Review Imperial Settlers: Roll & Write (ENG)

Uitgever: Portal Games
Spelers: 1 tot 4 spelers

Imperial Settlers is een spel dat vijf jaar geleden het daglicht zag. In dit spel bouwt elke speler een keizerrijk voor een bepaald ras. Daarbij kan je kiezen om je tegenspelers aan te vallen en hun gebouwen tot de grond af te branden. Nu komt Portal Games met een Roll & Write versie. Geeft deze hetzelfde gevoel als de oudere broer?

Bouw je keizerrijk(je)
Zoals in de meeste roll & write spellen bepalen dobbelstenen wat je kan/mag doen tijdens een beurt. Er zijn drie dobbelstenen met alle grondstoffen. Dit zijn hout, steen, appel (voedsel) of een munt (grondstof naar keuze). Verder is er nog een dobbelsteen die bepaalt hoeveel acties je tijdens een beurt mag uitvoeren. Na het rollen van de vier dobbelstenen kiezen de spelers een token uit. Deze tokens geven iets extra wat de andere spelers niet per se krijgen. Denk hieraan een extra actie of een extra grondstof.

De dobbelstenen en tokens die je tot je beschikking hebt.

Nu is het tijd om te bouwen aan je keizerrijk. Je hebt twee vellen voor je liggen. De eerste vel stelt je keizerrijk voor. Hier bouw je je muren van steen, huisjes van hout, voedselvoorraden en bruggen. Bouwen is vrij simpel: per actie die je hebt, kruis je een vakje af. Let er wel op dat je de benodigde grondstoffen hebt. Hoe meer je afkruist in , hoe meer punten dit waard is aan het eind. Soms krijg je helaas niet de grondstoffen die je wilt hebben. Gelukkig kan je dan met bruggen op velden komen. Daar kan je ten koste van een actie grondstoffen ophalen door deze af te kruisen.

Dit is je keizerrijk met van boven naar beneden: muren, hutten, voedselvoorraden en bruggen.

Verder heb je ook een vel voor je dorp. Hierin staan de specifieke gebouwen die je kan bouwen. Ook dit doe je door de grondstoffen af te kruisen. Als het gebouw compleet is, krijg je iets extra vanaf de volgende ronde. Een boerderij geeft bijvoorbeeld voedsel.

Dit is je dorp met voltooide boerderij.

Dit bouwen gaat door totdat er tien beurten geweest zijn. Je telt de punten bij elkaar op en degene met de meeste punten is de winnaar. Bij een gelijkspel wint de speler met de meeste bruggen. Mocht het dan nog gelijk zijn dan wint degene die het meest van de velden afgekruist heeft.

Een stapje ingewikkelder

Mocht je dit te makkelijk vinden, dan kan is er een mogelijkheid om het spel iets complexer te maken. Elk gebouw in je dorp heeft een tetris-achtige vorm. Na het nemen van de acties, kan je diezelfde vorm op je keizerrijk na tekenen. Let er op dat je de oriëntatie hetzelfde houdt. Zodra alle velden in de vorm zijn afgekruist, wordt de beloning met één verhoogd. De beloning krijg je pas nadat je dat gebouw hebt gebouwd. Dit geeft je meer controle over welke grondstoffen je in ieder geval krijgt. Één gebouw op je dorp (architects) geeft ook extra punten aan het eind als je deze vorm in je keizerrijk plaatst.

Hier is de vorm van de boerderij compleet nagetekend in het keizerrijk. Daardoor ontvangt deze speler nu twee extra voedsel aan het begin van de ronde.

Alleen bouwen
Ook aan de solo spelers onder ons is gedacht. Voor hen is er een apart blok met 48 unieke vellen voor avontuur. Deze werken hetzelfde als een dorp. Voor een solospel gelden altijd de geavanceerde regels met het tekenen van de tetrisvormen. Voordat het spel begint pak je willekeurig drie van de vijf tokens. Na het dobbelen mag je dan een van deze drie kiezen om te gebruiken tijdens je beurt. Het doel is om een zo hoog mogelijke score te halen. Er is zelfs een tabel die aangeeft wat voor titel je score waard is.

Dit zijn de vellen voor de solo variant. (dubbelzijdige gelamineerd)

Het eindresultaat
Al met al deelt Imperial Settlers: Roll & Write veel met de grote broer. Je krijgt dezelfde grondstoffen aan het begin van je beurt en daarmee doe je je acties. Er zit zelfs een beetje engine building in met het voltooien van gebouwen in je dorp. De interactie via het aanvallen van medespelers mist, maar dat is te begrijpen. Dit zou het overzicht van het spel teniet doen.

Wat dat overzicht betreft. Het vakje voor de rondes kan gebruikt worden om bij te houden hoeveel grondstoffen en acties je al gebruikt hebt tijdens je beurt. Dit was voor mij te klein. Nu had ik er zelf geen moeite mee om het zelf te onthouden, maar ik kan begrijpen dat dit vooral in de laatste beurten voor problemen kan zorgen. Wij gebruikten de grondstoffen van het grote broertje. We pakten wat we mochten gebruiken tijdens onze beurt. Dit legden we weer weg als ze gebruikt zijn.

De grondstoffen uit Imperial Settlers helpen goed met het bijhouden van je beschikbare grondstoffen en acties.

Imperial Settlers: Roll & Write is een solide spel. Ik zou wel altijd spelen met de geavanceerde regels. Zonder deze kan het spel snel als een herhaling aan voelen. De aparte vellen voor een solo spel zijn leuk, maar ik zou diezelfde variatie ook graag gezien hebben voor het spelen met meerdere spelers. Gelukkig zijn de extra vellen ook te koop in de webshop van Portal Games.

Disclaimer: De vellen in de foto's zijn gelamineerd. Zo komen deze niet uit de doos.

Aantal keer bekeken: 1813

Laagste 3 prijzen voor Imperial Settlers: Roll & Write (ENG) (Bordspellen)