Review L.A.M.A. (Lama)

Spelers: 2 tot 6
Speelduur: +/- 20 minuten

Wie ook maar een beetje bekend is met de wereld van bordspellen, weet dat er genoeg te kiezen valt. Eigenlijk kun je wel stellen dat er voor ieder wat wils is, zelfs voor diegene waarbij, bij het horen van het woord ‘bordspel’, de nekharen al overeind gaan staan. Sommigen zien zeer uitgebreide bordspellen voor zich waarbij de handleiding veertig pagina’s dik is. De ander heeft één keer in zijn of haar leven Monopoly gespeeld, verloren en daarna besloten nooit meer aan een bordspel mee te doen. Er zijn echter genoeg spellen die weinig uitleg behoeven, snel op tafel te leggen zijn en te spelen zijn binnen het half uur. L.A.M.A. is daar een voorbeeld van.

In L.A.M.A. is het de bedoeling om zo snel mogelijk je hand kwijt te spelen. Je hand bestaat uit kaarten met de getallen één tot en met zes, of het plaatje van een lama. De startopstelling van L.A.M.A. heeft bijzonder veel weg van een ordinair potje ‘pesten’, waarbij een originele set speelkaarten wordt gebruikt. Op de tafel zijn enkel een aflegstapel en trekstapel terug te vinden, terwijl elke speler start met zes handkaarten. Vervolgens kan het spel beginnen: wie raakt als eerste al zijn kaarten kwijt?

L.A.M.A. staat voor Leg Alle Minpunten Af

De titel doet in eerste instantie suggereren dat de kaarten de minpunten zijn die je moet afleggen. Dat is slechts deels het geval. De speelkaarten die je aan het einde van een speelronde overhoudt, worden namelijk omgezet in fiches die minpunten moeten voorstellen. Witte fiches geven één minpunt aan, terwijl zwarte fiches voor tien minpunten staan. Het gaat er in principe om dat je die fiches kwijtraakt. Want wanneer je deze in een ronde hebt opgelopen, zijn ze in L.A.M.A. niet onlosmakelijk aan je verbonden!

Maar hoe leg je nu je kaarten af? Zoals gezegd bevat je hand de getallen één tot en met zes, en eventuele lamakaarten. Je mag, wanneer je aan de beurt bent, eenzelfde getal opgooien als er op tafel ligt, of één hoger. Een drie kan dus op een drie, maar je mag ook een vier spelen. Wanneer er een zes op tafel ligt, kun je een lamakaart spelen. Op een lamakaart mag enkel een andere lamakaart of een één, waardoor het optellen opnieuw begint. Als speler ben je niet verplicht een kaart te spelen. Je mag ook passen of vrijwillig een kaart trekken. Je zult je in eerste instantie afvragen waarom je dat in vredesnaam zou doen, en daar komt het enige tactische gedeelte van L.A.M.A. om de hoek kijken.

L-A-M-A-speelsituatie

Pesten? Niet helemaal!

De puntentelling in strafpunten werkt opvallend. Je zou namelijk met vier drieën in je hand kunnen eindigen, en daar zul je maar drie minpunten voor krijgen. Je krijgt dus minpunten voor de getallen die je nog hebt, niet de aantallen. Met een lamakaart wil je niet opgescheept zitten, want die levert je tien minpunten op. Gezien het feit dat het spel bij veertig minpunten is afgelopen, wil je die liever niet bewaren. Door een extra kaart te trekken, kun je sommige combinaties in je hand proberen intact te houden, omdat ze weinig minpunten zouden opleveren. Door te passen, kun je voorkomen dat je heel je hand weer moet opvullen. Passen zorgt er namelijk wel voor dat je niet meer aan de ronde mag deelnemen. Je zult de ronde dus sowieso niet meer winnen en neemt je minpunten voor lief.

L.A.M.A. heet met nadruk Leg Alle MINPUNTEN Af. Zoals gezegd vormen de fiches je minpunten. Wanneer je een ronde hebt gewonnen door als eerste al je handkaarten af te leggen, mag je één fiche uit je voorraad wegleggen. Dit kan een wit fiche zijn wat één minpunt aangeeft, maar mag ook een zwart fiche zijn wat tien minpunten vertegenwoordigd. Zo kun je slecht beginnen aan het spel, maar door één keer een ronde te winnen tien minpunten afleggen. Je mag naar hartenlust je witte fiches omwisselen voor zwarte fiches, dus heb je een zwart fiche, weg ermee!

Naast bovengenoemde ‘diepgang’, is L.A.M.A. vooral een snel kaartspelletje wat zeker voor de nodige vermaak kan zorgen. Het spel heeft meer tactische mogelijkheden voor twee personen en minder voor het totaal van zes personen, aangezien de kans dan groot is dat er altijd wel één van de zes zijn of haar kaart kwijt kan. Bij twee personen is dat een stuk minder aannemelijk.

L.A.M.A. is een vermakelijk kaartspelletje dat voor een aantrekkelijk prijsje op de kop kan worden getikt. Het is simpel aan te leren en klaar te leggen, waardoor het ideaal is voor vakanties of als licht tussendoortje. Het spel geeft een unieke draai aan een speltype dat al flink uitgemolken leek: pesten. Het spel is met zowel het minimum als het maximaal aantal spelers vermakelijk. Mocht je dus op zoek zijn naar een licht spelletje voor tussendoor? Dan is L.A.M.A. wellicht iets voor jou!

Geschreven door: Sander van Genderen

Aantal keer bekeken: 3363

Laagste 3 prijzen voor L.A.M.A. (Lama) (Bordspellen)