Review Knaster

Spelers: 1 tot 99

Als je bekend bent met de moeder van alle roll & write-spellen, heb je een klein voorsprongetje bij het leren van Knaster. Dit is namelijk Yahtzee op een velletje van vijf bij vijf hokjes.

Het is druk in het hoekje waar Knaster probeert een plek te veroveren: kleine spelletjes met niet meer dan een paar dobbelstenen en een scoreblokje. Zijn tactiek: de boel simpel houden in een genre waar steeds dieper gravende spellen bij komen.

Snel uitgelegd dus, die regels? Ik ga het proberen. Er wordt gegooid met twee dobbelstenen en iedereen die meedoet, moet het getal dat uit de worp komt óf noteren in een hokje, óf omcirkelen, als het eerder in het spel al ergens is genoteerd. Dat omcirkelen is belangrijk, want zo scoor je punten. Elk omcirkeld getal is een punt waard aan het einde van het spel en als het je lukt om een rij van vijf omcirkelde getallen op je blaadje te krijgen, krijg je daar nog bonuspunten bij. Hoeveel precies, is afhankelijk van waar je die rij van vijf hebt gevormd.

Vijf op een rij

Maar hoe zit dat nou met de overeenkomsten met Yahtzee? Dat heeft te maken met de getallen die je neerpent in die rijtjes van vijf. Zitten daar bijvoorbeeld drie dezelfde getallen tussen, dan mag je als beloning een van de getallen in de rij omcirkelen, zo gauw die vol is. Maar lukt het je om er vijf dezelfde getallen van te maken, dan is je bonus drie extra cirkels. Zo kun je met slim combineren van getallen meer cirkels zetten en dus meer bonuspunten scoren.

Naarmate je vel vol raakt, zal het dus steeds lastiger worden om met elke rij van vijf die je volmaakt extraatjes te scoren. Gelukkig krijg je niet alleen gratis cirkels voor rijen met dezelfde getallen, maar ook voor een full house of een straat. Als iemand zijn hele blaadje vol heeft, is het spel afgelopen en wie dan de meeste punten heeft, is uiteraard de winnaar.

Knaller of kneus?

Het principe van Knaster is eenvoudig, maar interessant genoeg voor zolang dit snelle spelletje duurt. De tactische keuzes die je hebt, gaan niet heel diep: die blijven beperkt tot waar je de getallen zet en of je kiest voor een extra vakje vullen of omcirkelen, met het risico dat je aan het eind van het spel niet alle vakjes hebt gevuld en dus bonuspunten misloopt.

Het is vrij droog allemaal en springt er niet bepaald tussenuit met de vele kleurrijke en thematisch aangeklede roll & writes waarmee Knaster moet concurreren. Maar als je graag Qwixx, Qwinto of soortgelijke dobbelspelletjes speelt, zul je je hiermee ook prima amuseren.

Aantal keer bekeken: 2766

Laagste 3 prijzen voor Knaster (Bordspellen)

12.95 3