Review Rival Restaurants

Uitgever: Gap Closer Games
Aantal Spelers: 2 - 6 spelers
Speelduur: 45-60 minuten
Leeftijd: Vanaf 10 jaar
Genre:  Bieden, Real Time, Set Collection, Variable Spelerskrachten

Rival-Restaurants-Overzicht
Sommige spelthema’s kun je aan bijna iedereen voorschotelen. Eten is er daar één van, want waar je met zombies, draken en treintjes nog wel eens afkeurende blikken krijgt heeft iedereen wel iets met eten toch? Zoals de naam al doet vermoeden is het in ‘Rival’ Restaurants een hevige strijd naar de top. Lijkt het je wel wat om de chaos en intensiteit van een Masterchef of Gordon Ramsay na te bootsen op de speltafel, dan kan Rival Restaurants jou misschien wel verleiden voor een chaotische culinaire avond.

Van Small fry tot 'Wiener' door slim te kokkerellen

Spelers gaan met hun eigen excentrieke chef en bijbehorend thematisch restaurant aan de slag om ingrediënten te verzamelen en gerechten klaar te maken. Succesvol geserveerde gerechten leveren populariteit op en wie met zijn of haar kookkunsten twintig punten kan scoren is de enige echte ‘’Wiener’’. Elk restaurant heeft een eigen wereldkeuken van voorkeur en die extra punt voor het koken van een Frans, Amerikaans of Koreaans gerecht kan zo maar het verschil maken. Bovendien is elk restaurant ook uniek omdat je op vaste scores extra eigenschappen krijgt, zoals gratis upgrades, extra geld of de mogelijkheid om goedkoper ingrediënten te kopen bijvoorbeeld. Je krijg niet voor niets eerst een restaurant toebedeeld en daarna de keuze welke chef, dus kies een chef die goed bij je restaurant past. In principe kook je gerechten en krijg je het aantal duimpjes wat er op een recept staat, maar als je afval hebt in de keuken zijn dat minpunten en er zijn ook manieren om bonuspunten te behalen, zoals een geheim sausje of wijn bij je gerecht te serveren.

Rival-Restaurants-Spelersgedeelte

Zorg dat je ruimte hebt op tafel, want dit is het speelgedeelte van één speler.

Op het spelbord zie je de verschillende markten waar je ingrediënten kunt inkopen. Er is een markt voor groenten, fruit, koolhydraten, vlees, zuivel en een mysterie markt en je hebt ze allemaal nodig voor het voltooien van je recepten. In het midden van het bord vind je het eiland waar je actiekaarten of upgrades kunt kopen en afval kunt weggooien. Spelers hebben altijd een basis recept en een gourmet recept bij hun restaurant liggen en als ze ingrediënten verzamelen voeg je die aan het recept toe. Overige ingrediënten plaatst men als voorraad bij hun spelersbord, zodat andere spelers het kunnen zien.

Rival-Restaurants-Spelbord

Zoals je ziet is Rival Restaurants van alle markten thuis!

Ruilhandel en chaos

Elke ronde in Rival Restaurants is een dag, opgebouwd uit drie opeenvolgende fasen die de spelers tegelijkertijd doorlopen. In ‘Money & Move’ krijg je inkomen en geef je op jouw kieswiel aan waar je heen beweegt. Vervolgens speel je de ‘’Buy & Barter’’ fase, waarin iedereen tegelijk zijn chef bij een restaurant of het eiland plaatst en met behulp van de zandloper in een minuut zoveel mogelijk acties voltooid. Ten slotte kun je in ‘’Cook & Counter’’ een gerecht klaarmaken, mits je daar de ingrediënten voor hebt en vul je alle markten weer aan om hierna weer aan een nieuwe dag te beginnen.

Met name ‘’Buy & Barter’’ verdient wat extra uitleg want je kunt heel veel doen zolang je kas en de zandloper dit toelaten. Wanneer je alleen in een markt bent is er niks aan de hand en kun je rustig winkelen. Je koopt het ingrediënt van je voorkeur en hierna kun je ook nog andere aanbiedingen van die markt kopen. Sta je echter samen op één markt en wil je allebei die ene verse vis, dan zul je moeten bieden tot er iemand toegeeft voordat je verder kunt winkelen. In deze fase kun je ook vrij met spelers ruilen voor eigenlijk alles behalve de chef en het restaurant. Bijvoorbeeld een stuk kaas voor een wortel en het aannemen van afval of kip voor een tomaat en een extra $200, omdat je toch echt die tomaat nu moet hebben. Dan is er nog het eiland, waar je af en toe een bezoek aan wilt brengen. Al is het maar om je afval weg af te leveren, maar ook om actiekaarten of upgrades te kopen. Met upgrades kun je je inkomen verhogen of je keuze aan recepten en zelfs de mogelijkheid om meerdere recepten per dag te kunnen koken. Het moge duidelijk zijn, dat een ‘’Buy & Barter’’ fase gepaard gaat met het enige geschreeuw, onderhandelen, hectiek en ja ook stress.

Rival-Restaurants-Bieden

Oh jee, dat wordt bieden om de felbegeerde schelpdieren.

Wanneer het je gelukt is om je recept bij elkaar te verzamelen dan mag je deze koken in fase drie en krijg je de duimpjes die er op staan afgebeeld. Let wel op, want tijdens het koken maak je er een zooitje van en komt er afval in de keuken, dus voordat je weer gaat koken moet je afval zien te lozen als je niet wilt dat je toekomstige inspanningen weinig prestige opleveren.

Rival-Restaurants-Kookvoorbeeld

Antoine kan beter nog even wachten met koken en eerst zijn afval weggooien.

Alles mag in oorlog en in de keuken

Ambitieus als je bent geeft het spel je een paar opties om je voordeel te verkrijgen of de andere spelers af te remmen. De naam van het spel is niet voor niks Rival Restaurants, want sommige chefs dumpen afval bij andere spelers, blokkeren hele markten of pakken geld af als ze andere chefs passeren. Andere chefs moeten het meer van hun diversiteit en flexibiliteit hebben en ook je onderhandelingsvaardigheden zijn bepalend voor je voortgang. Om de boel nog meer op te schudden kun je actiekaarten spelen, die vaak de plannen van je tegenstanders dwarsbomen en jou vooruit helpen. Zo kun je bijvoorbeeld een ingrediënt stelen, de helft van iemands geld opeisen of een monopolie uitroepen op een soort ingrediënt. Actiekaarten zijn erg sterk mits goed getimed, maar ook prijzig om extra aan te schaffen. Spelers kunnen één kaart per dag spelen en er zijn ook actiekaarten die andere actiekaarten neutraliseren ter bescherming en dat houdt het geheel in balans.

Rival-Restaurants-Actiekaarten

Enkele voorbeelden van de actiekaarten.

Chaotisch voorgerecht of smakelijk hoofdgerecht?

Rival Restaurants neemt zichzelf niet al te serieus en zit vol met woordgrappen en stereotypes, zoals de chefs genaamd ‘’Antoine Baguette’’, ‘’Biff Brobeque’’, ‘’General Stroganov’’ of de Chinese Angus Khan’’. Niet alleen de chefs maar ook de restaurants krijgen deze behandeling met namen als de ‘’Lunchador Gigante’’, de ‘’Pho Realz’’, en de ‘’Crouching Dumpling’’. Deze humor moet je wel kunnen waarderen. De verzorging en de componenten is van goed niveau en komt in een insert waarmee je het spel ook met gesleevde kaarten prima kunt opbergen. Rival Restaurants heeft een opvallende vormgeving en er is veel variatie met de chefs, restaurants, gerechten en actiekaarten. Wat ik knap vind is dat je het spel inderdaad in een uur kunt spelen, ongeacht van het spelersaantal.

De markten afstruinen voor ingrediënten en de hectische situaties die daarbij ontstaan verlopen in een goed ritme en brengen een bepaalde dynamiek met zich mee. Hoewel veel van de charme in de chaos van het bieden en kopen ligt kun je door tactisch met je chef en restaurant om te gaan en te investeren in upgrades wat meer grip krijgen op je opties. Bij vlagen kan Rival Restaurants gemeen zijn, maar dat gaat heen en weer en ik moet zeggen dat vaak de winst in het bereik van elke speler lag en niet als geluk aanvoelde. Je moet Rival Restaurants zeker niet zien als zware strategische titel, maar er zit meer vlees op de botten dan je zou denken. Mocht je niet gecharmeerd zijn van de stereotypes, de woordgrappen en de enigszins gemene natuur dan is het wellicht niet voor jou. Bedenk ook goed voor jezelf wat je van spelen onder tijdsdruk en veel spelers interactie en onderhandelen vind.

Rival-Restaurants-Chefschoice

Een bont gezelschap aan chefs en restaurants van diverse wereldkeukens.

Persoonlijk vind ik het gewoon erg vermakelijk om als marktkoopmannen door elkaar te schreeuwen en aan mijn gerechten te werken en te gniffelen om de foute woordgrappen. Bovendien doet Rival Restaurants echt iets anders dan andere spellen in mijn collectie en heeft het zich ontpopt tot een van de favorieten in mijn spellengroep(en). Het spelconcept in basis is zo uitgelegd en ook beginnende spelers kun je prima mee laten doen en zie je gaandeweg brutaler worden tijdens het onderhandelen en het strijden om ingrediënten. Ik heb het ook gespeeld met mensen die aanvankelijk nerveus werden van de zandloper, maar ik moet het nog meemaken dat iemand zich niet vermaakt met deze titel. Met een adviesprijs van zeventig euro is Rival Restaurants niet goedkoop, maar de avonden plezier die je er aan beleefd maken dat meer dan goed in mijn ogen. Daarom geef ik deze dan ook vijf ste-- ehh ik bedoel een gouden beginner budgie.

Budgy goud beginner

Geschreven door: Patrick Sekeris

Aantal keer bekeken: 1660