Review Jaipur (NL)

Uitgever: Asmodee / Space Cowboys
Ontwerper: Sébastien Pauchon
Illustraties nieuwe editie: Vincent Dutrait
Spelers: 2 spelers

Tijd voor een gouwe ouwe! Wie wordt de beste handelaar van de Maharadja? De strijd om die eer barst los in het kaartspel Jaipur! Niet zomaar één, want in het verleden kreeg het nominaties voor o.a. de Golden Geek Award for Best Card Game, International Gamers Award: 2-player category en Golden Geek Award for Best 2-Player Board Game. Is Jaipur daadwerkelijk een briljant - of om in Jaipur-termen te blijven diamanten - kaartspel?

Doel van het spel
In het kaartspel Jaipur proberen twee spelers de persoonlijke handelaar van de Maharadja te worden. Jaipur refereert dan ook naar een stad in het noorden van India, welke bekend staat om haar markten vol handelswaren. De spelers verzamelen en verkopen in dit kaartspel goederen op de markt in ruil voor roepies. Degene die aan het einde van de week de meeste roepies heeft verdiend, is de winnaar van de ronde en krijgt een handelaarsfiche. De eerste speler met twee van deze fiches, wint het spel.

Spelopzet
Het spel start met vijf kaarten in het midden van de tafel en altijd met drie kamelen. Dit stelt de markt voor waaruit goederen verzameld kunnen worden. Beide spelers krijgen een starthand van vijf kaarten. Kamelen die zij in hun handen krijgen leggen ze direct open neer. Dit is hun karavaan. Tijdens hun beurt mag een speler één kaart uit het aanbod pakken als actie. Hij of zij mag ook alle kamelen pakken en deze aan de karavaan toevoegen. Een derde mogelijke actie is het omruilen van (minstens twee) kaarten. De kamelen doen hier mee als potentiële ruilkaarten. Maar let op: je hand mag maar maximaal 7 kaarten bevatten en de kamelenkaravaan kan zelfs aan het einde van het week punten opleveren. Denk dus economisch!

Aan de zijkant liggen ronde fiches die ontvangen kunnen worden bij het verkopen van de betreffende goederen. De alledaagse goederen betreffen leder, stoffen en kruiden. De duurdere materialen betreffen zilver, goud en diamant. Hierin is duidelijk te zien dat voor de duurdere goederen meer roepies behaalt kunnen worden. De alledaagse goederen zitten echter vaker in het spel en kunnen dus sneller voor een grote verkoop zorgen.

De handelaar kan in zijn beurt als actie in plaats van het verzamelen van goederen ook goederen verkopen. Ze plaatsen een hoeveelheid van dezelfde goederen in de aflegstapel en ontvangen de bijbehorende fiches. Bij de verkoop van drie , vier of vijf stuks tegelijk mag de speler een bonusfiche pakken waar een nog onbekend bedrag aan roepies op staat. Let op! Zilver, goud en diamant wordt altijd minstens met twee stuks tegelijk verkocht, terwijl een handelaar voor een kruidenkaart er ook één mag neerleggen. De oplettende lezer ziet meteen dat het eerste fiche meteen 5 roepies waard is en de opbrengst daarna alleen maar daalt.

Spelmechanieken
De truc zit hem vooral in het tactisch verzamelen van de goederen. Verkoop je namelijk vijf goederen van dezelfde soort in één keer, dan krijgt de handelaar dus een bonusfiche. Deze kunnen tot wel 10 bonuspunten opleveren. Ga je voor de diamanten en lever je er twee in voor 14 punten? Ben je bezorgd dat je tegenstander er ook twee heeft en met de de eer van de zevenpunters gaat strijken? Of ga je direct voor vijf kaarten van leder en ontvang je misschien wel 10 bonuspunten op je verkoop? Misschien draait je tegenstander na haar beurt wel een derde kruidenkaart op tafel en besluit je drie van je kamelen om te ruilen voor de kruidenkaarten? Het zou zo maar eens kunnen dat dit precies is waar je tegenstander op zat te hopen om zo de kamelen voor zichzelf te krijgen.

Einde van een ronde
Een ronde eindigt wanneer drie type goederen niet meer verkocht kunnen worden. Dat wil zeggen: wanneer er dus voor drie kleuren geen fiches meer zijn. Het spel kan ook eindigen wanneer de trekstapel geen kaarten meer bevat. Een speler kan dus op een moment besluiten om het spel te beëindigen, als hij verwacht voor te staan. De fiches worden opgeteld en degene met de meeste roepies wint. Wie twee rondes heeft gewonnen, wint het spel en mag zich dé handelaar van de Maharadja noemen.

Beoordeling
Na meerdere malen een potje van drie rondes te hebben gespeeld bleek ik aan mijn tegenstander gewaagd. Tot tweemaal toe moesten wij concluderen dat we beiden evenveel punten hadden. Degene die dan de meeste bonusfiches heeft bemachtigd wint het spel. Zelfs dit was één maal gelijk en zodoende won degene met de meeste goederenfiches (niet ik). Er zit uiteraard een geluksfactor in het spel en dat is de stapel kaarten. Het is denk ik hierom dat de ontwerper voor stelt dat men een 'best of three' moet spelen.

Jaipur is een prima spel met zijn kleine formaat om mee te nemen op vakantie of te gebruiken als afsluiter van je avond. Het is ook een goed spel om aan beginnende spelers te introduceren. De spelregels zijn de eenvoudigheid zelve en geen enkel potje is hetzelfde. Met dertig minuten moet je een spel besloten kunnen hebben, een fijne filler-game dus. Jaipur is een kleurrijk, vlot en tactisch spel voor twee spelers, waarbij toch ook een vleugje geluk en bluf om de hoek komen kijken. Persoonlijk heb ik erg genoten van Jaipur (ondanks dat mijn tegenstandster, lees: mijn vriendin meerdere malen heeft gewonnen) en deze filler zal zeer zeker nog veelvuldig open worden gemaakt! Een klassieker die niet in je spellenkast mag ontbreken en een absolute aanrader voor wie twee-speler spellen zoekt. Helaas delen we bij Budgetspelen geen diamanten prijzen uit, daarom een gouden Budgie-logo voor deze topper!

Aantal keer bekeken: 4535

Laagste 3 prijzen voor Jaipur (NL) (Bordspellen)

20.18 3