Review Targi: De Uitbreiding

Spelers: 2 spelers
Speelduur: ca. 60 minuten
Leeftijd: 12+

In 2018 bracht White Goblin Games Targi opnieuw terug naar de Nederlandse markt. Elin heeft destijds daar een enthousiaste review over geschreven. Nu is ook de uitbreiding in het Nederlands verkrijgbaar. Dus laten we gaan kijken of deze uitbreiding veel goeds toevoegt aan het basisspel.

De basis in het kort
Voor degene die Targi nooit eerder hebben gespeeld zal ik de basis in het kort uitleggen. In Targi plaats je omstebeurt een targi-pion op een van de kaarten langs de rand van het spel. Vervolgens mag je stamstenen plaatsen op de plek waar de rijen en kolommen met jouw targi-pionnen elkaar kruizen. Je mag dan vervolgens de acties doen van de randkaarten en de kaarten waar je je stamstenen hebt geplaatst. Op deze manier verdien je handelswaar (dadels, peper en zout) en koop je stamkaarten die je overwinningspunten geven. Degene met de meeste punten aan het eind, wint het spel. Langs de rand loopt een rover die elke beurt een stap vooruit gaat. Bij de rover kan je geen Targi plaatsen en als de rover in de hoek komt dan moet je handelswaar of punten inleveren.
Nu je dit weet kunnen we kijken wat de uitbreiding te bieden heeft.

De setup met de uitbreiding.

De setup met de uitbreiding.
Water
In de woestijn is water meer waard dan goud. Net als goud in het basisspel is water geen handelswaar. Je kan water altijd ruilen voor handelswaar (twee water) of goud (drie water). Verder zullen er nieuwe stamkaarten zijn waarbij je ook met water kan betalen om deze te krijgen. Heb je water over aan het eind? Dan krijg je één punt per twee water dat je over hebt. Water geeft je uiteindelijk meer flexibiliteit als je niet aan de juiste handelswaar kan komen. Maar water is wel schaars, dus gebruik het verstandig.

Water is heel nuttig in het spel.

Water is heel nuttig in het spel.
Nieuwe randkaarten
Op de randkaarten met handelswaar na zijn alle randkaarten vervangen. Sommige geven nu een extra optie als je water hebt. Andere zijn iets aangepast om het spel wat moeilijker te maken. Bij een overval moet je nu specifieke handelswaren inleveren. Bij de Fata Morgana mag je stam steen niet overal heen, maar slechts naar aangrenzende gebieden. De Karavaan kaart, welke je een handelswaarkaart liet trekken, is helemaal weg. Op die plek kun je nu water krijgen. Als je dan toch toch kaarten van de handelswarenstapel wilt trekken, dan moet je gebruik maken van de Targia.

Dit zijn de nieuwe randkaarten.

Dit zijn de nieuwe randkaarten.
Targia
De Targia is een nieuwe pion die langs de rand loopt. In tegenstelling tot de rover mag je wel je targi-pion bij de Targia plaatsen. Naast de actie van die randkaart geeft de Targia je de mogelijkheid om handelswaar te ruilen. Je levert een handelswaar in en trek de bovenste kaart van de stapel. Dat geeft je een nieuw handelswaar. Dit kan je blijven doen totdat je iets krijgt wat je wilt hebben. Dit is erg handig als je echt een specifieke handelswaar nodig hebt, maar je kan ook pech hebben dat deze nooit tevoorschijn komt.

Je mag juist wel naast de Targia staan.

Je mag juist wel naast de Targia staan.
Nieuwe stamkaarten
Alle stamkaarten uit het basisspel worden vervangen door nieuwe kaarten. De reden hiervoor is dat voor sommige kaarten ook met water betaald kan worden. Verder kan je voor sommige kaarten met meer handelswaar betalen om meer punten te krijgen. Het draait tenslotte om punten, maar je wilt niet met een tekort aan handelswaar komen te zitten. Dan kan je namelijk niet snel nog een stamkaart kopen.
De nieuwe kaarten hebben links onderin een symbool dat aangeeft wanneer je het effect van die kaart kan toepassen: direct (ϟ), continue (∞), spelers keuze (△) of aan het eind van het spel (!). Om te kunnen zien dat je zelf een effect kan gebruiken, leg je een token op de kaart. Zodra je het effect gebruikt hebt, haal je deze er weer af. De nieuwe iconen en de tokens zorgen er voor dat het meteen duidelijk is wanneer en of er een effect gebruikt is.

Een greep uit de nieuwe stamkaarten.

Een greep uit de nieuwe stamkaarten.
Zandduinen
Net als water en de Targia zijn de zandduinkaarten een compleet nieuwe toevoeging aan het spel. Deze kaarten liggen naast het bord en er liggen er slechts drie. Je mag een targi plaatsen op deze kaarten om het eenmalige effect te gebruiken, daarna gaat de kaart weg. Maar omdat je je targi hier inzet, mis je de actie van een randkaart en van een mogelijk kruispunt. De effecten op de zandduinen zijn echter best krachtig, dus het is aan jou om te kijken of en wanneer je naar de zandduinen gaat.
De zandduinen worden trouwens niet continu ververst. Mochten er geen zandduinen zijn tijdens een ronde, dan wordt alleen de bovenste kaart getrokken. Na elke overval worden er altijd drie nieuwe kaarten geplaatst. Timing is dus erg belangrijk bij zandduinen, want de kaarten blijven er maximaal drie rondes liggen.

Een overzichtje van de zandduinkaarten.

Een overzichtje van de zandduinkaarten.
Mijn mening
De uitbreiding voegt veel toe, maar vervangt ook veel kaarten. Er wordt zoveel vervangen dat je bijna van een compleet nieuw spel kan spreken. Helaas zie je wel een beetje kleurverschil met de kaarten uit het basisspel, maar dat heeft geen invloed op het spel zelf. Als je nog niet zo ervaren bent in Targi, dan is de uitbreiding misschien net een stap te ver. Er is veel meer om rekening mee te moeten houden. Maar voor de die hard Targi fan is de uitbreiding een logisch vervolg. Er zijn nieuwe en meerdere combinaties te ontdekken en de uitdaging die dat met zich meebrengt, vind ik geweldig. Daarom krijgt Targi: de uitbreiding van mij een gouden budgy.

Aantal keer bekeken: 2539

Laagste 3 prijzen voor Targi: De Uitbreiding (Bordspellen)

19.44 3