Review Star Wars: Outer Rim

Taal: Engels
Aantal spelers: 1 tot 4 spelers
Type bordspel: Expert Spel
Leeftijd:
Vanaf 14 jaar
Gemiddelde speelduur: 150 minuten

Star Wars: Outer Rim neemt de speler mee naar een plek in het Star Wars universum, ver verwijderd van de grote steden uit het Galactische Keizerrijk. Hier zijn iconische Star Wars figuren, zoals Han Solo en Lando Calrissian, furore aan het maken met het transport van illegale goederen en het jagen op voortvluchtigen.

In de Outer Rim, een verzameling van planeten die wordt gerund door verschillende facties, is de ‘smuggling en bounty hunter business’ zeer lucratief. Er is genoeg illegale vracht te vervoeren en er zijn vele bounties te innen na het vangen van een crimineel of twee.

Het bordspel simuleert deze wereld door iedere speler een karakterkaart te geven en een ruimteschip. Ieder karakter zal, voor de gemiddelde Star Wars fan, een bekende zijn en dat maakt het des te leuker. Iedere karakter heeft daarnaast zijn of haar eigen kwaliteiten en eigenschappen.

Faam halen in het heelal
De spelers moeten zoveel mogelijk faam (fame points) verzamelen in het spel om zo de meest beruchte en besproken figuur in de Outer Rim te worden. Dit doe je door( illegale) goederen te smokkelen van planeet naar planeet, te bounty hunten op voortvluchtige figuren uit het Star Wars universum, of bepaalde lucratieve, maar o zo gevaarlijke, ‘jobs’ uit te voeren en door diens persoonlijke doelen te laten bereiken. De eerste speler die 10 fame points weet te vergaten wint het spel, maar dit kan op persoonlijke smaak worden aangepast.

Beginnen bij het begin
Iedere speler krijgt om te beginnen een karakterkaart, een ruimteschip en een overzichtskaart met de status en voortgang van de speler. Het schip waarmee de speler start is niet bepaald om over naar huis te schrijven en je staat er helemaal alleen voor. Genoeg redenen om op pad te gaan en je situatie te verbeteren. Een extra lid aan je team toevoegen is een goede start.

Door op een planeet op de lokale markt een bounty of een job op te pikken start de speler zijn eerste kleine avontuur.

Op de markt kun je je zuur verdiende credits ook spenderen aan het verbeteren van je outfit, het kopen van een nieuw ruimteschip met veel betere statistieken, of het vergaren van smokkelwaar. De keuze is aan de speler.

Het voltooien van een job, een bounty of het afleveren van goederen op de juiste planeet zorgt veelal voor het creëren van een situatie. Zo moet de speler veelal een kaart van de stapel trekken wanneer hij op zijn locatie aan komt en dan breekt spreekwoordelijk de pleuris uit: De smokkelwaar is niet goed meer; de bounty heeft een groep soldaten om zich heen verzameld met schietgrage vingers of wat dacht je van een hermetisch beveiligde gevangenis waar je vriend zich in bevindt die je wilt bevrijden? Al deze situaties zijn te overleven met de vaardigheden die je karakter heeft.

Het vergaren van nieuwe crewleden is ontzettend handig om je eigen zwaktes mee op te vangen. Zo is de ‘strength’ vaardigheid bij Jyn Erso niet aanwezig. Maar lukt het haar om de robot K-2SO bij haar bemanning te krijgen, dan biedt hij de vaardigheid strength alsnog aan.
Wanneer er tijdens één van de avonturen een strength skillcheck nodig is, geeft jouw nieuwe teamgenoot je een grote bonus in je dobbelsteenworp. Daarnaast kan je bemanning je ook bonussen geven in de vorm van extra aanvalskracht, extra inkomsten enzovoorts. Deze bonussen kunnen op kritieke momenten het verschil maken! Bemanningsleden bieden dus grote voordelen tijdens je avontuur.

Samengevat: Hoe meer bemanningsleden je hebt, des te sterker je wordt. Combineer dat met een raketlanceerder of de bepantsering van een stormtrooper en je gevechten op land tegen de bounty die je wil innen zullen een stuk beter gaan. Het is aan de speler of hij zijn geld hiervoor wilt inzetten. Zoals eerder genoemd gaat het uiteindelijk om het behalen van faam. Het zal niet onwaarschijnlijk zijn dat jouw eerste spel eindigt met een speler die het mooiste schip heeft, de beste crew en het grootste wapenarsenaal, maar toch tweede wordt met acht punten. Speler één heeft zich namelijk veel meer gericht op de opdrachten die voor hem liggen en vond winkelen maar tijdverspilling. De makers van Star Wars Outer Rim laten je zowel economisch als strategisch nadenken over je keuzes. iedere beurt weer.

Ruzie maken in de ruimte
De vier dominerende facties in de Outer Rim krijgen vorm, doordat iedere speler een bepaalde reputatie heeft met de facties. Wanneer je met je schip van planeet naar planeet reist en je hebt zelf een bounty op je hoofd, dan ben je natuurlijk niet overal veilig. De patrouilleschepen van de vier aanwezige facties laten je dit ervaren. Han Solo staat niet bepaald op goede voet met zijn voormalige opdrachtgever Jabba de Hut in uit de originele drie films. Dit wordt gesimuleerd door hem met een negatieve reputatie met ‘The Hutts’ te laten starten. Een aanvaring met een lid van de Hutts, of met één van de vele patrouilleschepen in de Outer Rim zal dan ook niet op diplomatieke manier wijze worden opgelost. De andere facties in het spel zijn de Rebels, de Syndicate en de Imperials. In principe werken ze alle vier hetzelfde en zijn ze even sterk. Het ligt geheel aan je character wat er zal gebeuren als je bijvoorbeeld een rebellenleider tegen het lijf loopt.

Een patrouilleschip van de rebels zal Han Solo in dit geval gewoon laten gaan. Een patrouilleschip van de Hutts daarentegen begint meteen te schieten en zo start er een gevecht. Op basis van dobbelsteenrollen wordt er gekeken wat de uitslag is. De speler die de meeste schade gooit wint, maar dit kan alsnog betekenen dat je schip beschadigd is en je de volgende beurt op een reparatie moet wachten. Geen mogelijkheid dus tot vliegen op warpsnelheid deze beurt, maar je kan altijd nog even op de markt gaan snuffelen naar nieuwe bountys of die 5000 credits uitgeven die je vergaard hebt bij het verslaan van het patrouilleschip.
Dat klinkt eenvoudig toch? Dat klopt. Ware het niet dat het volgende schip, dat Jabba de Hutt erop uitstuurt, van een zwaarder kaliber zal zijn en deze variant zul je pas kunnen verslaan als je zelf een flinke upgrade aan je arsenaal hebt toegevoegd. Deze nieuwe schepen uit de lucht… ruimte knallen geven je vanaf nu in plaats van credits wel die felbegeerde Fame Points.

Ervaar je eigen avontuur in het Star Wars universum
Hier komt voor mij persoonlijk het allerbelangrijkste aan een bordspel naar voren: Je kunt je eigen plan trekken en zo proberen te winnen.
Wil jij met Han Solo beginnen en met je 2 extra snelheidspunten voornamelijk illegale goederen gaan smokkelen? KAN! Wil jij Boba Fett spelen? Dan kun je maar beter voor de bounty hunting business inchecken. Speel je met Jyn Erso? Misschien is het saboteren van Imperial planeten en het opblazen van hun patrouilleschepen dan wel meer jouw ding. Je kunt het ook allemaal door elkaar heen doen. Hoe dan ook zul je merken dat jouw karakter beter beslagen ten ijs komt, als hij doet waar hij in het Star Wars universum ook vooral mee bezig is, maar het is geheel aan jou de keuze wat je doet.

Solo variant
Het is mogelijk om het spel solo te spelen. Je tegenstander is dan een karakter uit het spel welke zijn werk erg goed begrijpt. Hij zal van planeet naar planeet hoppen in een rits van keuzes die op kaarten zijn voorbereid. Hij zal echter geen dobbelsteenrollen hoeven te doen dus alles wat hij doet lukt. Boks daar maar eens tegenop.

Mijn eigen ervaring
Ik heb het spel nu twee keer gespeeld en ik heb enorm veel zin in de volgende keer. Star Wars Outer Rim is een spel waarbij je op avontuur gaat in het Star Wars universum. Er is enorm veel werk verricht in het tot leven wekken van de wereld waarin Lando Calrissian en de anderen zijn opgegroeid en groot geworden. Je gaat de vrijheid en de pijnlijke situaties die bij je gevaarlijke beroep horen ervaren.

Voor mijn review speelde ik met nog twee vrienden en een A.I. speler. Deze A.I. speler mocht niet elk karakter zijn. En laat ik je zeggen, we hebben hard van hem verloren. Uiteraard speelden we gewoon door met z’n drieën. Omdat ik nu met ervaring het spel voor de tweede maal startte wist ik dat ik meer moet letten op de kracht van mijn karakter. Optimaliseer de opties die hij of zij biedt. Helaas door een aantal vreselijk negatieve dobbelsteenrollen kwam dit er niet helemaal goed uit. Dobbelsteenrollen bieden kans op veel gelukzalige momenten en net zo goed kan het een complete domper voor je betekenen. Niks nieuws, hoor ik je denken? Wanneer je twee blanco zijdes van de dobbelsteen gooit terwijl je op dat moment 70% kans had om goed te gooien dan voel je je een beetje sip en begin je aan de RNG elementen van dobbelstenen te twijfelen. Dit kan er namelijk voor zorgen dat je maar liefst twee(!) fame points mis loopt en hierdoor het spel dus mogelijk niet wint. Achteraf gezien viel het enorm mee. De eindscore was 8 punten voor mij, 9 voor speler twee en 10 punten voor speler 3. Het spel is naar mijn mening goed uitgebalanceerd.

Het geld waard?
Star Wars Outer Rim is in mijn optiek een geweldig spel voor iedere Star Wars fan en voor spelers die van een uniek bordspel houden. Je speelt je eigen avontuur en deze is elke keer weer anders. De verhalende aspecten, plus daarbij de verscheidenheid aan karakters en ruimteschepen, creëren het gevoel dat je echt onderdeel uitmaakt van het universum. De slimme manier waarop met goede en slechte reputatie bij de facties is omgegaan betekent dat je niet altijd de juiste keuzes maakt of soms enorm verrast wordt. Heb ik al gemeld dat als je met Han Solo, Chewbacca tegen het lijf loopt, dat hij dan gewoon zonder problemen in je schip stapt? Heb ik ook gezegd dat je maar beter niet met een Imperial karakter Saw Gerrera tegen kan komen? Deze en vele andere elementen leer je pas als je het spel een aantal keer hebt gespeeld. Bij ons komt dit bordspel zeker vaker op tafel. Na afloop van een avond spelen vergader je met je vrienden over wat er goed ging en wat liep er mis. Wat waren de sleutelmomenten? Wanneer pakte je exact de juiste kaart uit de markt? Waar lette je even niet goed op? Wat had je daar beter kunnen doen? Het is een spel waarbij je tactisch moet spelen en je kansen moet benutten. De beste speler wint.

Dit artikel is geschreven door Vincenity

Aantal keer bekeken: 2431

Laagste 3 prijzen voor Star Wars: Outer Rim (Bordspellen)