Review Star Wars: The Deckbuilding Game

Uitgever: Asmodee
Spelers: 2

De naam van het spel is het spel. In de doos vinden wij een groot deck met kaarten, wat kubusjes en een klein blaadje. Dat is alles en alles wat je ook maar nodig kan hebben voor een heerlijk thematische 1vs1 'deckbuilder'. De kaarten bevatten veel van je favoriete figuren uit de originele Star Wars films en Rogue one, tegelijk met mega grote ruimteschepen, kleinere gevechtsvliegtuigen en ander oorlogstuig.

Tijd om het keizerrijk te eindigen, of de rebellen voor goed uit te schakelen.

Star-wars-1

"I'll never join you!" - Luke Skywalker
In dit spel speel je als het intergalactische keizerrijk, beter bekend als 'The Empire', waar Darth Vader een hoofdrol heeft, of je speelt als de Rebellenalliantie waar onder andere Luke Skywalker en Leia Organa zich aan verbinden, beter bekend als The Rebels of The Alliance. Voor hen die niet weten waar het hier over gaat: Ga die films gewoon eens kijken.

De spelers nemen elk een factie en krijgen daar tien bijbehorende startkaarten. Dit is je 'starter deck'. Tevens krijgen de spelers een starterplaneet waar hun basis is gelokaliseerd. Tussen de spelers in komt de galactische rij, die de markt voorstelt met krijgers en oorlogstuig welke de spelers kunnen aanschaffen om hun deck sterker te maken.Het doel van het spel is om drie basissen van de tegenstander te vernietigen op drie verschillende planeten. Spelers beginnen met wat transportkaarten, soldaten (troopers) en een speciale jokerkaart. Aan het begin van het spel zijn beide spelers gelijk aan elkaar op één detail na: De Empire speler mag beginnen en de Rebel speler heeft 'The Force' aan hun kant.

Star-Wars-2
"Strong I am with the force, but not that strong" - Yoda.
De spelers moeten vijf kaarten in handen nemen en deze in een volgorde die ze zelf bepalen spelen. Kaarten bieden meestal voorraden of aanvalskracht aan, en soms beide. Speciale kaarten bieden ook 'the force' aan als kracht waardoor de force dichter aan zijn/haar kant komt te staan. Tegelijk kan een kaart een extra vaardigheid of voorwaarde aanbieden zoals het trekken van een extra kaart of het versterken van een andere kaart.

Voorraadkubussen (resource counters) worden gespendeerd in de markt om kaarten te kopen en zodoende je deck te verbeteren. Krachtpunten die bijvoorbeeld op de stormtrooper kaart zichtbaar zijn kunnen gebruikt worden om de basis van je vijand aan te vallen of een kaart in de markt te verslaan. Force punten zorgen ervoor dat het witte blokje de spelers' kant op wordt geschoven. De force kan later in het spel grote bonussen opleveren.

De empire speler heeft nu dus de eerste keuze om zijn voorraden in te zetten voor een aanschaf van één of meerdere kaarten van de 'galaxy row', oftewel de markt. De Rebel speler heeft een extra voorraadkubus omdat de Force helemaal aan zijn kant ligt. Voorlopig. Empire kaarten kunnen alleen door de Empire speler gekocht worden en Rebel kaarten kunnen alleen door de Rebel speler gekocht worden. Neutrale kaarten kunnen door beide spelers gekocht worden. Zo is er bijvoorbeeld altijd een stapel Outer Rim piloten ter beschikking. Een speler mag zoveel kaarten kopen als hij wil en kan. Gekochte kaarten worden ook direct ververst. Overgebleven voorraden gaan verloren.

Star-Wars-3

"If money is all you love then that is what you'll receive" - Leia Organa
De spelers hebben de optie om de kaarten van de andere factie aan te vallen als ze in de galaxy row liggen. Het voordeel hiervan is dat de speler een directe beloning krijgt maar tevens voorkomt dat deze kaart door de tegenstander gekocht kan worden in de opvolgende beurt. Hiervoor moet de aanvalskracht van de speler minstens overeenkomen met de krachtpunten die op de vijandige kaart worden aangegeven. De kaarten zijn hierbij wel volledig gecommitteerd aan deze aanval en kunnen dus niet ook nog de basis aanvallen. Maak de keuze dus bewust.

Anderzijds kun je alle aanvalskrachten op je vijand richten. De tegenstander moet zodoende schadekubussen (damage counters) op zijn basisplaneetkaart leggen.

Hierna worden alle kaarten afgelegd en een nieuwe hand van vijf kaarten getrokken. Zoals bij vele deckbuilders mag de aflegstapel pas geschud en gebruikt worden wanneer de trekstapel leeg is en er nog een kaart moet worden getrokken.

Zo spelen de spelers door totdat één van de basissen is vernietigd. Die speler mag dan uit de stapel zijn tweede basis kiezen wat met een bonus gepaard gaat zodat er een zogeheten 'catch-up' kan worden behaald.

"Set your course for the Hoth system" - Darth Vader
In het aanbod van de galaxy row zijn 'Capital Ships' te koop. Deze ruimteschepen zijn zo immens groot dat zij een verdedigende zone om de planeet vormen. De spelers kunnen deze schepen spelen uit hun hand en voor hun basis neerleggen op het speelveld. In het kaartje is een puntenaantal te zien, net zoals op de basis. Dit wil zeggen dat de vijand eerst de Capital Ship moet vernietigen voordat deze meer schade op de basis kan doen.

Een tweede voordeel van deze kapitaalschepen is dat ze blijven liggen en iedere beurt hun voordeel weer kunnen uitoefenen en tevens niet terug in je deck hoeven, tenzij de vijand ze neerschiet uiteraard.

Het spel wordt gespeeld en gewonnen door de speler die zijn tegenstanders derde basis naar nul punten (of lager) weet te schieten.

Star-Wars-4

"I fear nothing as all is as the force wills it" - Chirrut Imwe
Mijn oordeel na 8 potjes Star Wars the Deckbuilder Game is helder: Ik vind het een heerlijk spelletje. De thematische kaarten in de galaxy row in combinatie met  de kapitaalschepen rondom je planeet Hoth basis maken je tafel een lust voor het oog van de Star Wars fan. Het spel speelt vlot omdat de keuzes duidelijk voor je liggen en direct invloed op je tegenstander hebben. Hierdoor is er vrijwel geen 'downtime'.

Elk potje is weer anders. Mijn eerste game duurde 40 minuten en mijn tweede potje was met 20 minuten gespeeld. In de eerste game lag de tafel vol met kapitaalschepen en in het tweede potje had niemand ooit zo'n schip gezien. In mijn laatste potje kreeg ik van mijn tegenstander in één maal een mep van 25 schade om de oren, wat precies genoeg was om al mijn schepen en mijn laatste basis te vernietigen net voordat ik hem in de volgende beurt ongetwijfeld had verslagen. Zo spannend kan het worden.

De unieke karakterkaarten zoals Grand Moff Tarkin, Han Solo en Luke Skywalker geven verder de juiste Star Wars sfeer aan het geheel en wie wil er nu geen X-wing fighter of AT-ST in zijn deck hebben als Rebel of Empire speler? Je gaat er gewoon voor.

Kleine opmerkingen: Ervaren spelers van bijvoorbeeld Magic the Gathering zullen het spel wellicht wat te eenvoudig vinden. De ontwerpers hadden ook wel wat blokjes kunnen toevoegen die 5 schade of 5 voorraadpunten moeten voorstellen.
Het forcepad is niet zo goed uitgewerkt. Je kunt er uiteindelijk wel wat mee, maar hiervoor moet je eerst de juiste kaarten kunnen kopen. Het geeft dus wel variatie aan je spellen doordat je eenmaal ineens zit te knokken om meer force, omdat je de juiste kaarten kocht, en in je volgende potje voegt de force ineens niets voor je toe.

Al met al ben ik zeer gelukkig met dit spel en hij gaat zeker vaker op tafel komen. Hoe kan het dan ook anders: deze deckbuilder verdient een Gouden beginnersbudgy.

Beginner zilveren budgie

“Tuhhh Tèèh Tutututèèè tuh tuhtututèèè tuhh TETETE tuuuhhhhhh”

Vincent Hartmeijer (Vincenity)

Altijd op zoek naar slachtoffers voor een bordspel, kaartspel of dobbelspel. Wanneer niet beschikbaar zoekt hij zijn heil online tijdens een potje League of Legends, Darkest Dungeon of EU4. Probeert continu zijn high score met doppel zo clever of clever tot de 3e macht te verbeteren to hij er dizzle van wordt.

Aantal keer bekeken: 1637

Laagste 3 prijzen voor Star Wars: The Deckbuilding Game (Bordspellen)

37.95 3