Review Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk

Speelduur: ± 90 minuten

De opvolger van Architecten van het Westelijk Koninkrijk heeft met zijn Engelstalige versie al een heleboel fans verzameld. Gelukkig komt er nu eindelijk een Nederlandse versie van dit stevige spel dat weer een frisse draai aan het worker placement genre toevoegt.

Thematisch moet je een spel als Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk niet willen uitleggen. Paladijnen zijn een soort mythische elite-ridders en in dit spel speel je kaarten met deze helden erop, die je iedere ronde helpen met wat je aan het doen bent: het perfectioneren van je koninkrijk. Dat doe je door gebouwen op te richten, je burcht te versterken, vijandige strijders van je af te slaan en ga zo maar door. Maar dat is het buitenlaagje. Wat het zwaarst weegt in dit spel, zijn de spelmechanismen. Gelukkig zitten deze superslim in elkaar.

Ultiem rendement
Het doel van Paladijnen is zoveel mogelijk punten scoren en dat kan op een heleboel manieren. Het gaat te ver om hier alles in detail op te sommen, maar het komt erop neer dat je zoveel mogelijk rendement probeert te halen uit je werkers, je geld en je grondstoffen. Je werkers hebben verschillende kleuren, die je elk in staat stellen andere dingen te doen. Om een voorbeeld te noemen: rode werkers zijn strijders die je helpen bij acties zoals het recruteren van figuren die je helpen, het bouwen van kazernes en het afslaan van indringers.

Stilstand is achteruitgang
Er zijn acht gebieden binnen het spel waar je op kunt scoren en die grijpen stuk voor stuk in elkaar. Je kunt bijvoorbeeld dus niet eindeloos je zendelingen de wijde wereld in sturen zonder dat je standing op het gebied van godsdienst blijft stijgen en om dat voor elkaar te krijgen, moet je weer andere acties nemen. Maar ja, daarbij zijn er weer andere voorwaarden. Voor het hele spel geldt dat je je zelf moet blijven ontwikkelen om vooruit te kunnen: meer prestige op drie verschillende vlakken, meer geld, meer grondstoffen…. Maar omdat je misschien wel alles wilt maar niet alles kan doen, is het de truc om een balans te vinden in waar je mee aan de slag gaat.

Haal eruit wat erin zit
Dat klinkt als een hoop werk en dat is het ook: je hersens gaan hier gegarandeerd bij kraken. Maar de voldoening is er dan ook naar: hoe meer het spel vordert, hoe meer er mogelijk wordt en hoe hoger de beloningen worden. Zo kun je assistenten bij elkaar zoeken die bepaalde activiteiten steeds soepeler laten verlopen en komen er gebieden op het centrale speelbord vrij waar de bonussen alsmaar beter worden. Zelfs als je voor de ‘makkelijke’ route kiest en criminelen inzet voor je klusjes, kun je de schulden die je daarmee verzamelt omzetten in klinkende munten en punten. Het spel bevat alle mogelijkheden, het is alleen de truc om ze eruit te halen.

Als je houdt van spellen met worker placement, een beetje engine building en resource management tot in de hoogste macht, kun je ze bijna niet beter vinden dan Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk. Het uitdokteren van je meest efficiënten werkwijze is een nogal solitaire bezigheid waar weinig interactie bij komt kijken, maar als je dat geen bezwaar vindt en toch het liefst met twee speelt, heb je aan dit spel een hele goede, waar voor heel veel potjes nieuwe strategieën in te ontdekken vallen.

Aantal keer bekeken: 1803

Laagste 3 prijzen voor Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk (Bordspellen)

49.94 3