Volg ons op Youtube Volg ons op Instagram Abonneer op onze RSS

Catan's 25-jaar Prijsvraag! 3x kans op Catan: Opkomst van de Inca's!

In 1995 zag de allereerste Catan editie (in het Duits) het levenslicht. Inmiddels hebben miljoenen bordspelspelers onder ons wel eens een versie van Catan gespeeld. Dit jaar viert (de Kolonisten van) Catan zijn 25-jarig jubileum met o.a. een jubileum editie die later in het jaar uit moet gaan komen. Om alvast dit heugelijke feit met een digitaal feestje te vieren, geven we in samenwerking met 999 Games maar liefst 3 exemplaren weg van Catan: De Opkomst van de Inca’s!



Catan in 25 jaar: Ambassadeur voor de tabletopwereld
Catan heeft, in de afgelopen 25 jaar, onbewust heel wat voor de bordspelwereld betekent. Het is inmiddels meer dan een simpel bordspel. Zo heeft het veel niet-bordspelspelers laten ervaren dat bordspellen tegenwoordig heel leuk kunnen zijn.

Tegelijkertijd heeft Catan beginnende bordspelspelers, die niet wisten dat er meer was dan Yahtzee en Scrabble, een entree geboden tot de bordspelwereld en tipje van de sluier opgelicht van wat er tegenwoordig allemaal voor moois op de markt te krijgen is.

Dankzij de opkomst van de Smartphone en het gebrek aan cooperatieve spellen binnen de gamessector, snakt ook menigeen weer naar iets om samen te ondernemen in de omgeving van je eigen huis. Wat is er dan beter om te doen dan een gezellig spel, waar iedereen plezier aan heeft. Catan was één van de voorlopers om ook (jong)volwassenen in deze wereld mee te trekken. Genoeg reden dus om het jubileum van deze jarige job een klein beetje extra glans te geven met een mooie prijsvraag!



Prijsvraag: Maak 3x kans op een exemplaar van Catan: Opkomst van de Inca’s!
Inmiddels zijn we heel wat Catan Edities verder en hebben we niet alleen de weidelanden bezocht, maar zijn we ook de Zee op geweest, hebben we door de Woestijn gezwoegd en zijn we in de ruimte geweest. Zelfs tijdreizen is mogelijk geworden in de Opkomst van de Inca’s.

Wat moet je doen?
We hebben de afgelopen 25 jaar al heel wat Catan scenario’s beleefd, maarrrrr voor dit bijzondere feestje, gaan we jou een keer aan het roer zetten om een nieuwe uitbreiding te bedenken. De jubileumprijsvraag luidt dan ook:

Stel je mag vanwege het 25-jarig bestaan zelf een Catan uitbreiding of standalone versie bedenken. Welke zou dat dan zijn? Licht kort je antwoord toe en benoem 1 spelelement wat nieuw is.


Plaats hieronder je reactie en je maakt direct kans. Voor het plaatsen van een reactie heb je een Budgetspelen account nodig, deze kun je hier in een minuutje aanmaken!

Je reactie mag heel serieus rondom een aspect wat je altijd hebt gemist hebt in de serie, of juist een grappige versie zoals Catan: Paaseditie waarin eieren zijn verstopt onder het bord, elk ei bevat bepaalde bonus materialen zoals extra graan of hout, maar kan af en toe ook problemen opleveren, als konijntjes je weide leeggrazen. Afijn, die van jullie zijn vast veel beter, maar je begrijpt het idee!

Na afloop van de prijsvraag gaan we jullie creatieve ideeën bekijken en stemmen we welke drie we het meest origineel of leuk vinden. De winnaars krijgen dan binnenkort een exemplaar thuis gestuurd! Dan heb je weer wat leuks te doen tijdens deze quarantaine tijd.



Van harte gefeliciteerd met het jubileum Catan!
We bedanken 999 Games voor het beschikbaar stellen van de mooie prijzen en feliciteren hun met deze fantastische mijlpaal. We wensen jullie tegelijkertijd heel veel succes met de prijsvraag! Eens kijken welke mooie uitbreidingen of losstaande edities er voorbij vliegen met jullie creativiteit. Je hebt nog in ieder geval tot maandag 20 april 23:59 om mee te doen. Daarna sluiten we de digitale lijnen en maken we waarschijnlijk vrijdag er op de winnaars bekend. Eens kijken wie er straks een tijdreis wint om de Opkomst van de Inca’s te mogen herbeleven! Een tijdreis, waar kan je dat nou elders winnen?


Welke versie komt er dankzij jou straks bij?

Geplaatst door Yorn op 14-04-2020 11:50
Aantal keer bekeken: 5231

Reacties

Door Kutagh (10 reacties) op 14-04-2020 12:13
( PM )
De Coronisten van Catan: Ziet gewoon eruit als normale catan, maar in plaats van de struikrover bij 7, wordt bij een 7 opnieuw gedobbeld. Elk dorp en stad die dan bij de nieuw gedobbelde getal staan, krijgt corona besmettingen. De volgende keer dat die dorp of stad grondstoffen zou genereren, zijn die grondstoffen nodig om de corona te bestrijden. Daarnaast is de anderhalf tegel afstand regel nodig, elk dorp dat minder dan 4 driesprongen afstand heeft van een besmet dorp of stad, wordt bij een worp van 7 ook besmet.
Door Slick (325 reacties) op 14-04-2020 12:23
( PM )
Ik zou heel graag een samenwerking willen zien tussen Catan en Imperial Settlers. Het bord van Catan, maar meer de artwork en misschien zelfs gebouwen als miniatures op het bord van Imperial Settlers (in plaats van kaarten). Daarbij is iedereen nu 'gelijk' in Catan, maar juist het verschil in de wereldmachten van Imperial Settlers zou de aanpak dan wel strategie erg interessant kunnen maken.

Een dorp of stad in de standaardversie van Catan is nog redelijk definitief, maar een aantal ridders invoeren om á la Risk dobbelstenen te werpen om oorlog te voeren zodat je uiteindelijk steden en dorpen van anderen over kunt nemen lijkt me super. Dan heb je ook meer kansen om sociale aspecten te introduceren, zoals een wapenstilstand, allianties, etc. Dat iemand anders maar even drinken voor je mag gaan halen, omdat je anders degene aan gaat vallen; ik noem maar wat.

Het leukste aan Catan vind ik de stabiliteit en de structuur die erin zit, met daarbij het geluk (of pech ) van de dobbelstenen wat betreft de grondstoffen. Toch merk ik dat het soms iets te solo wordt gespeeld. Natuurlijk kun je elkaar wel een beetje dwars zitten, maar daarmee verspil je wellicht je kansen op andere gebieden. Ook zijn de keuzes die je maakt in de eerste ronde iets te krachtig.

Als je met verschillende wereldmachten kunt spelen, krijg je er wellicht een dobbelsteen bij, of kun je juist kiezen om 1 van de 2 dobbelstenen te verwisselen met je eigen. Dat kan met enige creativiteit veel interessante situaties opleveren waarbij een tegel met 11 of 12, juist enorm waardevol wordt.

Een mooie tijd daarvoor zal dan rond de middeleeuwen zijn, waarbij veel verschillende landen met elkaar in contact kwamen en oorlog gingen voeren voor het veroveren van elkaars land.
Door Bdjeezy (1 reacties) op 14-04-2020 12:38
( PM )
Ik zou Vikingen van Catan direct kopen. Een spel waarbij meer nadruk ligt op zeevaart en het verkennen van nieuw land, en een andere rol voor de Zeerover, aangezien je die nu zelf zou kunnen vervullen. In de Scandinavische thuisbasis groeit niet veel, maar het bouwen van nederzettingen op de vruchtbare grond van Europa levert des te meer op. Skol!
Door Nielsje (32 reacties) op 14-04-2020 13:04
( PM )
Ik ga voor een solidaire versie van Catan, geïnspireerd op de huidige crisis. Op het eiland van Catan ontstaan verschillende problemen (niet een maar een bende struikrovers bijvoorbeeld, een uitbraak zoals bij COVID-19), een technologische ontwikkeling zoals de industriële revolutie waarbij opeens andere grondstoffen in trek zijn (die niet op de reguliere manier in Catan te winnen zijn). Deze problemen/uitdagingen zijn alleen op te lossen als je samenwerkt, maar er blijft wel een individuele puntentelling. Ga je voor de winst, dan zul je op een bepaald moment je bondgenoten in de steek moeten laten en maar hopen dat je dit niet te vroeg doet zodat het overgebleven samenwerkingsverband je voorbij streeft.
Door AnpuAnubis (85 reacties) op 14-04-2020 13:09
( PM )
Het lijkt me heel leuk om een keer levend Catan te spelen...
Beetje onmogelijk...dus droom ik er vannacht wel over.
Formule 1 van Catan lijkt me een leuke versie.
Met rubber als grondstof voor de banden, ruwe olie voor de benzine, alumunium voor de body van de auto, metaal voor de motor en geld om de coureur te kopen.
Nieuw is dan dat de auto's dan ook na het bouwen gaan racen en de winnaar is diegene dan die als eerste zijn 5 auto's over de finish krijgt.
Door Thomiekrom (93 reacties) op 14-04-2020 13:18
( PM )
Ik zou een fantasysetting kiezen. In deze setting zou een speler uit verschillende rassen kunnen kiezen (zoals elven, reuzen, orcs, magiërs, dwergen, noem maar op). Deze rassen zouden ook elk hun eigen kracht hebben, zo zou een dwerg bijvoorbeeld minder erts hoeven te betalen voor een ontwikkeling. Magiërs kunnen ruilen met de bank voor een kaartje minder, Elven hebben geen steen nodig om een dorp te bouwen (ze zijn gewend om in bossen te leven). Zo kun je het zo gek niet verzinnen! Ook draagt dit bij aan de herspeelbaarheid omdat elk spel andere combinaties van rassen voor een nieuwe ervaring zorgen.

Ook zou er een extra grondstof zoals magie toegevoegd kunnen worden, waarmee je nieuwe ontwikkelingen kan kopen die allemaal gericht zijn op schade toebrengen aan je tegenstander door middel van vuurballen (om een weg te vernietigen) of het oproepen van een zwerm sprinkhanen (welke al het graan van een tegenstander opeten).

En uiteraard kan het speelbord een meer fantasy-setting krijgen. Denk aan een kasteel of een slot, in plaats van een stad. Of verschillende vormgevingen van dorpjes, wegen en steden per ras (een magiër in een toren, een reus in een grot, etc)
Door Ruoverrated2 (7 reacties) op 14-04-2020 13:37
( PM )
Rampsoed in Catan

Dit speelt als het gewone basisspel van catan.
Met 1 toevoeging: de mens en natuur moeten in balans blijven.
Als er te veel in catan gebouwd wordt dan wordt de kans op een natuurramp groter.
Als er 7 gegooid wordt, worden de totale bouwpunten geteld.
Daarbij geldt: iedere stad 2 punten , dorpen 1 punt, straat 1 punt.

Als het totaal lager is dan 10 dan gebeurt er niets
Als het totaal tussen de 10 en de 12 is dan moet er 1x met een dobbelsteen gegooid worden.
Als het totaal tussen de 13 en 16 is moet er 3x met een dobbelsteen gegooid worden.
Als het totaal tussen de 17 en 20 is moet er 5x met een dobbelsteen gegooid worden.
Als het totaal tussen de 21 en 24 is moet er 6x met een dobbelsteen gegooid worden.
Groter dan 24 dan moet er 7x met een dobbelsteen gegooid worden.

Het gooien van de dobbelsteen gaat van degene van de hoogste bouwpunten naar degene met de minste bouwpunten. Gooi je lager dan 4 dan ontsnap je aan de ramp. Gooi je 4 of hoger dan stort een bouwwerk in. Je mag zelf kiezen wat, maar het moet van het bord af.

Een spelletje catan zal zo langer duren en degene die voorstaat heeft extra last van dit voordeel omdat die vaker moet gooien.
Ook kunnen geblokkeerde wegroutes of bouwplannen wegvallen.
Bouwen komt met rampspoed en het kan zo interessanter worden meer op ontwikkelingskaarten te spelen.

Door Egg citizen (944 reacties) op 14-04-2020 13:55
( PM )
Catan ondergronds. De settlersdwergen leven ondergronds.
De grondstoffen zijn nu klei, ijzer, water, goud, diamand, brons?
Een aantal stukken grond zijn al bekend, zoals bij zeevaarders, maar nu moet je met werkers nieuwe gebieden open spelen (alsof het schepen zijn bij zeevaarders). De rover is vervangen voor een ondergrondse beving die elke ronde een andere kant op kan bewegen zodra hij in het spel is gekomen. Een 7 zorgt ervoor dat een speler mag kiezen waar hij weer terecht komt.
Door Der_Lex (47 reacties) op 14-04-2020 15:04
( PM )
Ik denk dat een Catan: Legacy wel mogelijkheden biedt.

Daarbij zou je kunnen beginnen met een normaal basisscenario, waarbij dan bijvoorbeeld enkele dorpen/steden de startplaatsen worden voor volgende scenario's. Ook kunnen in verdere scenario's elementen van Zeevaarders en Steden en Ridders worden ingevoerd, plus natuurlijk nieuwe spelelementen, en al dan niet willekeurige veranderingen aan de landkaart door middel van natuurrampen en dat soort zaken. Misschien dat er zelfs een 4X-achtig deel in kan, om weer te geven hoede nederzettingen naarmate de scenario's en jaren vorderen steeds geavanceerder worden.
Door Bundin (14 reacties) op 14-04-2020 15:17
( PM )
Catan: Everdell edition

Grondstoffen worden hout, besjes, amber, steen en parels (uit de expansion). Iedereen is beestjes, de struikrover is een rat.

Bepaalde velden leveren meer of minder op afhankelijk van het seizoen (iedere 2 rondes een ander seizoen).
Dorpjes worden geupgradet met villagers ipv steden, upgrade kaarten kunnen hier korting op geven, of specifieke opties aan je dorpje toevoegen (voorbeeld: trading post = haven zonder haven)
Door Crazymax (146 reacties) op 14-04-2020 21:25
( PM )
De Kanonisten van Catan waarbij je tegen een prijs kanonnen in je steden kunt bouwen waarmee je naburige plaatsjes zonder de juiste verdedigingswallen overhoop kunt schieten.
Door Daanoontje (55 reacties) op 14-04-2020 22:17
( PM )
De Componisten van Catan

Catan is gekoloniseerd en welvaart is alom. De burgers van Catan verzamelen zich rondom de vele culturele activiteiten die Catan rijk is. Theaters worden gebouwd en opera's, theaterstukken en composities moeten gemaakt worden. Bouw jij de grootste muzikale achterban?

In Componisten van Catan nemen de spelers de rol aan van een aanstormend componist. We bouwt als eerste de grootste muzikale achterban door het bouwen van theaters, podia en muziekstukken en trekt zo de aandacht van de keizer van Catan? De winnaar van het spel heeft de eer om een opera schrijven over de keizer!

Net als in Catan verzamel je grondstoffen om te "bouwen". De 5 traditionele grondstoffen zijn echter vervangen door geld, status en inspiratie. De grondstoffen worden op dezelfde wijze verkregen als de traditionele Catan. Deze drie nieuwe grondstoffen kun je inwisselen om theaters en podia te bouwen (hiervoor worden net als straten en steden fysieke stukken op het bord geplaatst) of om muzikanten en acteurs in te huren of om reclame te maken. Om een compositie af te maken heb je de juiste muzikanten en/of acteurs en locaties nodig. Ook de nodige reclame moet gemaakt worden. Tevens is het mogelijk om met de juiste kaarten de carrière van een andere speler te saboteren (!).

Bouw aan je beroemdheid of befaamdheid en haal overwinningspunten. De speler die als de eerste de benodigde overwinningspunten heeft gehaald, mag de compositie voor de keizer van Catan maken!
Door Marijke (2 reacties) op 15-04-2020 10:45
( PM )
De wereldreizigers van Catan, vooral nu, nu we niet mogen reizen! De wereld ontdekken via Catan lijkt me heel leuk!
Door Wal029 (1 reacties) op 15-04-2020 10:56
( PM )
Het lijkt mij wel een leuk idee om de renaissance in het spel te betrekken, en dan iets met kunstschatten.
Door Hedgehog (1323 reacties) op 15-04-2020 11:41
( PM )
Ik zou een Catan waar je de random factor meer in de hand hebt door middel van bluf wel mooi vinden. Vergelijkbaar met poker.

Dus dat alle nummer-tegels gedekt liggen en die mag je alleen bekijken wanneer je een stad bouwt aangrenzend. Dan kan je bluffen of je grondstoffen ontvangt op de worp. Als iemand je doorziet gaan de grondstoffen naar die persoon, of als de persoon je vals beschuldigt moet hij het inkomen van het veld verdubbelen (voor jou).

Iemand die aan hetzelfde veld grenst ontvangt ook als de bluf niet doorzien wordt en mag niet degene zijn die jouw bluf doorziet.

Op de worp van 7 mag je twee gedekte nummer-tegels verwisselen. Dus iedereen moet goed in de gaten houden welk nummer waar blijft.

Valt vast wel beter uit te werken en balanceren. Krijgt het een psychologische factor en kan je het random element counteren.
Door Twisted-D (923 reacties) op 15-04-2020 11:52
( PM )
Uh Yorn, misschien even de italic afsluiten in jouw nieuwsbericht?

Aangezien ik niks heb met de thema edities:

Catan: Boven en onder de grond

In deze uitbreiding kan je zowel tunnels als luchtschepen bouwen.

Tunnels gaan onder andere bouwwerken heen, maar worden wel afgeblokt door andere tunnels. Hierdoor zou je alsnog je handelsroute kunnen voortzetten als iemand anders je afsluit. Wegen kunnen overgaan van tunnels en vice versa.

Luchtschepen gedragen zich als boten, maar kunnen zowel boven land als zee geplaatst worden. Uiteraard gaan deze over tunnels en wegen, maar blokkeren wel elkaar. Deze luchtschepen zullen relatief duur zijn om te bouwen. Daarnaast kunnen ze alleen vanuit een stad "vertrekken" (vanuit daar kan een route met luchtschepen starten).
Door Mischaatje (92 reacties) op 15-04-2020 15:02
( PM )
Mijn inspiratie komt uit Star Trek. Ja, er is al een Star Trek Catan, maar dat was niet mijn doel. Ik doel meer op het 'mirror universe' waarover in elke serie een paar afleveringen werd geweid. Essentie was dat iedere good guy in het normale universum een een villain was in de mirror universe, en andersom.

Ridderkaarten worden roverkaarten. Als je 7 gooit mag je bij elke speler grenzend aan het veld waar je de rover zet net zoveel grondstoffen roven als dat jij Roverkaarten hebt. Als je zelf ook aan dat veld staat, mag je ze uit de bank halen. Tevens hoeft degene met de grootste rovermacht (minimaal 3) geen grondstoffen in te leveren als er 7 wordt gegooid.

Omdat ontwikkelingskaarten (waar ridder/roverkaarten inzitten) een iets te hoge drempel hebben om te kopen, een ander aspect waar ik in Catan nog wel eens tegen op hik, stel ik voor dat elke speler die NIET op dat moment in bezit is van de grootste rovermacht makkelijker een ontwikkelingskaart kan kopen. Ik denk dan aan een 2:1 ruilmethode voor overbodige grondstoffen, zonder bezit van een haven en alleen voor directe aankoop van ontwikkelingskaarten.

Vervang kaarten om wegen te mogen bouwen door kaarten waar je andermans wegen en vaarroutes af mag breken (verwijderen), met directe gevolgen voor langste route. Indien er aan één kant geen nederzetting gebouwd is, mag je niet 1 maar 2 aaneenliggende routes verwijderen.

De overwinningspunt kaart wordt vervangen door een pestkaart die je aan een ander kan geven, waardoor deze permanent 1 of 2 overwinningspunten verliest. De speler die hem krijgt legt deze open naast zich neer, en kan hem niet meer kwijt raken. Elke speler mag op deze manier maximaal 3 of 4 overwinningspunten kwijtraken. Er is zelfs een variatie mogelijk waarbij de persoon met de grootste rovermacht extra bevoordeeld of benadeeld wordt, afhankelijk van de balans met andere elementen. Zoals dat deze persoon kaarten moet afgeven aan degene die de pestkaart tegen hem gebruikt, of juist kaarten krijgt.

Verder lijkt het me ook leuk om de mogelijkheid te hebben om andermans steden te reduceren tot dorpen, of dorpen in de as te leggen. In het laatste geval kan je of denken aan dorp helemaal verwijderen, of dat de speler in zijn eigen beurt eerst een x aantal grondstofkaarten moet betalen om het dorp terug te krijgen. In het geval van een stad, aangezien het behoorlijk wat kost om een dorp te upgraden naar een stad, dat is al straf genoeg. Er moeet wel balans blijven. OF juist niet....

Verder dacht ik er ook aan dat er een nieuwe ontwikkelingskaart komt waarmee je veldnummers om mag wisselen. Als het makkelijker wordt om ontwikkelingskaarten te kopen, stel ik voor dat je een Yin en Yang versie van deze kaart maakt, en ze alleen als paar uit mag spelen. Maar je kan het ook doen zonder kaarten. Zoals wanneer je 7 gooit. Dus dan mag je én de rover verplaatsen, en twee nummers omwisselen. Oef, dat wordt chaos. Mogelijk dat ik later meer elementen toevoeg. Zoals een donker motief voor de spelboordtegels.
Door Rein3112 (10 reacties) op 15-04-2020 15:26
( PM )
Catan: De Digitale Wereld

Het speelt in principe hetzelfde als de originele Catan, alleen is het speelbord veranderd in de digitale wereld en is het aan jou om een zo goed functionerende computer te bouwen. Dit doe je door grondstoffen (RAM, software, routers, processors en grafische kaart) te verzamelen en te combineren om zo je computer uit te breiden. Bijvoorbeeld door een netwerk (route) aan te leggen door een router en processor te combineren.

Als extra regel kan je tijdens je beurt het dark web op gaan, en een grondstof naar keuze pakken. Hierbij moet je wel een kaartje pakken dat je op het dark web bent geweest. Maar pas op! De Hacker (struikrover) ligt op de loer. Als je 7 gooit dan hackt je niet alleen iemands computer, maar elke speler moet voor elke keer dat ze het dark web bezocht hebben 2 grondstoffen wegleggen! Lukt dit niet dan gaat dit ten koste van hun computerkracht en word hun een van je computers geblockt voor een aantal rondes dat gelijk staat aan de kaartjes die hij heeft. Als de Hacker geplaatst is en iedereen betaald heeft voor hun bezoekje aan het dark web dan worden de dark web kaartjes teruggelegd en word er verder gespeeld.

De reden waarom ik de extra regel interessant vind is omdat ik vaak speel met mensen die mij graag willen dwarsbomen door niet te willen ruilen, waardoor ik veel van een grondstof altijd wel in mijn hand heb. Door het dark web te introduceren kan je het spannender maken door te gokken en risico's te nemen gedurende het spel.

PS: Ik ken niet alle versies van Catan, maar mocht er iets soortgelijks als zijn dan hoor ik het graag
Door MarvelousMax (62 reacties) op 15-04-2020 17:17
( PM )
Een deep-sea variant, waar je in een soort van atlantis speelt. Als nieuw element zou daar opwarming van het water bijkomen, dat naar mate de game vordert de grondstoffen aan de rand van het bord minder vruchtbaar maakt. Hierdoor moeten mensen de trade-off maken of ze voor vroeg gewin of late game strategieen gaan.
Door Fantasyfreak (1219 reacties) op 15-04-2020 20:05
( PM )
Mooie prijsvraag. Aangezien Catan voor 3 spelers is sla ik het toch even over, maar een alice in wonderland thema zou ik wel erg vet vinden.
Door Phaross (5 reacties) op 16-04-2020 07:53
( PM )
Ik speel veel Catan Jr. met de kinderen. Enorm leuk en duurt ook niet heel erg lang. Ben benieuwd of ze al toe zijn aan een originele Catan.

Wat een nieuwe Catan betreft, misschien toch een met Nintendo thema. Waar je Nintendo elementen kunt verdienen zoals mushrooms en power flowers. Denk dan vooral aan de Junior editie.
Door Puf-puF (24 reacties) op 16-04-2020 10:07
( PM )
Catan: Genghis Kahn

Breid zo snel mogelijk jouw Mongoolse rijk uit naar bepaalde veroverpunten voor de nodige bonus punten;

Krijg extra resources door middel van plunderingen van andere steden;

Speel de speciale plunderaar van Catan kaarten voor extra overwicht.


Door Lenie (1 reacties) op 16-04-2020 12:16
( PM )
Hallo,

Stel je mag vanwege het 25-jarig bestaan zelf een Catan uitbreiding of standalone versie bedenken.
Welke zou dat dan zijn?
Licht kort je antwoord toe en benoem 1 spelelement wat nieuw is


Wij zouden graag een MAGISCH CATAN willen hebben.
Mijn zonen van 11 en 9 hebben meegedacht.

Gebouwen:
- Toren. Vergelijkbaar met een stad.
- Hut 'de toverketel' waar nieuwe drankjes gebrouwen kunnen worden. (in de vorm van een ketel).

Wegen:
- bezemstelen (vergelijkbaar met boten bij de zeevaarders).

Grondvlakken:
- moddermoeras voor modder,
- vleermuizenvallei, voor vleermuizenbloed
- griezelgrot, voor griezelementen
- wonderwoud, voor wonderhout
- toverzoutmijn, voor toverzout

Struikrover zou de 'griezelgluiper' zijn.

In plaats van een haven heb je een magische flitsplek.
Dan mag je een grondstof omruilen met de bank. (Flitsen).


Wat een leuke creatieve prijsvraag.
Wij denken graag mee.

Groetjes,
Rob, Joep en Lenie
Door Emmavdv (20 reacties) op 16-04-2020 13:26
( PM )
Mij lijkt het leuk als er een uitbreiding zou komen waarbij je ook de mogelijkheid hebt om militaire units aan te maken, waarbij je nederzettingen van de tegenstanden kunt vernietigen.
Door Imperial_asfalt (54 reacties) op 17-04-2020 19:32
( PM )
Catan: De ontdekkers van de eilanden

Waarbij spelers beginnen op het vaste land en moeten bouwen om als eerste bij alle eilanden te komen om hier een soort wonder te bouwen. Uniek mechanisme is stroming, waarbij sommige paden minder boten/grondstoffen nodig zijn als je gebruik maakt van de stroming.

Beetje het Polynesiche model, naar verluidt waren de eerste Polynesiers van het vaste land aangekomen op Polynesie door een bepaalde stroming. En dat spelers dan een soort Paaseiland eilanden stelsel maken, een soort van "tribute" tot de goden. Per tribute die je hebt gemaakt krijg je één grondstof naar keuze. Dit zorgt er hopelijk voor dat er een ware race op gang komt en niet iedereen (te)lang op het vaste land blijft zitten.
Door Gerrianne (1 reacties) op 18-04-2020 21:57
( PM )
Ik ken heb zelf alleen nog maar het basis spel van catan gespeeld en weet niet of er al een uitbreiding bestaat met dit idee..... Maar;

Een 'kleine' uitbreiding die te gebruiken is bij het originele catan spel genaamd GOUDKOORTS.

De burgers van catan raken besmet met de goudkoorts en hopen dat zij de gene zijn die hun zakken kunnen vullen met het goud uit de goud mijn. Hiervoor moeten zij alleen naar de rivier toe en hopen dat zij de gelukkigen zijn die als eerst het goud vinden.

Voor deze uitbreiding zijn er drie tegels die functioneren als erts en waar in het midden een rivier loopt. Een andere tegel is aan de ene kant erts met in het midden een rivier maar als deze omgedraaid word is dit een goud mijn met in het midden een rivier. Ook is er een sluit stuk voor de rivier die i.p.v. van de woestijn kaart gebruikt kan worden. Om het spelbord met elkaar te verbinden kunnen er bruggen gebouwd worden. Hiervoor krijgt elke speler 1 extra meeple die eruit ziet al een brug.

Het spel word als volgt gespeeld;

het spel word klaargelegd met de ijzererts tegels en de goudmijn tegels met de erts kant naar boven in het midden van het spel. En voor de rest worden de tegels van de originele catan gebruikt om het bord te vormen

Bijna alle spelregels die voor catan gelden word gebruikt als basis maar dit zijn de extra spelregels;

Iedere speler is begonnen met bouwen en ligt aan landtegels. Ligt een speler aan ijzererts zou dit mogelijk ook een goudmijn kunnen zijn. Als een speler aan ijzererts ligt en 7 gooit mag deze speler alleen de ijzererts tegel waar de speler aan ligt omdraaien om te kijken of dit een goud mijn is. Als dit een goudmijn is betekend dit dat als er weer 7 gegooid word deze speler als grondstof een goudstaaf krijgt van de bank. Een goudstaaf functioneert als 'joker' en mag ingewisseld naar een grondstof naar keuze. De speler mag zelf bepalen wanneer in het spel hij deze wil inwisselen.
Bij het getal 7 word er net als in het gebruikelijk spel gebruik gemaakt van de struikrover en de regels van de struikrover. Deze begint bij de sluittegel van de rivier en als er 7 word gegooid moet deze verplaatst worden. De struikrover mag niet op een goudmijn gezet worden.

Omdat er een rivier door het spelbord ligt kunnen er bruggen gebouwd worden om naar de andere kant van de rivier te komen zodat er nog steeds gestreden kan worden om de langste handels route. Een brug kan gebouwd worden met de volgende grondstoffen drie steen en twee ijzererts. Een brug levert 2 punten op. Een brug mag alleen gebouwd worden aan een straat., dorp of stad. Als je deze tactisch plaats kan hiermee de tegenstander flink dwars zitten zodat deze bijvoorbeeld helemaal om moet bouwen.

De speler die als eerst 12 overwinningspunten heeft is de winnaar !
Door Donar (1 reacties) op 22-04-2020 20:11
( PM )
Coöp Catan

Zoals in het artikel al genoemd is er wens naar meer coöperatieve spellen.

Daarom zou ik graag een coöperatieve versie zien waar je bijvoorbeeld aan elkaars wegen mag bouwen.

Daarnaast zou ik dan doelen aan het spel toevoegen.
Bijvoorbeeld: Bereik x voordat de vulkaan uitbarst

Enerzijds om te focussen op het samen spelen maar anderzijds dat je er ook nog een verliesconditie is want elke potje winnen is ook niet leuk.

Natuurlijk kunnen dit soort regels ook gemixt worden met bestaande sets zoals wie heeft de meeste punten op het moment dat het doel gehaald word.