Review Minecraft: Heroes of the Village

Uitgever: Ravensburger
Spelers: 2 tot 4
Speelduur: ± 25 minuten
Leeftijd: vanaf 7 jaar

Wie dacht dat die blokkerige computergame z’n langste tijd wel had gehad, zal er misschien van opkijken dat er vorig jaar alleen al twee nieuwe bordspellen zijn uitgebracht gebaseerd op Minecraft. Minecraft: Heroes of the Village is er één van en geeft je de kans om samen met je zoon of dochter  te bouwen in deze wereld, voordat monsters je onder de voet lopen.

Als je moeite hebt om je tienjarige van de computer af te krijgen om samen een bordspel te spelen, dan heb je meer kans op succes door er eentje uit de Minecraft-serie op tafel te leggen. Veel van deze zijn coöperatief en dat sluit prima aan bij de game, waarin het een populaire spelmodus is om met je vrienden vreedzaam te bouwen aan je wereld. In Heroes of the Village construeren de spelers in harmonie een aantal ruwe bouwwerken, maar tijdens het delven van grondstoffen kunnen er monsters tevoorschijn komen. Het is zaak daarmee af te rekenen voordat het er te veel worden en je plannen worden gedwarsboomd.

Hallo monsters
Elke speler begint het spel met een eigen figuurtje en een vrij te kiezen huisdier, welke ervoor zorgt dat je een speciale kracht hebt. Het doel is om met z’n allen drie gebouwen te bouwen voordat een groep monsters – de ‘illagers’ – het dorp bereikt. Elke beurt verplaats je je figuur met je beest naar plekken waar je acties kunt uitvoeren – twee per beurt - welke je dichter bij je doel brengen. Er zijn vier acties die je tijdens een beurt kunt uitvoeren.

Zo zijn er mijnen waar je blokken kunt halen: daarvoor trek je er drie uit een zak en als die de kleur hebben die hoort bij de mijn, mag je ze houden. Maar als er een zwarte mee komt, verschijnt er een monster die de mijn blokkeert. Een andere mogelijke actie is al dobbelend vechten tegen een zombie of geest. Als je hoog genoeg gooit en het uitloopt op een overwinning, krijg je ook nog een willekeurig blok cadeau.

Bouw of sterf
Om ervoor te zorgen dat er nieuwe mijnen beschikbaar komen en de voorraad blokken in de trekzak aangevuld worden, kun je als actie ook gaan ontdekken. Zo breid je het dorp en de mogelijkheden uit. De vierde en laatste actie is bouwen: daarvoor leg je blokken uit je voorraad af, volgens de voorschriften van de bouwtekening. Als je al je acties gedaan hebt, is het de beurt aan de bad guys: gooi een speciale dobbelsteen en als daarop het illagers-symbool verschijnt, doen de monsters buiten het dorp een stap naar voren. Daardoor kunnen er extra zwarte blokken in de zak terecht komen en als ze zelfs het dorp bereiken, is het meteen klaar en heeft iedereen verloren.

Simpel zat
De kans dat de schurken winnen, is niet erg groot als je alles volgens de regels opzet. De moeilijkheidsgraad kan omhoog door gebouwen te kiezen die meer blokken nodig hebben en je kunt de illagers dichterbij het dorp laten beginnen, maar er is bij het ontwerpen van dit spel duidelijk rekening gehouden met de jonge doelgroep. Voor hen is winnen nou eenmaal nog net iets belangrijker dan voor oudere spelers.

Tel dat allemaal op bij het thema, de simpele acties en een korte speelduur van circa 25 minuten en je hebt een spel dat lekker wegspeelt met één of twee kinderen aan tafel. De prijs is ook nog best schappelijk. Zonder het jonge volk erbij is er weinig reden om Minecraft: Heroes of the Village erbij te pakken: daarvoor is het te eenvoudig en de variatiegraad te laag. Maar een zilveren kids-Budgy is zeker verdiend.

Aantal keer bekeken: 684

Laagste 3 prijzen voor Minecraft: Heroes of the Village (Bordspellen)

22.28 3