Quote:
Interessant. Kun je je gedachtes eens delen over dit spel, Streetnerd?
Viticulture voor het eerst gespeeld. Wel ok spel.
Gepost door: Streetnerd op 05-04-2023 00:03
Gepost door: Streetnerd op 05-04-2023 00:03
De opmerking van Streetnerd is wel heel minimalistisch.
Beide opdrachten gehaald, Beide Levend het schip naar aarde kunnen sturen.
Opdrachten waren simpel en de benodigde kamers waren snel gevonden (ik al in de 2e kamer die ik tegen kwam). Enkel kwamen we er achter dat we de noise roll niet altijd juist deden waardoor er veels te weinig aliens...Ehmmmmmm intruders* op het bord kwamen.
* laten we eerlijk zijn, het is gewoon de Alien The Boardgame... maar ze mochten Alien niet gebruiken....
For millions of years mankind lived just like the animals Then something happened which unleashed the power of our imagination We learned to talk
Het was mn eerste potje Viticulture EE. Spel zit wel goed in elkaar maar veel lucky swings. Ik had naar mijn gevoel slecht gespeeld had 2 goede starting contracts (4 en 5 punten) en bij 11 punten kon ik beide contracts fullfillen. De speler die als tweede eindigde (16) had geen één wijn verkocht...
Gisteren 2 potjes gespeeld. En ik dacht laat ik maar geen wij verkopen en de strategie beetje tweaken. Ook beide gewonnen met gemak.
Elke Lente 1vp
Elke zomer 1vp door land te verkopen/kopen
Bouw ene building waarbij je steeds 1vp krijg voor een tour
Bouw een cottage voor extra visitor cards
Er zijn zoveel visitors die jouw punten geven
En uiteraard workers trainen.
=)
Quote:
@jack, nin, peter:
Het was mn eerste potje Viticulture EE. Spel zit wel goed in elkaar maar veel lucky swings. Ik had naar mijn gevoel slecht gespeeld had 2 goede starting contracts (4 en 5 punten) en bij 11 punten kon ik beide contracts fullfillen. De speler die als tweede eindigde (16) had geen één wijn verkocht...
Gisteren 2 potjes gespeeld. En ik dacht laat ik maar geen wij verkopen en de strategie beetje tweaken. Ook beide gewonnen met gemak.
Elke Lente 1vp
Elke zomer 1vp door land te verkopen/kopen
Bouw ene building waarbij je steeds 1vp krijg voor een tour
Bouw een cottage voor extra visitor cards
Er zijn zoveel visitors die jouw punten geven
En uiteraard workers trainen.
Gepost door: Streetnerd op 09-04-2023 12:24
Het was mn eerste potje Viticulture EE. Spel zit wel goed in elkaar maar veel lucky swings. Ik had naar mijn gevoel slecht gespeeld had 2 goede starting contracts (4 en 5 punten) en bij 11 punten kon ik beide contracts fullfillen. De speler die als tweede eindigde (16) had geen één wijn verkocht...
Gisteren 2 potjes gespeeld. En ik dacht laat ik maar geen wij verkopen en de strategie beetje tweaken. Ook beide gewonnen met gemak.
Elke Lente 1vp
Elke zomer 1vp door land te verkopen/kopen
Bouw ene building waarbij je steeds 1vp krijg voor een tour
Bouw een cottage voor extra visitor cards
Er zijn zoveel visitors die jouw punten geven
En uiteraard workers trainen.
Gepost door: Streetnerd op 09-04-2023 12:24
Het is al weer even dat ik zonder Viticulture zonder de uitbreiding Tuscany EE heb gespeeld, maar volgens mij is er geen spot op het bord in de lente om 1VP te halen? Sowieso is er geen lente periode in Viticulture tenzij je met Tuscany speelt.
Of heb je het over de wake-up positie? Maar dan zouden je tegenstanders wel een aantal belangrijke vakjes blokkeren (veld kopen/verkopen zou in ieder geval niet altijd beschikbaar moeten zijn aan het begin van het spel en eind van het spel)
Let ook op dat je voor een Tasting room maar 1VP per jaar max kan krijgen (net als de mill trouwens), ongeacht hoeveel tours je geeft. Die investering is het bijna nooit waard ivm de opportunity cost (je kan al die acties beter gebruiken op andere manieren)
Het base deck heeft inderdaad wel iets teveel kaarten die je snel punten geven, dus er wordt aangeraden met een van de cardpacks te spelen (ik vind Visitors of the Rhine Valley leuker, dat was de eerste upgrade die ik kocht en heeft al veel invloed op het spel). Die heeft minder kaarten waar je punten mee haalt en meer interessante effecten. Cottages worden dan ook iets minder interessant.
Viticulture wordt echt HEEL veel leuker met Tuscany EE. Alleen als je het bord en de regio's gebruikt (en niet eens de nieuwe building kaarten en workers), verandert er enorm veel ten goede; je bent niet meer afhankelijk van Fill kaarten voor een groot deel van je punten (omdat je wijnen ook zonder fill kaarten kan verkopen voor punten), je kan kaarten/geld/druiven/punten wisselen (voor elkaar), er zijn 4 seasons..
Quote:
Gisteren Nemesis met mn vader gespeeld in Co-Op.
Beide opdrachten gehaald, Beide Levend het schip naar aarde kunnen sturen.
Opdrachten waren simpel en de benodigde kamers waren snel gevonden (ik al in de 2e kamer die ik tegen kwam). Enkel kwamen we er achter dat we de noise roll niet altijd juist deden waardoor er veels te weinig aliens...Ehmmmmmm intruders* op het bord kwamen.
* laten we eerlijk zijn, het is gewoon de Alien The Boardgame... maar ze mochten Alien niet gebruiken....
Gepost door: PBJ85 op 06-04-2023 07:36
Beide opdrachten gehaald, Beide Levend het schip naar aarde kunnen sturen.
Opdrachten waren simpel en de benodigde kamers waren snel gevonden (ik al in de 2e kamer die ik tegen kwam). Enkel kwamen we er achter dat we de noise roll niet altijd juist deden waardoor er veels te weinig aliens...Ehmmmmmm intruders* op het bord kwamen.
* laten we eerlijk zijn, het is gewoon de Alien The Boardgame... maar ze mochten Alien niet gebruiken....
Gepost door: PBJ85 op 06-04-2023 07:36
Zou de regels nog maar even goed na lezen inderdaad, wat mij betreft zijn er geen gemakkelijke overwinningen in Nemesis. Ben ook wel benieuwd naar de simpele opdrachten, de meeste simpele bestaan uit minstens twee delen (iig de semi co-op, zelf minder ervaring met full co-op)?
Alien de boardgame bestaat overigens ook, deze is wel pas uit gekomen na (het succes van) Nemesis en uitgegeven door Ravensburger. Het bord lijkt ergens wel geïnspireerd op Nemesis ook, spel nooit gespeeld.
Quote:
[..]
Zou de regels nog maar even goed na lezen inderdaad, wat mij betreft zijn er geen gemakkelijke overwinningen in Nemesis. Ben ook wel benieuwd naar de simpele opdrachten, de meeste simpele bestaan uit minstens twee delen (iig de semi co-op, zelf minder ervaring met full co-op)?
Alien de boardgame bestaat overigens ook, deze is wel pas uit gekomen na (het succes van) Nemesis en uitgegeven door Ravensburger. Het bord lijkt ergens wel geïnspireerd op Nemesis ook, spel nooit gespeeld.
Gepost door: Mvdbeld op 10-04-2023 15:58
Zou de regels nog maar even goed na lezen inderdaad, wat mij betreft zijn er geen gemakkelijke overwinningen in Nemesis. Ben ook wel benieuwd naar de simpele opdrachten, de meeste simpele bestaan uit minstens twee delen (iig de semi co-op, zelf minder ervaring met full co-op)?
Alien de boardgame bestaat overigens ook, deze is wel pas uit gekomen na (het succes van) Nemesis en uitgegeven door Ravensburger. Het bord lijkt ergens wel geïnspireerd op Nemesis ook, spel nooit gespeeld.
Gepost door: Mvdbeld op 10-04-2023 15:58
We kregen te weinig aliens op het bord omdat we bij het gooien van de dobbelsteen vaak de haal (de 3 strepen) gooide maar niet op alle gangen een noise marker legde... de opdracht voor mn vader was: Leg het lijk in de surgery. En ik moest een ei mee nemen naar aarde.
De motoren deden het allemaal en de coordinatie lagen gelijk al goed op aarde.
-----
Zaterdag voor het eerst met 5 mensen gespeeld. En ben er acht gekomen dat je het spel echt moet spelen op het scherpst van de schrede wil je het maximale eruit halen. 2 personen in de groep speelde het voor het eerst en vonden het hidden traitor systeem helemaal niks. Ze deden alles op en op die manier is het toch minder spannend....
For millions of years mankind lived just like the animals Then something happened which unleashed the power of our imagination We learned to talk
Quote:
Blijkbaar kunnen we na al die jaren nog steeds een boek volschrijven over Viticulture. [..]
Het is al weer even dat ik zonder Viticulture zonder de uitbreiding Tuscany EE heb gespeeld, maar volgens mij is er geen spot op het bord in de lente om 1VP te halen? Sowieso is er geen lente periode in Viticulture tenzij je met Tuscany speelt.
Of heb je het over de wake-up positie? Maar dan zouden je tegenstanders wel een aantal belangrijke vakjes blokkeren (veld kopen/verkopen zou in ieder geval niet altijd beschikbaar moeten zijn aan het begin van het spel en eind van het spel)
Let ook op dat je voor een Tasting room maar 1VP per jaar max kan krijgen (net als de mill trouwens), ongeacht hoeveel tours je geeft. Die investering is het bijna nooit waard ivm de opportunity cost (je kan al die acties beter gebruiken op andere manieren)
Het base deck heeft inderdaad wel iets teveel kaarten die je snel punten geven, dus er wordt aangeraden met een van de cardpacks te spelen (ik vind Visitors of the Rhine Valley leuker, dat was de eerste upgrade die ik kocht en heeft al veel invloed op het spel). Die heeft minder kaarten waar je punten mee haalt en meer interessante effecten. Cottages worden dan ook iets minder interessant.
Viticulture wordt echt HEEL veel leuker met Tuscany EE. Alleen als je het bord en de regio's gebruikt (en niet eens de nieuwe building kaarten en workers), verandert er enorm veel ten goede; je bent niet meer afhankelijk van Fill kaarten voor een groot deel van je punten (omdat je wijnen ook zonder fill kaarten kan verkopen voor punten), je kan kaarten/geld/druiven/punten wisselen (voor elkaar), er zijn 4 seasons..
Gepost door: Soulflame op 09-04-2023 22:56
Het is al weer even dat ik zonder Viticulture zonder de uitbreiding Tuscany EE heb gespeeld, maar volgens mij is er geen spot op het bord in de lente om 1VP te halen? Sowieso is er geen lente periode in Viticulture tenzij je met Tuscany speelt.
Of heb je het over de wake-up positie? Maar dan zouden je tegenstanders wel een aantal belangrijke vakjes blokkeren (veld kopen/verkopen zou in ieder geval niet altijd beschikbaar moeten zijn aan het begin van het spel en eind van het spel)
Let ook op dat je voor een Tasting room maar 1VP per jaar max kan krijgen (net als de mill trouwens), ongeacht hoeveel tours je geeft. Die investering is het bijna nooit waard ivm de opportunity cost (je kan al die acties beter gebruiken op andere manieren)
Het base deck heeft inderdaad wel iets teveel kaarten die je snel punten geven, dus er wordt aangeraden met een van de cardpacks te spelen (ik vind Visitors of the Rhine Valley leuker, dat was de eerste upgrade die ik kocht en heeft al veel invloed op het spel). Die heeft minder kaarten waar je punten mee haalt en meer interessante effecten. Cottages worden dan ook iets minder interessant.
Viticulture wordt echt HEEL veel leuker met Tuscany EE. Alleen als je het bord en de regio's gebruikt (en niet eens de nieuwe building kaarten en workers), verandert er enorm veel ten goede; je bent niet meer afhankelijk van Fill kaarten voor een groot deel van je punten (omdat je wijnen ook zonder fill kaarten kan verkopen voor punten), je kan kaarten/geld/druiven/punten wisselen (voor elkaar), er zijn 4 seasons..
Gepost door: Soulflame op 09-04-2023 22:56
Persoonlijk vind ik de tactiek van Streednerd ook geen zak aan, dan speel je enkel om te winnen i.p.v. gezellig samen een spel te spelen. Daarnaast hebben je medespelers je blijkbaar ook volledig je gang laten gaan en vermoed ik ook dat er misschien wel iets mis is gegaan met de max. 1 VP per jaar regel.
Over Tuscany ben ik niet geheel onverdeeld positief. Het is leuk dat er nu 4 seizoenen zijn en de speciale werkers zijn ook wel tof. Alleen het wordt nu wel iets meer een point salad. Daarnaast vind ik Viticulture juist zo mooi thematisch in alles, maar in Tuscany krijg ik invloed (?) in Tuscany omdat ik mijn werker op een locatie zet (?) en daarvoor krijg ik dan weer een beloning (?).
Quote:
[..]
We kregen te weinig aliens op het bord omdat we bij het gooien van de dobbelsteen vaak de haal (de 3 strepen) gooide maar niet op alle gangen een noise marker legde... de opdracht voor mn vader was: Leg het lijk in de surgery. En ik moest een ei mee nemen naar aarde.
De motoren deden het allemaal en de coordinatie lagen gelijk al goed op aarde.
-----
Zaterdag voor het eerst met 5 mensen gespeeld. En ben er acht gekomen dat je het spel echt moet spelen op het scherpst van de schrede wil je het maximale eruit halen. 2 personen in de groep speelde het voor het eerst en vonden het hidden traitor systeem helemaal niks. Ze deden alles op en op die manier is het toch minder spannend....
Gepost door: PBJ85 op 11-04-2023 10:17
We kregen te weinig aliens op het bord omdat we bij het gooien van de dobbelsteen vaak de haal (de 3 strepen) gooide maar niet op alle gangen een noise marker legde... de opdracht voor mn vader was: Leg het lijk in de surgery. En ik moest een ei mee nemen naar aarde.
De motoren deden het allemaal en de coordinatie lagen gelijk al goed op aarde.
-----
Zaterdag voor het eerst met 5 mensen gespeeld. En ben er acht gekomen dat je het spel echt moet spelen op het scherpst van de schrede wil je het maximale eruit halen. 2 personen in de groep speelde het voor het eerst en vonden het hidden traitor systeem helemaal niks. Ze deden alles op en op die manier is het toch minder spannend....
Gepost door: PBJ85 op 11-04-2023 10:17
Ah, blue corpse naar de surgery? zal een specifiek co-op objective zijn die ik nog niet eerder heb gezien. die is inderdaad relatief eenvoudig als je de surgery snel gevonden hebt. Een ei naar aarde is al lastiger, sowieso het schip naar aarde alleen al, omdat je dan zowel coordinates moet checken en 2 van de 3 engines. Deze taken liggen ver uit elkaar en zal je vaak moeten splitsen en op de ander vertrouwen (semi co-op).
Eens, met 4 of 5 spelers speel ik het liefst de semi co-op met 3 of minder de co-op variant.
Quote:
Dit snap ik niet. Misschien begrijp ik je verkeerd, maar als deze tactiek mogelijk is in een spel, dan is het spel toch gewoon niet handig gemaakt? Dan is dat voor elke speler toch mogelijk om het op die manier te spelen? "Nee het mag wel volgens de regels maar je moet het niet op die manier spelen want dan is het niet gezellig?!?" [..]Persoonlijk vind ik de tactiek van Streednerd ook geen zak aan, dan speel je enkel om te winnen i.p.v. gezellig samen een spel te spelen[..]
Gepost door: Lucky Jack op 11-04-2023 12:02
Gepost door: Lucky Jack op 11-04-2023 12:02
Punten zijn punten, toch. Dat was volgens jullie toch ook de hele lol van dat spel, dat je niet alleen met het verkopen van wijn (de contracten) het spel kunt winnen. Overigens een mening die ik totaal niet deel. De spelers die aan het begin van het spel, of desnoods "pas" in het eerste jaar de juiste druiven + contracten kaarten combinatie trekken (geluk!) hebben een gigantische voorsprong. Je weet gelijk precies waar je naar toe moet werken.
Maar goed, ik heb wellicht nog veel te leren in Viticulture. Te weinig potjes gespeeld, tot nu toe. Ik vind het ook een OK spel, mooi thema, zet het graag op tafel, maar de genialiteit is voor mij ook niet helemaal duidelijk. Hopelijk komt het nog.
boardgamegeek.com/collection/user/Buur
Quote:
Tja, het is een tactiek, maar is het leuk om te spelen? Heb je er een leuke avond mee gehad? In Het Stenen Tijdperk kun je ook de hongertactiek gebruiken, in Fury of Dracula kun je als Dracula ook makkelijk winnen door eeuwig te blijven vluchten en in Viticulture kun je dus blijkbaar winnen door rondes lang dezelfde actie uit te voeren. [..]
Dit snap ik niet. Misschien begrijp ik je verkeerd, maar als deze tactiek mogelijk is in een spel, dan is het spel toch gewoon niet handig gemaakt? Dan is dat voor elke speler toch mogelijk om het op die manier te spelen? "Nee het mag wel volgens de regels maar je moet het niet op die manier spelen want dan is het niet gezellig?!?"
Gepost door: Buur op 12-04-2023 12:21
Dit snap ik niet. Misschien begrijp ik je verkeerd, maar als deze tactiek mogelijk is in een spel, dan is het spel toch gewoon niet handig gemaakt? Dan is dat voor elke speler toch mogelijk om het op die manier te spelen? "Nee het mag wel volgens de regels maar je moet het niet op die manier spelen want dan is het niet gezellig?!?"
Gepost door: Buur op 12-04-2023 12:21
In mijn ogen heb je dan het spel gewonnen, maar de avond verloren. En ja, die uitspraak mag op een tegeltje!
Quote:
[..]
Dit snap ik niet. Misschien begrijp ik je verkeerd, maar als deze tactiek mogelijk is in een spel, dan is het spel toch gewoon niet handig gemaakt? Dan is dat voor elke speler toch mogelijk om het op die manier te spelen? "Nee het mag wel volgens de regels maar je moet het niet op die manier spelen want dan is het niet gezellig?!?"
Gepost door: Buur op 12-04-2023 12:21
Dit snap ik niet. Misschien begrijp ik je verkeerd, maar als deze tactiek mogelijk is in een spel, dan is het spel toch gewoon niet handig gemaakt? Dan is dat voor elke speler toch mogelijk om het op die manier te spelen? "Nee het mag wel volgens de regels maar je moet het niet op die manier spelen want dan is het niet gezellig?!?"
Gepost door: Buur op 12-04-2023 12:21
Doet me denken aan Monopoly vroeger. ,,Als jij nou die straat verkoopt aan je broer voor de aanschafprijs, dan heeft die ook een setje".
In Blood Rage werkt de Loki-strategie alleen als niemand er wat tegen doet. In Stone Age kun je echt niet alleen waar winnen door anderen uit te hongeren. Fury of Dracula heb ik niet gespeeld, maar in Viticulture is het echt niet zo dat er maar 3 velden interessant zijn en de rest bijzaak.
Ook van het weekend een potje Imperial Settlers gedaan die ik had gescoord bij de White Goblin Games sale. Erg leuk spel die wederom niet te complex is, maar ons toch de nodige lastige keuzes voorlegt. Sowieso heb ik altijd een zwak voor het kiezen van een factie/karakter en het bouwen aan een engine.
Quote:
In Blood Rage werkt de Loki-strategie alleen als niemand er wat tegen doet. In Stone Age kun je echt niet alleen waar winnen door anderen uit te hongeren. Fury of Dracula heb ik niet gespeeld, maar in Viticulture is het echt niet zo dat er maar 3 velden interessant zijn en de rest bijzaak.
Gepost door: Bratatata op 13-04-2023 11:46
In Blood Rage werkt de Loki-strategie alleen als niemand er wat tegen doet. In Stone Age kun je echt niet alleen waar winnen door anderen uit te hongeren. Fury of Dracula heb ik niet gespeeld, maar in Viticulture is het echt niet zo dat er maar 3 velden interessant zijn en de rest bijzaak.
Gepost door: Bratatata op 13-04-2023 11:46
Ik heb Fury of Dracula niet gespeeld, maar voor Viticulture en Blood Rage deel ik die mening.
Vind het zelf ook niet erg als een dergelijke strategie wint, want het is vaak goed te pinpointen waar het in zat, en soms is het ook redelijk thematisch (in geval van Tuscany vind ik dat wel in ieder geval; het verkopen van wijn voor punten zonder een paarse kaart zie ik als mass market verkopen, en fill kaarten meer als de wijnafslag. In base Viticulture dat er een kaart is dat je een vine uproot voor 2 of 3 VP, tsja, dat is net iets minder imo, vandaar Visitors of Rhine Valley).
Als het heel vaak zou gebeuren en niet thematisch is (kan even geen voorbeeld bedenken), maar dan zou het spel iets minder op tafel komen denk ik. Maar dan nog, als de ervaring leuk is
Quote:
De spelers die aan het begin van het spel, of desnoods "pas" in het eerste jaar de juiste druiven + contracten kaarten combinatie trekken (geluk!) hebben een gigantische voorsprong. Je weet gelijk precies waar je naar toe moet werken.
De spelers die aan het begin van het spel, of desnoods "pas" in het eerste jaar de juiste druiven + contracten kaarten combinatie trekken (geluk!) hebben een gigantische voorsprong. Je weet gelijk precies waar je naar toe moet werken.
In Tuscany is dat echt een stuk minder (sowieso 3 spots op het bord om aan 2 extra groene kaarten te komen, en contracts zijn een stuk minder waardevol)
Quote:
Over Tuscany ben ik niet geheel onverdeeld positief. Het is leuk dat er nu 4 seizoenen zijn en de speciale werkers zijn ook wel tof. Alleen het wordt nu wel iets meer een point salad. Daarnaast vind ik Viticulture juist zo mooi thematisch in alles, maar in Tuscany krijg ik invloed (?) in Tuscany omdat ik mijn werker op een locatie zet (?) en daarvoor krijg ik dan weer een beloning (?).
Ik speel zelf vaak zonder de workers en extra oranje buildings (omdat dat bij nieuwe spelers vaak de complexiteit net te hoog maakt en voor analysis paralysis zorgt), maar het nieuwe bord met 4 seizoenen is wel een must vind ik.
Maar ik snap je punt wel dat het wel allemaal net iets minder strak is en meer point salad, maar dat maakt het ook net iets meer gebalanceerd (iets minder gebaseerd op geluk in kaarten), dus ik zie dat wel als positief.
Wil het topic niet helemaal in Viticulture: The Discussion omdopen, dus daar laat ik het bij :p. Ben zeker geen Viticulture expert trouwens, maar heb er wel 40-50 potjes op zitten (favo game van vrouw, what can you do...)