Review Brains: Toverdrank

Spelers: 1
Speelduur:
Vanaf 2 minuten
Leeftijd:
Vanaf 8 jaar

De meeste spellen speel je gezellig samen met anderen, maar wist je dat er ook spellen zijn die je volledig in je eentje kunt doen? Het grote voordeel hiervan is natuurlijk dat je deze op elk moment uit de kast kunt pakken. Eén van dit soort titels is het recent uitgekomen Brains: Toverdrank, een direct vervolg op Brains waarin je Japanse tuinen moest zien te completeren. Hou je wel van een aardige breinbreker? Dan is dit spel misschien wel iets voor jou.

Magische Sudoku
In Brains: Toverdrank is het jouw doel om allerlei toverdranken te brouwen. Dit doe je door puzzels op te lossen. In de doos van Brains: Toverdrank zitten zeven verschillende tegels met daarop verschillende ingrediënten. Daarnaast krijg je 25 dubbelzijdige toverboekbladen, die hints geven hoe je een drankje moet brouwen. Aan jou de schone taak om, uit de zeven tegels, de juiste te kiezen en deze vervolgens op de juiste manier op elk toverblad te plaatsen.
De correcte combinatie kan soms best lastig zijn om te vinden, omdat je de tegels zowel rechtop als ondersteboven of liggend mag plaatsen. Daarnaast is er telkens maar één oplossing per puzzel, dus zet je tover/nadenkhoed maar alvast op, want het is soms flink puzzelen geblazen! Het deed me door de structuur van de puzzels soms een beetje denken aan een magische Sudoku.

Probeer het ook zelf eens, het antwoord vind je als je naar beneden scrollt

Moeilijkheidsgraad
De uitdaging zit hem in het feit dat elke puzzel andere vereisten heeft. Zo begint het simpel met dat je op regel één twee kikkers moet hebben en op de andere een spin. Maar later volgen er extra regels, zoals dat je in één kolom precies drie ingrediënten mag hebben geplaatst, waarvan minimaal één paddestoel op rij 1 moet liggen en twee kikkers op rij 2, et cetera. Gelukkig begint Brains: Toverdrank redelijk rustig aan; de eerste tien puzzels zijn dan ook prima te doen. De eerste echte horde volgt met puzzels elf tot en met twintig en zo wordt het steeds een stukje lastiger. Ik merkte dat ik zelf al rond puzzel veertien best moeite had om de juiste combinatie aan tegels te vinden. Uitdaging gegarandeerd.
Zit je uiteindelijk vast, dan biedt het spel hulp met een sectie genaamd ‘eerste tips’. Hierin vind je een gedeeltelijk antwoord van een puzzel; zo krijg je een eerste hint van hoe de puzzel moet worden opgelost. Een mooie hulplijn als je er even niet uitkomt. Heb je vervolgens de puzzel opgelost, dan kan je de oplossing controleren in het antwoordenboek.

Voor de puzzelaars

Brains: Toverdrank is eigenlijk meer een puzzel dan een spel. Als je wel eens een puzzelboekje koopt, dan zul je ook Brains: Toverdrank leuk vinden om te spelen. Je kan er echt even voor gaan zitten om met de zeven stukken te schuiven en te doen, tot je de goede oplossing hebt gevonden. Je bent ook zo aan de slag, want de regels beslaan niet meer dan vier kleine pagina’s aan tekst. Toch merkte ik bij mijzelf dat ik ergens halverwege ben afgehaakt en dat komt deels doordat ik een beloning miste. Het is echt net als met een puzzelboekje, dat je enige beloning een nieuwe puzzel is.
Daarnaast raakte ik snel afgeleid door het toch een beetje het saaiige artwork. Het leek soms alsof ik echt op een tovenaarsschool zat, in plaats van dat ik even lekker aan het ontspannen was. In Brains had je nog mooie Japanse tuinen die je aanlegde, in Brains: Toverdrank ben je bezig met kikkers, spinnen en bloemen die er allemaal redelijk functioneel uitzien. Daardoor werd het mij net iets te snel te saai. Het is dan ook een spel voor de echt fervente puzzelaar.

Waar voor je geld? Lieve Sint

Brains: Toverdrank is met het prijskaartje van € 13,95 eigenlijk het perfecte Sint- of Kerstcadeau voor de puzzelfanaten onder ons, die niet altijd een medespeler in de buurt hebben. Daarnaast ben je er wel even mee bezig om alle toverdranken te completeren. De herspeelwaarde is natuurlijk wel laag, dus als je de 50 puzzels hebt afgerond, is er een kleine kans dat je nog een keer terugkomt. De doelgroep is in ieder geval duidelijk: hou je van breinbrekers, dan is Brains: Toverdrank het overwegen waard (of het originele Brains). Ben je daar juist helemaal niet van, dan kun je Brains: Toverdrank in zijn geheel overslaan.

Aantal keer bekeken: 6765

Laagste 3 prijzen voor Brains: Toverdrank (Bordspellen)

14.20 22.74 3