Review Jatten

Aantal spelers: 2 tot 5 spelers
Prijs: 10,95

Kleine spelletjes zijn altijd leuk voor tussendoor, van het weekend kwamen we weer samen voor een gezellige tabletopmiddag en toen kwam het nieuwe spel ‘Jatten’ van 999 Games op tafel die ik had meegenomen. Jatten is een klein kaartspelletje waarin je als doel hebt om zoveel mogelijk te doen, wat normaal niet mag: Stelen... en dat was leuker dan gedacht!

Van 'Jatten' wordt je hebberig

In Jatten is het ieder zijn doel om een verzameling van zes dezelfde cijferkaarten in zijn verzameling te krijgen. Kaarten variëren van één tot en met zeven. Dit kan op verschillende manieren. Zo mag je tijdens je beurt een kaart uit je hand spelen, maar veel leuker is natuurlijk om de kaarten te ‘Jatten’ van je medespelers.

Aan het begin van het spel trekken alle spelers zeven kaarten. Daarnaast krijgt iedere speler een oplichter in zijn hand. Hierover later meer. Je beurt bestaat uit drie stappen. Tijdens je beurt mag je eerst een kaart uit je hand in je verzameling leggen. Ieder zijn verzameling ligt open voor elke speler. Vervolgens mag je een medespeler uitkiezen waar je uit zijn hand blind kaarten mag gaan stelen. Je mag zoveel kaarten trekken als je wilt, maar let op! Ben je te hebberig geweest en trek je twee keer hetzelfde nummer? Dan ben je af en mag je tegenspeler al de kaarten die je getrokken hebt weer in zijn hand terug nemen.

Heb je wel de verleiding kunnen weerstaan om door te gaan, dan is het jackpot geblazen. Want al die felbegeerde gestolen kaarten mag je direct toevoegen aan je verzameling. Heb je ook een oplichter getrokken, dan mag je nog een kaart naar keuze uit de tegenspeler zijn verzameling pakken. Op die manier kan je dus iemand afremmen die al hard op weg is naar het vergaren van zes dezelfde speelkaarten in zijn verzameling. De beloning is dus hoog als je succesvol steelt, maar is er ook altijd het risico om in één keer alle verworven kaarten te verliezen. Een constante afweging dus die je moet maken om door te gaan of te stoppen.

Aan het einde van je beurt mag iedere speler die nog slechts één kaart in zijn hand heeft, zeven nieuwe kaarten trekken. Heb je er meer dan één? Dan mag je een setje kaarten uit je verzameling afleggen, om vervolgens hetzelfde aantal kaarten van de stapel te pakken. Zo blijft zowel je hand als je verzameling steeds in beweging. Heb je uiteindelijk zes dezelfde kaarten in je verzameling weten te krijgen? Dan mag je je zelf de koning van het jatten noemen. Misschien is het tijd voor een carrière switch?

Hoe meer jatters, hoe meer vreugd
Jatten voelde in eerste instantie als een vrij standaard spelletje, maar als je eenmaal bezig bent voel je toch al gauw de spanning hoog oplopen. Ook slim is hoe iedereen telkens bij elke beurt betrokken wordt, want wanneer iemand kaarten van een andere speler trekt, is iedereen benieuwd welke kaarten die speler in zijn handen heeft. Je bent aan het kijken of ze in je eigen verzameling misschien ook goed van pas zouden kunnen komen.

Daarnaast staan er ook op enkele kaarten bonussen die activeren zodra een speler een bonuskaart met succes steelt. Als iemand een kaart met een +1 trekt, mag bijvoorbeeld iedereen die dat cijfer in zijn verzameling heeft een extra kaart trekken. . De overige bonussen zijn vooral voor de jattende speler zoals een oog, dat je in iemand anders zijn kaarten laat kijken en een 2->3 die je als je twee kaarten uit je verzameling aflegt, er drie laat pakken van de stapel. Deze extraatjes gaan echter alleen in als je succesvol jat en dus geen dubbele kaarten trekt, wat dus de spanning verder ophoogt tijdens het steelproces.

Wel had ik het gevoel dat hoe meer spelers er meedoen, hoe leuker het is. Het spel kan vanaf twee spelers, waarbij je vervolgens ook van de algemene trekstapel mag ‘stelen’. Het stelen van de trekstapel is echter een stuk minder spannend, dan het stelen van een medespeler. Daarnaast moet je met twee spelers steeds bij elkaar stelen, wat toch redelijk snel saai wordt. Met drie spelers wordt het al iets leuker, maar zodra er iemand voor staat ontstaat er snel een twee tegen één situatie, wat soms wat ongemakkelijk kan worden. Het wordt pas echt leuk met vier of vijf spelers, omdat dan niet één iemand steeds de pineut en diegene die de leiding heeft steeds wisselt. Dit alles met joelen en zuchten van opluchting tot gevolg wanneer iemand weer eens te hebberig is geweest.

Jatten is veel leuker dan gedacht, een echte aanrader om met een groepje van vier of vijf te spelen. Bij minder dan vier spelers valt de spanning wel wat weg. Het spel is simpel op te pakken en leuk voor zowel jong als oud. Met een prijskaartje van daarnaast € 10,95 is de prijs vriendelijk. Al met al een prima kaartspelletje om gemakkelijk mee op reis te nemen of als filler tijdens een tabletopmiddag. Wel natuurlijk gewoon het spel netjes kopen in de winkel in plaats van te… juist ja.

Aantal keer bekeken: 10086

Laagste 3 prijzen voor Jatten (Bordspellen)

14.94 3