het speelbord klaar. Deze maak je door met de bijgeleverde kartonnen scheidingsstroken een 4x4 raster in de doos te maken. Dat is de gehele voorbereiding.

Vervolgens bepaalt iedere speler hoe ver of dichtbij je bij de doos wilt zitten en wordt het startsein door één van de spelers geroepen. Nu is je kans: katapulteer zo snel mogelijk al je kiwi's om als eerste een 2x2 raster te creëren in de doos. Roep vervolgens Flying Kiwis om jezelf als winnaar uit te roepen en jouw kiwi's mogen genieten van een heerlijke vakantie! En ze zitten ook nog eens gezellig naast elkaar.

Het klinkt simpel en saai, maar dat is het zeker niet, want het richten en schieten gaat echt niet zo goed als jij zou willen en al snel vliegen de kiwi's van je tegenspelers je om de oren. Wanneer je denkt dat je er al bijna bent, schiet vervolgens iemand anders ook een kiwi bovenop die van jou. Helaas voor jou telt je kiwi die eronder ligt niet meer mee, zodat je weer helemaal opnieuw kan beginnen. Alle kiwi's die op of in de doos liggen, mag je niet meer aanraken, maar de kiwi's die aan de andere kant van de kamer liggen of bij je buurman op het hoofd, mag je wel weer terugpakken en opnieuw schieten.

Als je kiwi's op zijn, moet je helaas wachten tot iedereen klaar is. Dat is ook gelijk het enige puntje waar je misschien kan valsspelen, want als jij gewoon wacht tot iedereen klaar is, hoef je ook niet bang te zijn dat iemand weer een kiwi bovenop die van jou kan schieten. Met een simpele 'houserule' is dit gelukkig ook makkelijk te voorkomen.

Maar wat als niemand een 2x2 raster heeft kunnen maken? Ook daar voorzien de regels in. Als niemand een 2x2 raster heeft gemaakt, dan pakt elke speler alle stapels met kiwi's uit de doos waar die van hem/haar bovenop ligt. Het maakt dus niet uit welke kleuren eronder liggen. Vervolgens tel je het totaal aantal kiwi's van de stapels waar die van jou bovenop lag. De speler met de meeste kiwi's heeft het spel gewonnen.

Mijn kiwi-ervaringen
Flying Kiwis is toch echt wel een grappig kinderspel. Het ziet er leuk uit, de kiwi's zijn erg schattig en het is echt ontzettend grappig om ze te lanceren of te zien neerstorten. Soms dacht ik echt een kiwi ontzettend goed weg te schieten, om deze vervolgens vijf centimeter verderop te zien neerploffen. Mijn medespelers lagen dan dubbel van het lachen. Ik blijf steeds het gevoel van Hoedje Wip gecombineerd met Angry Birds terugkrijgen en dat is denk ik ook wat je ervan moet verwachten.

Het spel is voor twee tot vier spelers en in ongeveer tien minuten te spelen. Zowel met twee als meerdere spelers blijft het leuk. Enige nadeel bij twee spelers is dat je in verhouding weinig concurrentie hebt en als één speler klaar is, je op de andere moet wachten. Met vier spelers kan het soms te chaotisch worden, maar dat ligt uiteraard ook aan de personen met wie je dit spel speelt.

Om wat variatie in het spel te krijgen hebben we niet alleen gespeeld met de 2x2 winconditie, maar ook met een vier-op-een-rij variant, of met vastgezette afstanden waar je katapult moet staan. Geen zin om de kiwi's in de doos te lanceren, kijk dan gewoon wie ze het verste de kamer in kan schieten. Zo kan je uiteraard meerdere variaties bedenken en spelen.

De doos is solide en het artwork ziet er leuk en kleurrijk uit. Toch zijn er een paar dingetjes die ik wil benoemen. Als je het spel wilt opruimen, moet je het hele raster en het frame onder het bord weer uit elkaar halen, omdat anders de katapultjes er niet meer inpassen. Ook is het 4x4 raster net niet passend, waardoor deze kan schuiven in de doos. Voor kleine kinderen kan het lastig zijn om het raster in elkaar te zetten. Ik had vaak genoeg dat ik nog één latje erin moest drukken en dat die aan de andere kant er weer uitviel. Het was mooier geweest als dit niet elke keer in- en uit elkaar gehaald hoefde te worden en in zijn geheel in de doos kon blijven. De elastiekjes lijken op zwarte haarelastiekjes en gaan daardoor langer mee dan gewone rubberen elastiekjes, toch had ik het beter gevonden als er een reservesetje bij had gezeten voor het te veel en ver uitrekken van de elastiekjes.

Conclusie:
In zijn geheel genomen is Flying Kiwis een schattig en grappig spel dat overduidelijk is gericht op kinderen en eventueel hun ouders. De materialen zien er vrolijk en kleurrijk uit. Het schieten van de kiwi's en het richten vergt zeker nog de benodigde concentratie en motoriek. Doordat iedereen het tegelijk speelt heb je geen 'downtime' en zorgt het voor een gezellige chaos, maar daartegenover staat wel dat je op de andere spelers moet wachten als jij door al je kiwi's heen bent. Ik denk wel dat ik het spel in mijn vriendengroep op tafel krijg, maar meer onder het mom van een lollig spelletje tussendoor dan echt een nieuwe aanwinst voor de groep.

Ik geef het spel 4 budgies voor kinderen en 2,5 voor volwassenen of serieuze bordspelliefhebbers.

Deze review is geschreven door Carina Veenstra

Aantal keer bekeken: 2081