Spelers: 1 tot 4
Speelduur: 90-120 minuten
Leeftijd: vanaf 14 jaar
HET EILAND HEEFT JOUW HULP NODIG!
Groei, o machtige spirits. De nieuwkomers verstoren de balans tussen mens, natuur en het bovennatuurlijke op ons eiland. Gebruik natuurlijke elementen en kosmische krachten om de zogeheten kolonisten van het eiland te verdrijven, voordat zij zich als een plaag over het eiland verspreiden.
Welkom op Spirit Island, waar de bovennatuurlijke geesten met de lokale bevolking en de natuur zelf samenwerken om terug te veroveren wat al eeuwen van hen was.
Het coöperatieve Spirit Island bestaat al een tijdje, maar verschijnt nu eindelijk, dankzij 999 Games, in een Nederlandse uitvoering. Dat is de variant die we voor je hebben getest. Laat je niet voor de gek houden door de vrolijke doos, want ook al is dit een fantastische titel, dit is een best pittig spel.
De kolonisten van... Spirit Island
De kolonisten waren al een tijd op het eiland en creëerden hun eigen nederzettingen. Nu trekken ze dieper het eiland in. De eeuwenoude geesten van het eiland komen in opstand. Plastic miniatuurtjes, dorpen en steden stellen de kolonisten voor. De lokale bevolking genaamd Dahan zijn met houten hutten weergegeven en de spirits zijn gevisualiseerd met ronde fiches. Elke speler bestuurt een zelfgekozen spirit. Het gevecht om Spirit Island begint.
Doel van het spel
Jouw hoofddoel is om de aanwezigheid en kracht van je spirit te laten groeien, om hier zoveel mogelijk angst mee te zaaien bij, en schade te doen aan de kolonisten. Wil je echt de kolonisten naar huis jagen dan is samenwerken een must. Tegelijkertijd moet je zoveel mogelijk schade van de kolonisten aan de natuur proberen te voorkomen.
Spelers winnen het spel als er een bepaalde mate aan angst bij de indringers heerst of wanneer er genoeg schade is gedaan zodat de kolonisatie faalt. Spelers kunnen het spel verliezen wanneer de kolonisten zo'n grote aanwezigheid hebben gecreëerd zodat er een te grote mate van verwoesting, genaamd plaag is ontstaan. De spirits verliezen zo hun kracht en verdwijnen. Dit moet je zien te voorkomen!
De complexiteit van Spirit Island
In deze review geef ik bewust een zeer beknopte samenvatting van de spelregels. Dit doe ik bewust omdat anders de lezer wellicht niet goed beseft hoeveel strategie er bij dit spel komt kijken. Want bordspel liefhebbers opgelet: De moeilijkheidsgraad staat op 4.07 op boardgamegeek.com, dit spel is niet voor iedereen weggelegd.
Het spel in fases
De spelers en kolonisten doorlopen per ronde een vijftal fases die de strijd om spirit island weergeven.
- Spiritfase
Uit acht mogelijke spirits kiest iedere speler er één. Elke spirit heeft zijn/haar eigen krachten.
Via het spelerstableau maken de spelers een keuze om hun spirit te doen groeien. Dit houdt in dat er een keuze gemaakt wordt om nieuwe krachtkaarten te pakken, gebruikte kaarten terug te roepen en/of je aanwezigheid op het bord te vergroten.
Met die laatste keuze vergroot je direct je energie of speelmogelijkheden: Hoe meer kaarten je mag spelen tijdens een beurt, hoe groter je combinaties van verdringing, vernietiging of verdediging worden.
Het is aan de speler om deze tactische keuzes iedere keer goed te overwegen. - Snelle eigenschapsfase
De spirits gebruiken krachtkaarten om aan te geven welke acties ze gaan uitvoeren tijdens een ronde. Sommige kaarten kunnen direct gespeeld worden en andere (langzame) kaarten pas nadat de kolonisten in beweging komen. De combinatie van kaarten kan bonussen geven. Iedere spirit werkt op zijn eigen unieke manier en met zijn eigen krachten. Veelal betekenen krachtkaarten dat de spirit een aanval doet die schade doet aan de indringers of ze verdrijft uit een gebied. Eveneens kunnen ze de lokale bevolking laten migreren (en soms zelfs direct laten aanvallen!) richting de kolonisten. Tot slot kunnen spirits angst inboezemen. Hierover later meer.
- Indringersfase
De kolonisten worden bestuurd via een stapel verkenningskaarten. In het kort:
1. De kolonisten verkennen een gebied,
2. In de ronde erna bouwen ze nederzettingen in dat gebied, en verkennen ze een nieuw gebied.
3. In de ronde daarna verwoesten ze de natuur in het bebouwde gebied, bouwen ze in verkend gebied en verkennen weer nieuw gebied. Dit gaat onverminderd door.
Waar verwoesting plaatsvindt, worden Dahan gedood en wordt plaag gecreëerd. De Dahan vechten zo mogelijk terug. Je zal snel begrijpen dat de kolonisten en het spel van ‘overmeestering door aantallen’ spelen. - Langzame eigenschappenfase
De spirits spelen nu hun langzame kaarten uit. Het bord is ondertussen compleet veranderd en de spirits anticiperen hier op. Men begint hierna weer aan de Spiritfase. Zo wordt het spel gespeeld tot één van de win of verliesvoorwaarden is behaald.
De ingeboezemde angst door krachtkaarten met een angstsymbool kan zich nu zo hoog hebben opgestapeld dat de spelers een angstkaart als bonus krijgen. Deze wordt aan het begin van de indringersfase gespeeld en kan zeer aantrekkelijk (of als domper) uitwerken voor de spirits. Er is een klein stukje ad random in dit onderdeel.
Ervaring en mening:
Moeilijkheidsgraad 4.07
In mijn acht potjes Spirit Island heb ik een bijzondere boardgame-reis achter de rug.
Om een spel te leren, speel ik het altijd met twee man ondanks dat het een 4 speler 'coöp' is (en ik raad iedereen aan dit te doen). De eerste drie potjes heb ik net verloren, en dit was op de eenvoudigste moeilijkheidsgraad. Je begrijpt wellicht mijn frustratie.
Online zag ik dat mensen hadden omschreven dat zij dit ook hebben ervaren en vroegen zich af of het aan hun gekozen spirits lag.
Iemand schreef de opmerking dat 'voorkomen beter is dan genezen': Het is dus beter om ergens op je landkaart de kolonisten hun verwoesting te laten uitvoeren, als jij maar voorkomt dat ze het de volgende beurt weer ergens kunnen doen!
Met deze tactiek in gedachte en een nieuwe combinatie van spirits gingen mijn vrienden en ik weer aan de slag en nu wonnen we het spel met gemak. Nu willen we het volgende niveau proberen.
De spelmechanieken rondom het aanvallen, migreren, verdedigen en verwoesten zullen niet voor iedereen direct helder zijn. Het anticiperen van de toekomstige aanwezigheid van de kolonisten, en juist daarop je langzame eigenschappenkaarten inspelen, is iets wat ook voor sommigen een groot raadsel kan zijn. Angst is ook een totaal onbekend concept aan het begin. En ja, dan moet je nog eens kunnen winnen.
Dat Spirit Island niet voor iedereen is heb ik ervaren op één van mijn speelavonden: In een poging Spirit Island met vier mensen te spelen, waarbij er drie Spirit Island nooit hadden gespeeld, is dit spel na de tweede ronde alweer terug in de doos gegaan. De regels en mechanieken kwamen gewoon niet binnen bij twee van mijn medespelers.
Hier volgt een mening
Spirit Island is een zeer leuk spel voor de liefhebbers van diepe strategische en coöperatieve spellen. De leercurve en verschillende moeilijkheidsgraden die de ontwerper R. Eric Reuss heeft ingebeeld, komen duidelijk naar voren. Dit is een spel dat je moet leren en meerdere keren moet uitproberen met de verschillende spirits waar je uit kan kiezen. Zelfs de spirits hebben verschillende moeilijkheidsgraden en daar moet je echt van houden.
Het is een enorm gepuzzel aan het begin en menig speler zal eerst een paar keer moeten falen voordat er succes behaald wordt. Voor mij is dit geen enkel probleem, maar voor een casual speler zal dit misschien veel energie kosten.
Wanneer je het spel door hebt kun je telkens jezelf en je partners uitdagen voor een lastigere situatie: de aanvullende modules zorgen voor aanpassingen in het gedrag van de kolonisten, de manier waarop angst werkt en de agressiviteit van de Dahan.
Daarnaast kun je kiezen voor een 'early game' succes, of je speelt het begin traag en laat zo de vijand sterker worden, om in de 'late game' veel sterkere kaarten te kunnen spelen. Het is een zoektocht naar de juiste strategie en dat voelde voor mij persoonlijk zeer aantrekkelijk.
Kortom: Spirit Island is voor de echter eurogamers onder ons en spelers die van de wat zwaardere spellen houden. Strategie en coöperatief spelen moet je liggen.
Dit spel moet je zeker een stuk of zes keer spelen om de moeilijkere niveaus aan te kunnen en ik kan persoonlijk niet wachten tot de volgende pot. Thematisch gezien is het zeer sterk, met name de spirits en hun krachtkaarten zijn duister en mooi weergegeven.
De prijs ligt rond de 60-80 euro dus overweeg wijs of je hem wilt kopen. Qua spelmateriaal zou ik zeggen dat 60 euro al prijzig is. Je betaalt voor het spelontwerp, dat heel goed in elkaar zit. De herspeelbaarheid is zeer hoog. Kortom: koop Spirit Island dus als je van plan bent het spel zeker tien keer op tafel te leggen. Dit bordspel is absoluut goud waard.