Review The Mind

The Mind:
Adviesprijs: € 10,95
Genre/spelmechanieken: Coöperatief/ Samenwerken

Sommige spelletjes hoeven niet duur te zijn. Probeer maar eens een vriendengroep bij elkaar te krijgen en gezamenlijk tot tien te tellen, waarbij niet tegelijkertijd mag worden gesproken. Het kan je zomaar een halve avond kosten voordat je door kunt naar de volgende activiteit. Het spel doet een beroep op het aanvoelen van elkaar, zonder daarbij dus nadrukkelijk te communiceren in de vorm van gebaren en spraak. Mocht dit spelletje je nu goed afgaan, dan kun nu naar de volgende uitdaging. Voor die fanaten heeft White Goblin Games The Mind op de markt gebracht.
The Mind is een coöperatief kaartspel dat wordt aangeprezen als niet zomaar een kaartspel (uiteraard niet), maar een beleving! Een beleving die zijn weerga niet kent, die tot nieuwe inzichten leidt en je bovendien een spoedcursus gedachtenlezen voorschotelt. Of draai ik nu een beetje door? Waarschijnlijk het laatste, maar dat weerhoudt mij er niet van om The Mind inderdaad als een frisse beleving te beschouwen.

TheMind

‘’Niet praten…en de spelregels uitleggen dan?’’
Wanneer je het kleine doosje van The Mind opent, zal je speelkaarten aantreffen die de getallen 0 t/m 100 representeren. Daarnaast zijn er kaarten met een level, levenskaarten en vallende sterren in het doosje te vinden. De bedoeling in The Mind is om gezamenlijk de speelkaarten weg te spelen in oplopende volgorde, maar dat zonder te praten. Wanneer jij in level 1 (waarin iedereen over 1 speelkaart beschikt) een 12 in je handen en je vrienden over een 34 en 76 beschikken, dan zal jij ervoor moeten zorgen dat jouw kaart als eerste op de tafel verschijnt. Wanneer je vriend met nummer 34 echter denkt dat hij de laagste kaart heeft, dan zal hij de kaart ook zo snel mogelijk op tafel willen leggen. Mocht dit gebeuren, dan ben je één van je drie levens kwijt. Het wordt dan dus nog een hele kluif om tot level 12 te reiken!

Elk level staat gelijk aan het aantal speelkaarten dat iedereen beschikt. In level vijf bezit iedereen dus vijf kaarten en zullen de getallen hoogstwaarschijnlijk dichter bij elkaar liggen. Het voltooien van sommige levels levert je prijzen op in de vorm van extra levens of Vallende Sterren. Laatstgenoemden kunnen worden ingezet wanneer er te veel twijfel heerst over wie er een kaart moet gaan neerleggen. Door allemaal de hand de lucht in te steken ga je akkoord met het gebruik van de Vallende Ster en moet iedereen zijn laagste kaart dicht afleggen. Je komt er niet veel mee te weten, maar het kan in sommige gevallen een erg handige strohalm zijn.
Mind1

Oefening baart kunst
Het spelboekje van The Mind herbergt een mysterieuze tip die je kunt lezen om de kans op het behalen van level 12 te vergroten. Het wordt afgeraden om deze tip te lezen als je vaker spelletjes speelt, maar laat ik je uit de droom helpen: De tip kun je zelf prima bedenken. Het komt erop neer dat je het spel simpelweg vaker moet spelen om de kans op het behalen van level 12 te vergroten. Je begint elkaar na enkele potjes steeds beter aan te voelen en bent minder of juist gulziger om met kaarten te strooien. Zo behaalden wij na een potje of tien pas level 9, terwijl wij de eerste potjes vaak bij de eerste drie levels strandden. Doordat het spel snel wegspeelt is het gelukkig niet erg om veel potjes te spelen. Integendeel, zodra je klaar bent met het ene potje, zijn de kaartjes alweer geschud voor de volgende. Daar komt nog eens bij kijken dat je ook het (op het eerste gezicht utopische) level 12 eens wilt bereiken. Tot op het bot gefrustreerd maar strijdlustig hebben wij zoals gezegd 9 weten te bereiken, en dat was pittig genoeg!

Opgelet!: Volgens de Nederlandstalige handleiding van The Mind moet je alle ingeleverde kaarten bij het gebruiken van een vallende ster dicht op de aflegstapel leggen. Na contact te hebben gehad met White Goblin Games blijkt dit fout te zijn vertaald. De kaarten mogen bij het gebruik van een vallende ster open worden weggelegd. Voor extra uitdaging kan echter nog altijd voor de ‘dichte’ optie worden gekozen.

The Mind 2

The Mind is een vermakelijk, coöperatief spelletje wat snel wegspeelt en een leuke uitdaging biedt. Voor een vriendelijk prijsje kun je dit spel aanschaffen en door het formaat is het overal mee naar toe te nemen. Het is uitstekend geschikt als tussendoortje, alhoewel je wel wat potjes moet spelen om een beetje ver te komen. Per speler die je aan je team toevoegt (tot een maximum van vier spelers), vergroot je de uitdaging, maar met twee spelers is het ook al erg vermakelijk. Nee, je zult niet die gewenste spoedcursus gedachtenlezen krijgen, maar je kunt met The Mind altijd je vrienden gek maken met het idee dat je dat wél kan.

Budgyrating3 5

Aantal keer bekeken: 4935

Laagste 3 prijzen voor The Mind (Bordspellen)