Review Throw Throw Burrito

Uitgever: Exploding Kittens
Spelers: 2-6 spelers
Leeftijd: 7+
Genre: Party spel, Behendigheid, Kaartspel

TTB_Titel

Throw Throw Burrito laat met haar titel weinig aan de verbeelding over. Je raad het al, er gaan burrito’s door de lucht vliegen! Gelukkig kun je de schoonmaakspullen opgeborgen laten. In plaats van een rommelige foodfight zijn de bijgeleverde schuim burrito's eerder te verwarren met hondenspeeltjes dan met het Mexicaanse gerecht en alle bijbehorende saus vlekken. Kan deze nieuwe titel van Exploding Kittens het succes evenaren van het gelijknamig vernoemde kaartspel dat massaal de casual speler heeft weten te vinden?

Wie is snel en accuraat genoeg om Koning Burrito te worden?

In Throw Throw Burrito race je tegen je tegenspelers om zo snel mogelijk bepaalde sets kaarten te vormen in je hand. Voltooide sets leveren punten op en het is vooral ook belangrijk om minpunten in de vorm van burrito buil fiches te vermijden door rondvliegende burrito’s te ontwijken. Een ronde duurt net zo lang totdat er zes burrito buil fiches zijn uitgedeeld vanwege voltreffers van burrito’s. De speler met de meeste punten aan het einde van een ronde verovert het Koning Burrito embleem. Wanneer de houder van het embleem nogmaals wint, wint deze het spel.

TTB_Speloverzicht

Het verloop van een ronde in Throw Throw Burrito

De kaarten worden geschud en iedere speler krijgt ongeveer vijftien kaarten als trekstapel rechts van de speler. De overige kaarten worden in gezamelijke trekstapels op tafel gelegd, zodat iedereen een eigen stapel en een gezamenlijke stapel binnen handbereik heeft. Ook de twee burrito’s worden in het midden geplaatst, net als de zes buil fiches. Elke speler pakt de bovenste vijf kaarten van zijn of haar stapel en begint de ronde met die kaarten op hand. Je mag nooit meer dan vijf kaarten in je hand hebben, dus als je een andere samenstelling wilt zul je kaarten moeten afleggen. Kaarten die jij aflegt leg je bovenop de trekstapel van de speler naast je. Je probeert voortdurend zo snel mogelijk sets van drie dezelfde kaarten samen te stellen om je puntenaantal te verhogen.

TTB_Spelopzet

Rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan

In de volledig belachelijke stijl die we gewend zijn van Exploding Kittens komen er Gothic Luiaarden, Blaffende Haaien, Drijf Geiten en Houthakkende Honden voorbij. Het slaat nergens op maar het allitereert wel lekker en brengt zeker de eerste keer als ze passeren een lach op je gezicht. Met deze ‘’normale’’ kaarten vorm je sets en verzamel je punten, maar het zijn de verschillende gevechtskaarten waar je echt mee kunt scoren en waarmee je het spel flink kunt opschudden. Bij het voltooien van een set van gevechtskaarten roep je luidkeels het type gevecht en wordt het spel tijdelijk stilgelegd voor iedereen en zal er één van drie gevechten plaatsvinden: Burrito Bonje, Burrito Duel of Burrito Oorlog. Bij het uitbreken van Burrito Bonje, moeten de spelers links en rechts van de speler die de bonje uitroept direct hun bonje oplossen, bij een Burrito Duel worden er twee spelers gekozen en bij een Burrito Oorlog moet iedereen behalve de aanstichter van de oorlog proberen om niet geraakt te worden. In alle gevallen geldt dat de eerste persoon die geraakt wordt door een burrito een buil fiche en dus een minpunt krijgt. Hoe je deze burrito gevechten aanvliegt is aan de spelers zelf. De ene zal meteen gooien en de andere wil misschien eerst ontwijken om daarna de tegenaanval in te zetten. Een gegooide burrito vangen mag ook en de regels zijn helder wat wel en niet mag om het sportief te houden.

TTB_Ronde

Burrito bende en baldadigheid

Throw Throw Burrito is heel helder in haar regels en ook onjuiste deelnames in een gevecht worden direct gestraft met een minpunt voor de verantwoordelijke. Het is goed dat een dergelijk spel duidelijk is in wat wel en niet mag en ook vooral wanneer. Toch heb ik gemerkt dat in alle hectiek het daadwerkelijke gevecht vaak geeneens plaatsvindt, omdat een foute beslissing waarschijnlijker is. Dit is overigens heel begrijpelijk als je met fanatieke spelers speelt, want dan is het gewoon lastig om de verschillende soorten gevechten en posities uit elkaar te houden, terwijl je in gedachte nog met je kaarten bezig bent. Ik merkte zelf dat ik hier moeite mee had en meer dan eens een minpunt scoorde of een burrito in het gezicht kreeg vanwege te snel of te traag reageren. Er is tactiek, want kaarten die jij aflegt komen direct bij je buur in de hand en je hebt dus enige invloed in wat je doorgeeft en hoe snel je die stapel opvult. Ook kun je met snel wisselen je stapel leeg spelen en zo de gezamenlijke stapel gebruiken om andere opties te vergaren. En natuurlijk kun je ook kun je in het fysieke gedeelte van alles verzinnen om niet geraakt te worden of om anderen beter te raken. De huidige Koning Burrito zal al snel een doelwit worden in de volgende ronde en het spel dus echt winnen is erg lastig. Sowieso vind ik deze regel om twee keer op rij te moeten winnen enigszins gefabriceerd aanvoelen, omdat de huidige Koning Burrito dan wel heel veel uitdagingen moet trotseren. Bovendien denk ik dat je in de meeste gevallen gewoon wat potjes speelt totdat je het als groep beu bent.

TTB_Score

Tikkertje voor volwassenen

Zonder twijfel zorgt Throw Throw Burrito voor een hoop schaterlachen en zweten en is het zeker een activiteit om flink los te komen. Zorg wel dat je de ruimte hebt, want hoewel het spel opties geeft om het toch aan tafel te spelen schittert het echt als je kunt rennen en ontwijken in de verschillende gevechten. Ik heb zelf een ruime woonkamer, maar we liepen toch al snel tegen limieten aan en de katten wisten ook niet wat ze overkwam. Throw Throw Burrito lijkt me echt ideaal om buiten te doen op een picknicktafel of op het strand, waar iedereen vanaf de tafel vrij kan bewegen. Ik kan me voorstellen dat het ook ideaal is om met kinderen te spelen, maar om eerlijk te zijn kan iedereen zich weer een beetje kind voelen met een burrito in de hand.

TTB_Actiefoto

Throw Throw Burrito komt in mijn ogen meer overeen met een intensief potje tikkertje/trefbal of met speelgoed dan met een een bord- of kaartspel. Het is ontzettend lollig met het juiste gezelschap en kan voor een hoop vermaak zorgen, maar ik heb moeite het als een bord- of kaartspel te zien en dus ook om er een bijbehorende Budgie aan te verbinden. Je kunt zelf het beste inschatten of dit jou en je vrienden gaat vermaken, maar als het antwoord hierop ja is kun je voor de gangbare prijs ook geen burrito buil vallen.

Geschreven door: Patrick Sekeris

Aantal keer bekeken: 1537

Laagste 3 prijzen voor Throw Throw Burrito (Bordspellen)