Review Wolven

Spelers: 2 tot 5
Speelduur: ± 75 minuten
Leeftijd: vanaf 14 jaar

Met je familie rennen door de ongerepte wildernis, met de wind door je vacht: het is fijn om een wolf te zijn. Al maken vreemde roedels je het leven wel degelijk zuur in de nieuwe 999 Games release Wolven, een strategisch spel van meerderheden.

Het is bijna gegarandeerd dat je er tijdens het spelen van Wolven een keer een enthousiaste ‘ahuuuuu!’ uitgooit: zo sterk komt het thema naar voren in dit spel. De vormgeving, met prachtige tekeningen en verfijnde houten wolfjes, helpt daar flink aan mee maar ook wat je doet tijdens het spelen is een knap bedachte mini-versie van het leven van wilde wolven. Alles wat je doet, staat in dienst van het afbakenen van je territorium en het recht van de sterkste. En dat gaat er intens aan toe.

Op jacht
Het doel van Wolven is punten scoren door op drie momenten tijdens het spel op bepaalde plekken op het bord de grootste aanwezigheid te hebben, waar aan het eind nog extra punten bij kunnen komen. Zo word je beloond voor het specialiseren in bepaalde eigenschappen en voor vergaren van  zoveel mogelijk verschillende jachttrofeeën. Naar dat alles werk je toe door je wolven te verplaatsen over het landschap, schuilplaatsen en holen te bouwen maar ook door loslopende soortgenoten – neutrale of die van je tegenstanders – bij je roedel te voegen.

Listige plannen
Alles wat je doet, begint op je persoonlijke spelersbord. Daarboven liggen tegels met de vijf verschillende landschapstypes die je tegenkomt op het centrale bord. Als je bijvoorbeeld een wolf wilt verplaatsen naar een bosgebied, moet je een tegel hebben open liggen met daarop ook bosgebied: die draai je om en dan kun je je verplaatsingsactie uitvoeren. Op de andere kant van die tegel staat een ander soort landschap en daarin zit ‘m één van de listige onderdelen van het spel: de juiste tegels met landschapstypes in gereedheid brengen zodat je kunt doen wat je van plan bent.

Alfamannetjes
Vooral bij acties waarmee je mag bouwen of andere wolven bij je club wilt voegen, is dat essentieel, want daarvoor moet je twee of meer dezelfde tegels omdraaien. Lukt dat, dan versterk je je aanwezigheid op het bord. Je begint het spel met twee alfa-wolven en twee gewone wolven. Alfa’s kunnen door te huilen loslopende wolven overhalen om zich te voegen bij jouw roedel: zo krijg je meer wolven. Alfa’s kunnen ook schuilplaatsen bouwen. Deze zorgen voor nog meer aanwezigheid en kunnen bovendien worden omgebouwd tot nog hoger scorende holen. Door huilacties kunnen zelfs verlaten schuilplaatsen van eigenaar wisselen.

Er komen meer details en extra’s bij kijken dan we in deze review zullen beschrijven. Zo bestaat er bijvoorbeeld de mogelijkheid om te jagen op herten en andere prooidieren door ze omsingelen. Maar de qua hoofdmoot probeer je meer wolven, schuilplaatsen en holen te hebben op specifieke delen van het bord dan je tegenstanders, zodat je daar de meeste punten voor verdient tijdens de scoringsfasen.

Meer, sneller, beter
Tijdens het spelen verbeteren de krachten van je wolvenvolk. Met elke schuilplaats die je bouwt, haal je houten blokjes van je spelersbord en daarmee onthul je betere prestaties. Dat betreft de afstand die je wolven kunnen lopen of huilen maar ook hoeveel wolven er tegelijk mogen bewegen met dezelfde loopactie.

Dit systeem zorgt voor een mooie opbouw binnen het spel: gaandeweg wil je steeds meer, maar kan je ook steeds meer. Het wegspelen van de schuilplaatsen van je spelersbord levert je ook fiches op waarmee je extra acties per beurt kunt krijgen en fiches die je als joker kunt gebruiken bij het bereiken van het benodigde aantal landschapstypes op je actietegels.

Opschieten
Hoe snel een scorefase aanbreekt maar ook wanneer het spel is afgelopen, wordt helemaal bepaald door de spelers zelf. Met elk spelonderdeel dat van het bord verdwijnt, zoals neutrale wolffiches en andermans wolven en schuilplaatsen, komt zo’n fase namelijk een stapje dichterbij. Ze worden op een kalenderbord gelegd en het moment van scoren breekt aan als er een bepaald aantal onderdelen geplaatst is en een maanvakje wordt bedekt.

Er zijn drie verschillende maanvakjes met de afbeelding van een wassende, halve of volle maan. Die plaatjes vind je ook op gebieden op het bord: afhankelijk van de set up voor het aantal spelers waarmee je speelt zijn dat er twee of één. Zo kun je zien welke gebieden als eerste, tweede en derde gaan scoren. De punten die daarmee te verdienen zij, lopen elke fase verder op. Dat zorgt voor extra spanning in een toch al geladen spel, want die fases komen altijd sneller dan je dacht – of vreesde.

Als je Wolven op tafel ziet liggen, zie je de vijftig euro die het spel gemiddeld kost meteen terug en bij het spelen voelt dat niet anders. Afhankelijk van het aantal spelers ben je er tussen een uur en negentig minuten mee bezig en in die tijd beleef je een intense strijd. Elke actie die je kiest, doet ertoe, want die scorefases komen iedere keer weer snel. Dat kan bij bepaalde spelers wat analysis paralysis opleveren, dus dat is wel iets om rekening mee te houden.

Dat daargelaten speelt het spel lekker vlot en het kent een fijn gevoel van progressie. Bovendien blijft de spanning steeds aanwezig: of je genoeg hebt gedaan vooraf aan het naderende scoremoment of dat een andere roedel een onverwachte actie uit de mouw schudt zoals het wegkapen van één van je wolven of holen. Daarom een dik verdiende gouden expertbudgy voor Wolven.

Aantal keer bekeken: 2889

Laagste 3 prijzen voor Wolven (Bordspellen)

53.24 3