Review De Legenden van Andor Uitbreiding: De Verloren Legenden - Donkere Tijden

Spelers: 1 tot 6  spelers
Speelduur: 120 minuten
Leeftijd: Vanaf 12 jaar

Voor de mensen die ‘De Legenden van Andor’ reeks niet kennen. Dit coöperatieve en uitdagende avonturenspel won in 2014 de Nederlandse Expertspellenprijs. De spelers zijn helden die het fantasieland Andor moeten verdedigen tegen allerlei monsters, zoals trollen en draken. De helden, die ieder unieke eigenschappen hebben, verzamelen goud, edelstenen en allerlei voorwerpen, die hun kracht en wilskracht verbeteren. Zo kun je de tegenstand beter aan. Onvoorziene gebeurtenissen maken het je echter voortdurend lastig. Er zijn inmiddels diverse uitbreidingen uitgekomen die het verhaal van de dappere avonturiers vervolgt in het prachtige, maar ook gevaarlijke Andor. In deze recensie wordt de nieuwste uitbreiding besproken, De Verloren Legenden: ‘Donkere Tijden’ die drie gloednieuwe verhalen biedt.

Let op, deze recensies bevat kleine spoilers over de nieuwe vijanden, verhaallijnen en items.

De Legenden van Andor Uitbreiding: Donkere Tijden
Onze helden krijgen geen rust in Andor, want na het bevrijden van de Rietburg en het verslaan van de draak zijn er wederom donkere tijden aangebroken. En wow, wat zijn de drie nieuwe legenden donker en uitgebreid. Laat je vooral niet afschrikken door het kleine formaat van het doosje, want deze zit boordevol nieuwe materialen die ingrijpende veranderingen doorvoeren in de wereld van Andor.

Zo is bijvoorbeeld de stapel legendenkaarten enorm! Daarnaast zit er ontzettend veel materiaal bij, waaronder een aantal speelbordoverdekkers, waarmee je bestaande gebieden op het bord kan aanpassen en pijltjes om de looproutes van de monsters te manipuleren. Heel veel nieuwe grote monsters waaronder een krankzinnige trol en drie golems en nog veel meer. De vele extra content zorgt overigens wel gelijk voor een klein kritiekpuntje is. Je hebt namelijk inmiddels zoveel opzettijd nodig, dat het soms zoeken is naar alle onderdelen. Een deel uit de basis, het nodige uit de uitbreiding en als je met andere uitbreidingshelden speelt heb je  ook hun materiaal nodig. Voor het gemak neem ik de verschillende nieuwe legendes met je door.

De mijn legende: Schaduw over Cavern
In de eerste legende, Schaduw over Cavern, volgen de helden de roep om hulp van de nieuwe vorst van de schilddwergen en gaan ze achter merkwaardige gebeurtenissen in de mijn aan. Deze legende speelt zich af op de mijnkant van het basis speelbord.

Tijdens de opzet van deze legende maken we al kennis met verschillende nieuwe items, waaronder een speelbordoverdekker, die ons een nieuwe uitgang geeft van/naar de mijn. Ook komen er middels de dwergendeuren diverse shortcuts in de mijn. En hebben we nog een heleboel materialen klaargelegd aan de zijkant van het bord, inclusief nieuwe voorwerpen voor de helden om te gebruiken. Wat ze allemaal doen….. dat ontdek je vanzelf in deze legende. Maar ik kan wel zeggen dat ze onmisbaar zijn om de legende te winnen.

Vreemd vaderland, keuzestress
De tweede legende bestaat uit wel bijna 40 (!) legendekaarten. Zelf vond ik deze legende het meest verrassend. Niet alleen krijg je diverse nieuwe gebieden d.m.v. speloverlegstukken en worden de looprichtingen veranderd, maar moet je in deze meerdere keuzes maken die ook bij elke keuze de legende en bijbehorende kaarten beïnvloeden. Je kan deze tweede legende, vreemd vaderland, dan ook meerdere keren spelen, afhankelijk van de keuzes die je maakt worden er legendekaarten toegevoegd of juist verwijderd uit het spel.

Naast een setup die echt uitgebreid is, maak je ook kennis met nieuwe hulpmiddelen, in dit geval de boot, waardoor je je snel kan bewegen langs grote delen van de rivier.

Helaas kan ik weinig inhoudelijks vertellen zonder iets groots te onthullen, maar de titel van de legende, ‘Vreemd vaderland’ maakt het zeker waar. De wereld van Andor is niet zoals wij die kennen in deze missie.

Het is een zeer uitdagende, maar ook leuke missie. We hebben ruim 2 uur gespeeld en het gelukkig op het allerlaatste moment nog gehaald. Dus ik ben ook erg benieuwd wat andere keuzes ons gaan bieden en wat de andere items, vijanden en vrienden gaan doen.

De laatste schaduw
De derde en laatste legende van de uitbreiding brengt niet alleen nieuwe locaties op het bord maar zorgt ook voor duisternis, dit heeft invloed op de werkwijze van het zonsopgangveld. Zonder kampvuur zijn onze helden niet veilig. Maar als het onze helden lukt om de legende te volbrengen, dan krijgen ze alle antwoorden om de duistere vloek te verslaan.

Andor groeit
Zoals je kan lezen heb ik wederom genoten van alle nieuwe avonturen die onze helden beleven. Voorafgaand had ik mede door de eerdere delen best hoge verwachtingen en moet ik zeggen dat die echt zijn waargemaakt. Wat een ontzettend goed uitgewerkte verhalen, maar ook niet verwachte plottwist en keuzes die gemaakt moeten worden, waardoor elke keer dat je de legende speelt het toch weer anders loopt. De nieuwe uitrustingen en giften, zoals de laarzen, de boot en de pikhouweel zijn ook echt een must voor het behalen van een goed einde, maar voelen totaal niet geforceerd aan en zijn erg fijne toevoegingen, die ook echt noodzakelijk zijn om de legenden goed te kunnen behalen. Daarnaast blijft het spel echt een lust voor het oog op je tafel. Het is allemaal zo mooi en verzorgd. Je wordt er echt in meegesleurd.

De moeilijkheidsgraad van de legende vind ik erg hoog. Het spel is in de basis met regels niet moeilijk, maar door alle extra opties, variaties en combinaties van uitbreidingen moet je echt goed in de gaten houden wat wel en niet kan en welke aanpassingen je moet doen. Met name in legende 2 Vreemde verhalen, moet je keuzes maken voor bepaalde momenten en moet je scherp houden wat je doel is en bij welke letter je wat ook alweer moet doen. Daarnaast is het spel in de strategie ook moeilijk geworden, meer vijanden, meer doelen en soms zelfs minder tijd. Zonder onze eigen houserule van 2 vijanden per verteller vooruit vind ik het persoonlijk niet te doen. Ook zou ik het niet aanraden om met minder dan 4 helden te spelen.

Ik ben een groot fan van de serie en heb deze ook met heel veel plezier weer gespeeld, ondanks de hoge moeilijkheidsgraad. Dus voor de echte Andor fan is het een absolute must have in de collectie. Het spel is denk ik minder geschikt voor spelers die lekker willen rondstruinen en upgraden. Dit kon in eerdere delen van Andor nog een beetje, maar in deze uitbreiding totaal niet meer. Deze mensen raad ik aan om gewoon lekker te genieten van het basisspel en eventueel de gratis uitbreidingen op de site van 999 games te proberen.

Degenen die een uitdaging zoeken en ook al de kaarten gebruiken om de moeilijkheidsgraad te verhogen, zijn helemaal in hun element met deze uitbreiding.

Er zijn veel onderdelen en de setup kan lang duren, je moet er dan ook even de tijd voor nemen en niet even een legende tussendoor spelen. Maar als je daar al rekening mee houdt is het geen probleem en geniet je van alles wat je klaarzet en vraag je vol spanning af wat er mee zal moeten gebeuren.

In mijn vorige recensie vond ik Andor nog wel een spel voor beginnende bordspelers, mede door de goed uitgelegde intromissie, maar inmiddels is Andor echt wel geëvalueerd in een Expert spel.

De grote hoeveelheid nieuw spelmateriaal zoals de speelbordoverdekkers, het prachtige artwork, de geweldige verhalen en de keuzes die je erin moet maken en daardoor grotere herspeelbaarheid met verschillende keuzes en uitkomsten, verdienen daarom ook een welverdiende gouden expert budgie!

Geschreven door: Carina Veenstra

Aantal keer bekeken: 1810

Laagste 3 prijzen voor De Legenden van Andor Uitbreiding: De Verloren Legenden - Donkere Tijden (Bordspellen)