Review Marco Polo 2: Op Bevel Van De Khan

Illustrator: Dennis Lohausen
Uitgever: 999 games
Aantal Spelers: 2 - 4
Leeftijd: 12-99
Spelmechanieken: Worker Placement

Een stukje geschiedenis
Het vervolg op 'In de voetsporen van Marco Polo' lijkt veel op zijn voorganger. Zoveel zelfs dat in de handleiding wordt gevraagd of je al bekend bent met het eerste deel. In dat geval mag je een tweetal bladzijde over slaan. Waar het eerste spel de tocht van Marco Polo via de zijderoute naar het hof van de Grote Khan voor mag stellen, speelt dit spel zich af tijdens het verblijf van de Venetiaanse handelaar in het Mongoolse Rijk. Zijn reis en verblijf van in totaal 24 jaar en zijn terugkomst in Italië zorgde voor de eerste uitgebreide kennis over de vele wonderen en rijkdommen die zich in de Oriënt bevonden. Maar goed nu het bordspel.

Doel van het spel
Spelers verzamelen in vijf rondes zoveel mogelijk punten en de speler met de meeste punten wint. Iedere ronde werpen de spelers met vijf dobbelstenen. Deze dobbelstenen stellen hun opties voor in een ronde. Met iedere dobbelsteen (soms met twee of zelfs drie tegelijk) kan een actie worden uitgevoerd. Deze actie levert vervolgens goederen, geld , een token en/of punten op. Je kan punten vergaren door handelscontracten te vervullen met behulp van goederen en kamelen. Ook is het mogelijk om je voor een prijs aan te sluiten bij tot wel vier gilden die voor bonussen en punten kunnen zorgen. De speler kan over het bord verplaatsen via een reis actie. De reis op zich kan via een doelkaart voor bonuspunten zorgen als de doelen erop behaald worden en tot slot heeft iedere speler veelal een unieke manier om punten of goederen te vergaren via een unieke karakterkaart.

Het speelbord
Op het bord staan de grootste steden uit Centraal Azië afgebeeld en iedere speler bevindt zich in Peking. Iedere stad stelt een plaats om handel te drijven voor als je hem kan bereiken. Eindigt je reis in een stad dan mag hier een handelspost geplaatst worden zodat handel kan starten. De handelscontracten die een speler hier kan verkrijgen, en de daarbij behorende beloningen van de Grote Khan, worden ad random neergelegd. Het speelveld zal er dus iedere keer net anders uit zien. Sommige steden bieden de speler een nieuwe actiemogelijkheid wanneer ze deze bereiken. En tot slot is het mogelijk een stadbonus te vergaren die veelal elke volgende ronde geïnd kan worden.

De markt middenonder is het aanbod van goederen. Deze verschilt per ronde en daartoe moet men voor 5 rondes aan marktfiches schudden en klaar leggen voor gebruik. Verder ziet men onderin het speelbord de andere acties die een speler kan uitvoeren. Zes zwarte dobbelstenen worden op het bord gelegd. Spelers kunnen deze dobbelstenen ruilen voor kamelen zodat ze éénmaal een extra actie krijgen deze ronde. De zwarte dobbelsteen is extra handig daar de speler een actie nu zelfs twee keer mag uitvoeren omdat hij een andere kleur dobbelsteen neerlegt.

Elke speler krijgt een speler tableau. Hierop kan de voorraad goederen worden gelegd en de voortgang van het afhandelen van handelscontracten gebeurt hier. Een speler kan tot twee handelscontracten op zijn tableau neerleggen. Men start er altijd met één. De handelsposten die een speler kan verspreiden over de Aziatische steden liggen er eveneens op. Het plaatsen van een groot aantal posten kan voor bonuspunten zorgen die op het tableau te zien zijn. Rondom het speelbord is een puntentelling die tijdens het spelen wordt bijgehouden.

Eindtelling
Na vijf ronden van giften ontvangen, slim investeren en hier en daar een moment van pech en geluk zit de tijd erop. De spelers tellen hoeveel bonuspunten zij bij de eindtelling nog mogen ontvangen en deze kunnen flink oplopen. Zodoende is het vrijwel nooit zeker wie er gaat winnen tot aan het echte eind.

Eigen speelervaring en mening
Na viermaal het spel met vier mensen gespeeld te hebben kan ik concluderen dat ik Marco Polo 2 een erg leuk spel vind. Het speelbord, de dobbelsteenworpen en de verschillende karakters zelf zorgen voor veel variatie waardoor je strategie en je reis over het bord steeds verschilt van de vorige keer. Het spel is voor beginners een pittige kluif om te leren aangezien je overspoelt wordt met opties en regels die je bij je eerste keer spelen eenvoudig over het hoofd kan zien. Zodoende merkten wij dat we bij de derde keer spelen het allemaal een stuk slimmer aan pakten en economisch betere beslissingen namen. De leercurve bij Marco Polo is dus duidelijk aanwezig wat ik zeer waardeer aan bordspellen.

In mijn laatste potje Marco Polo 2 had ik een karakter die zelf vooraf aan een beurt extra goederen kan verkrijgen via de dobbelstenen. Op mijn derde beurt ontving ik hierdoor meteen een extra paar kamelen waardoor mijn eerste actie - een reis - meteen betaald kon worden. Dit gaf mij vervolgens weer een voordeel op omdat ik de eerste aanwezige bij een stad werd waardoor de bonus van mij was. Dat zorgde er vervolgens weer voor dat ik een extra dobbelsteen kon inzetten.... u begrijpt het ondertussen. Dit is voor mij de kracht van Marco Polo 2: Op bevel van de Khan. Je kan strategisch en economisch plannen, je kan geluk en pech hebben en soms heb je even momentje van glorie. Mijn vierde spel won ik met een marge van slechts één punt. Dit laat wel zien dat het een goed uitgebalanceerd spel is. Ik geef Marco Polo 2 een Gouden Expert Budgy.

Aantal keer bekeken: 2301

Laagste 3 prijzen voor Marco Polo 2: Op Bevel Van De Khan (Bordspellen)

49.29 3