Review Riftforce

Uitgever: White Goblin Games (origineel 1moretimegames)
Aantal Spelers: 2 spelers
Speelduur: max 30 minuten, vaak korter
Leeftijd: Vanaf 10 jaar
Genre: Card(deck) drafting, Kaartspel, Tweespeler spel, hand management, variable spelerskrachten

In Riftforce is de aarde opengebroken en is er een kloof ontstaan waar energie uit vrijkomt. Deze energie dreigt de wereld te vernietigen. Samen met een diverse keuze aan gildes van magiërs en bijbehorende elementenwezens ga je deze energie temmen. Door meer van de Rift force te verzamelen vergroot je de macht van jouw factie, maar pas op, want aan de andere kant van de kloof probeert jouw tegenstander precies hetzelfde te doen. Voor je het weet bevindt je je al snel in een hevige strijd om de kostbare Riftforce.

Inhoud doos Riftforce
Strijden om de Riftforce en de overwinning
Riftforce is simpel van opzet en gemakkelijk uit te leggen. De speler die de meeste Riftforce verzameld aan het einde van het spel, wint het spel. Je verzamelt Riftforce door elementenwezens van je tegenstander te vernietigen of een deel van de kloof te overheersen. Zodra een speler twaalf Riftforce heeft veroverd, wordt het einde van het spel geactiveerd. De ronde waarin dit gebeurt wordt afgemaakt en dan is eigenlijk meteen duidelijk wie er heeft gewonnen.

Spelopzet Riftforce
Wanneer je Riftforce begint, pak je de tien magiërs gekoppeld aan de tien beschikbare elementen ofwel een gilde. Je haalt hiervan willekeurig één magiër weg. Daarna krijgt iedere speler één magiër als representatie van een gilde toebedeeld als startpunt. Vanaf hier kiezen de spelers omstebeurt een extra magiër om hun team te versterken, zodat ieder vier gildes krijgt. Omdat je altijd twee gildes uit het spel moet halen krijg je vaak een andere indeling en dus moet je steeds nieuwe tactieken op basis van de kaarten die je hebt gekozen. De magiërs leg je ter referentie naast de Rift. De spelers schudden de decks van de bijbehorende elementenwezens, pakken zeven kaarten en je bent klaar om te beginnen!

Elementen Riftforce
Bedrieglijk simpel
Alle elementenwezens hebben een waarde van vijf, zes of zeven. Dat is hoe je ze speelt of activeert, maar het zijn tevens hun levenspunten. Door je elementwezens in te zetten  kun je schade toebrengen aan de troepen van je tegenstander en door die te vernietigen verkrijg je Riftforce. Zevens zijn uiteraard sterker, maar ze vallen met dezelfde kracht als een vijf aan en je hebt nu eenmaal meer kans om een zes of vijf te spelen, omdat je er daar meer van hebt, dus kan die vijf kiezen te spelen het risico waard zijn.

Licht gilde uitgelegd
Wanneer je aan de beurt bent kun je drie verschillende acties uitvoeren: 'Spelen', 'activeren' of 'controleren & pakken'. Bij de actie ‘Spelen’ kun je tot drie kaarten plaatsen, mits die van hetzelfde cijfer of soort zijn. Speel je wezens dan plaats je deze op een locatie rond de kloof of op een naburige locatie. Bij ’activeren’ mag je door één kaart af te leggen, tot drie eerder gespeelde elementenwezens van gelijke waarde of gelijke soort activeren. Wat het ontwerp zo intuïtief maakt is dat je eigenlijk bij zowel spelen als activeren werkt vanuit deze twee methodes. Je kunt met de cijferwaarde van de elementen werken of met de types en zo kun je interessante combinaties maken en je opties nemen toe naarmate je meer wezens voor je hebt liggen. Zo kun je een zeven van water, vuur en ijs activeren, maar je kunt ook ervoor kiezen om een vijf, een zes en een zeven van een enkel elementtype te activeren. Je kunt er tot drie spelen of activeren en hoewel dat meestal ook efficiënt is, heb ik meerdere keren verloren van een nauwkeurig geplaatste activatie van twee. Bij de derde en laatste optie, ‘controleren en pakken’ kun je weer tot zeven kaarten pakken en je opties aanvullen. Als je tijdens deze actie op een gebied geen vijanden tegenover je hebt verdien je ook nog eens extra Riftforce.

Tijdens een potje Riftforce ontstaat er een soort natuurlijk touwtrekwedstrijd aan de kloof. Afhankelijk van welke elementenwezens je speelt, activeert en de timing hiervan maakt het een erg tactisch geheel. Kies je ervoor om nu een extra punt en kaarten bij te pakken of vernietig je nog een elementwezen van je tegenstander om je voordeel te vergroten en je tegenstander opties af te nemen?

Riftforce in actie
Eenvoudig op te pakken en diepgang voor wie er naar op zoek is
Hoewel dit ontwerp heel simpel oogt, kom je er al snel achter dat er meer bij komt kijken. Het kiezen en bouwen van je team is al een belangrijk deel van je strategie. Bijvoorbeeld ijs wezens zijn op zichzelf niet zo sterk, maar in combinatie met een ander soort kunnen ze veel schade aanbrengen als je een goede combinatie opzet. De plaats achter vuurtypes kun je maar beter onbenut laten, omdat die extra schade aan je eigen wezens toedoen, wat je tegenstander net te veel helpt. Met planten kun je de plannen van de tegenstander overhoop gooien, omdat je de locatie van wezens kunt beïnvloeden en met wind kun je veel schade verspreid aanrichten, omdat wind drie aanliggende gebieden raakt.

Aangezien water en wind soms onverwachts wezens kunnen verplaatsen en aarde zelfs bij het moment van spelen schade aan alle wezens op een locatie kan aanrichten is geen enkel wezen veilig. Je zult optimaal gebruik moeten maken van je elementen en je mogelijkheden om je tegenstander te slim af te zijn. Daarnaast is ook de plaatsing van je elementen rond de kloof van belang, want als je te veel op één plek focust liggen je flanken open voor gratis Riftforce voor je tegenstander. Ook daar kunnen meer mobiele gilden, zoals water, wind en schaduw uitkomst bieden.

Magïers Riftforce
Spelenderwijs ontdek je nieuwe synergieën binnen je team en dat maakt Riftforce keer op keer interessant. Persoonlijk vind ik het gaaf om met de planten een wezen van zijn plaats te trekken en schade toe te brengen om vervolgens met ijs de klus af te maken. Je bent een klein beetje afhankelijk van de kaarten die je gedeeld krijgt, maar daar heeft je tegenstander natuurlijk ook last van. Je kunt ook defensief spelen en het je tegenstander lastig maken om punten te scoren, want water, wind en schaduw kunnen ook goed aanvallen opvangen en daarna uit het gevaar wegbewegen en licht kan zelfs schade helen. Kortom, er is niet één manier om te winnen en dat maakt het geheel een gebalanceerd en interessant duel tussen twee generaals en hun magische legers.

Inzoom gildes opzet
Is Riftforce in haar element?
Riftforce oogt aantrekkelijk met mooi vormgegeven kaarten en de kaarten zijn ook van goede kwaliteit. Ook erg prettig dat de meeste regels op de spelonderdelen staan, zodat je bijna nooit het regelboekje hoeft te pakken. Het spelconcept is eenvoudig in opzet, maar bevat veel diepgang. Ik heb al een aantal mooie duels uitgevochten, waarbij ik toch een aantal keer verrast werd door de mogelijkheden. Eigenlijk elk element valt wel te combineren en voelt gebalanceerd en dit houdt Riftforce met meer dan tweehonderd mogelijke combinaties heel lang interessant en fris (en er lijkt genoeg ruimte voor uitbreidingen). Hoewel het eerste potje even wennen is, toveren nieuwe spelers al snel interessante tactieken tevoorschijn en is het zeer toegankelijk voor ieder niveau. Het blijft vaak ook niet bij één potje, want je speelt er al snel meer. Er zijn veel duel kaartspellen met tovenaars, maar vaak proberen ze juist meer te doen dan Magic en worden ze daarmee juist complexer en dus minder toegankelijk. Riftforce is meer een soort super light variant die iedereen kan oppakken en een diepere laag heeft voor de strategen.

Als je een snel spel zoekt voor twee spelers waar toch een hoop diepgang in zit kan ik je Riftforce van harte aanraden. Vandaar ook een Gouden beginner Budgy!

Budgy goud beginner

Geschreven door: Patrick Sekeris