Review Speed

Aanbevolen leeftijd: Vanaf  jaar
Aantal spelers: 2
Speelduur: 2 - 5 minuten
Spelmechanieken: kaart
Adviesprijs: €10,95

Deze week mochten we aan de slag met het twee-speler kaartspel Speed. Ik ben altijd wel te vinden voor spellen die je met zijn tweeën kunt spelen, omdat je dan geen heel leger aan vrienden bij elkaar hoeft te toveren om het spel te kunnen beginnen. Eentje is genoeg en je kunt aan de slag.

Wat zit er in de doos?
Het spel Speed zit in een kleine doos. Wanneer we de doos bekijken staat er vermeld dat Speed ‘het snelste spel ter wereld’ is en dat klopt, want een potje is vaak binnen een minuut of twee voorbij. Openen we het doosje, dan vinden we daar de spelregels en 60 speelkaarten met daarop allerlei symbolen afgebeeld. Van vlaggen tot bloemetjes. Elke kaart heeft maar een type symbool, maar wel in diverse kleuren en aantallen.

Maar wat moet je nu precies doen? Elke speler krijgt, na goed schudden, de helft van de kaartenstapel. Het doel is om sneller dan je tegenstander al je 30 kaarten weg te spelen. Wie als eerste zijn deck heeft opgespeeld is de winnaar.

Speed: Start your engines
Elke speler legt aan het begin van het spel een kaart van zijn eigen stapel ondersteboven in het midden. Vervolgens trek je allebei drie kaarten. Wanneer je een beetje door hebt welke kaarten je in je hand hebt, is het tijd om je klaar te maken voor de kaartenrace. Deze begint op het moment dat je samen tegelijk de kaart omdraait die je eerder al in het midden van de tafel hebt neergelegd. 3, 2, 1 go!

Op het moment dat de kaarten in het midden zijn omgedraaid, moet je proberen zo snel mogelijk je hand leeg te spelen. Dit doe je door de kaarten uit je hand te matchen met de kaarten die op tafel liggen. Dit kan op drie manieren. Je kunt matchen op type symbool, kleur, of aantal.
Stel er ligt een kaart op tafel met twee gele bloemetjes, dan mag je hier een kaart boven opleggen die ook een bloemetje bevat, eentje die ook gele symbolen bevat of eentje die ook precies twee symbolen telt. Het spannende element zit in het feit, dat als je tegenstander een kaart neerlegt op de stapel, dat de volgende kaart moet gematched worden aan die kaart. Zo wisselen constant de vereisten om een kaart neer te kunnen leggen.

Je begint met drie kaarten in je hand en je vult je hand telkens weer aan tot je drie kaarten hebt.  Net zolang totdat je je hele stapel hebt weg gespeeld. Wie dat als eerste lukt wint het spel.

Dragrace met kaarten
Het spelen van Speed voelt als een soort dragrace, maar dan met kaarten. Het raceelement zit hem in het feit dat je niet hoeft te wachten op je beurt. Je mag zoveel kaarten achter elkaar wegspelen als je wilt. Soms kun je even niet verder. Dan moet je natuurlijk wel wachten op je tegenstander, maar verder ligt het aan jouw snelheid hoe snel je je kaarten weg kunt spelen.
Dit gaat uiteindelijk zo snel dat je binnen de minuut klaar kunt zijn met een potje. De adrenaline rush is dan ook zeker aanwezig tijdens het spelen, omdat je steeds bang bent dat de kaart die je net wilt gaan matchen, gematched wordt door je tegenstander en dan is het maar hopen dat je kaart aan de net neergelegde kaart matcht. Gelukkig liggen er altijd twee stapels, dus je hebt genoeg kansen om je kaarten weg te leggen.

Speed speelt supersimpel weg, maar daardoor ben je er na maximaal 5 minuten ook wel weer klaar mee. Er zit net te weinig inhoud in om het echt lang leuk te houden. Voor kinderen kan het juist wel weer leuk zijn overigens, omdat ze leren snel te tellen, met kleuren om te gaan en zo cognitief natuurlijk lekker bezig te zijn. Als je echter wat ouder bent, dan is die uitdaging al vrij gauw verdwenen. Wij waren er dan ook uiteindelijk vrij snel klaar mee.

Speed is supersimpel om uit te leggen en erg leuk voor bijvoorbeeld kinderen onder elkaar. Je kunt Speed ook overal mee naartoe nemen vanwege zijn compactheid en door zijn korte duur heb je er zo weer een gezellig potje doorheen gekaart-racet. Dat alles ook nog eens voor een zacht prijsje. Als je al wat ouder bent, dan omvat Speed net iets te weinig om lang te blijven boeien. Het is leuk om tussendoor even te doen, maar wij waren er al net iets te gauw op uitgekeken. Dit komt met name doordat de spelmechanieken niet al te ver gaan. Leuk dus voor even, maar ook niet meer dan dat.

Aantal keer bekeken: 2516

Laagste 3 prijzen voor Speed (Bordspellen)

12.70 3