Ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd naar reacties op Scythe, Lamaland en Lisboa.
Quote:
Helemaal mee eens!
Het is niet zo interessant te weten WAT men gespeeld heeft, maar meer wat men er van VOND.
Gepost door: Peters op 04-04-2022 10:49
Gepost door: Peters op 04-04-2022 10:49
Quote:
Het is niet zo interessant te weten WAT men gespeeld heeft, maar meer wat men er van VOND.
Ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd naar reacties op Scythe, Lamaland en Lisboa.
Gepost door: Peters op 04-04-2022 10:49
Ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd naar reacties op Scythe, Lamaland en Lisboa.
Gepost door: Peters op 04-04-2022 10:49
Hoe het doorgaans werkt (voor zover ik kan zien) is dat je daar simpelweg om kan vragen (i.e. "oh ik zie dat je spel x hebt gespeeld, wat vond je er van / wat vond je van aspect y van het spel?"). Om elke keer een boekwerk te schrijven als je elke week Catan speelt lijkt mij niet nuttig.
Vwb Lisboa: 3e keer dat ik het heb gespeeld, met maanden/seizoenen aan tussenpozen. Het spel blijft leuk (met een prachtige table-presence) maar ik heb niet het gevoel dat ik nou perse steeds beter wordt. Wel heb je overduidelijk een (beetje) voordeel t.o.v. compleet nieuwe spelers (al helemaal als het hun eerste Vital Lacerda spel is) maar ik denk dat je dit spel echt maandelijks zou moeten spelen voordat je uit jezelf inzichten gaat verwerven waarmee je een goeie strategie kan bouwen. Dat geldt trouwens voor elke Vital game die ik tot nu heb gespeeld.
Maar, als je het stupide verhaal en het spuuglelijke spelbord kunt negeren, dan hou je een meer dan degelijk strategiespel over dat je hersens goed aan het werk zet! Het mooie vind ik dat het vechten een bijzaak is, en niet het doel van het spel. De toevoeging van de mechs die ook op de voorkant van de doos pronken wekte bij mij in eerste instantie de verwachting dat het om een soort van wargame zou gaan, waarbij je resources moet verzamelen om zo snel mogelijk mechs te bouwen om die vervolgens te laten vechten en zo het hele land in te nemen, een soort bordspelversie van een gemiddelde real-time strategy op de spelcomputer, maar het is verre van dat. Sterker nog, het heeft daar iets mee te maken. Een gevecht zal zeer waarschijnlijk onvermijdbaar zijn, maar het is niet het doel! Vechten kost (net als in het echt) geld en resources, en populariteit, en daar moet je zuinig op zijn in dit spel. Vaak kom je er kwetsbaarder uit dan dat je er in ging, dus kijk ook goed uit voor de consequenties. En zo is dat eigenlijk bij elke beslissing, en dat maakt het spel voor mij zo sterk. Dan neem ik alle flauwekul en de vormgeving maar voor lief.
De kwaliteit van de spelcomponenten is ook erg goed; zo was ik zeer gecharmeerd van de verzinkingen in de spelersbordjes die er voor zorgen dat je kubus-markers op z'n plek blijven liggen. Ik wou dat mijn Gaia Project die had bij de power bowls!
boardgamegeek.com/collection/user/Buur
Quote:
~snip~
Gepost door: Buur op 04-04-2022 15:22
Gepost door: Buur op 04-04-2022 15:22
Daarop aansluitend vind ik het slim hoe de actions gelimiteerd worden (je hebt doorgaans tijdens je beurt maar 3 mogelijke acties/opties) waardoor de kans dat "analysis paralysis" oplaait minder groot is.
PS: Ik vind het bord wel mooi (en stoor me niet zo erg aan de "suspension of disbelief" vwb de tunnels: je bent door de rivers in het begin "semi-veilig" om je engines op te starten waarna je met riverwalk OF een tunnel toegang krijgt tot het centrale speelveld).
Quote:
Ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd naar reacties op Scythe, Lamaland en Lisboa.
Gepost door: Peters op 04-04-2022 10:49
Ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd naar reacties op Scythe, Lamaland en Lisboa.
Gepost door: Peters op 04-04-2022 10:49
Lama land is een tile laying spel, met redelijk eenvoudige regels en snel uit te leggen. De bedoeling is dat je lama puntenkaarten verzamelt door grondstoffen uit te geven. Deze grondstoffen krijg je door de tiles te plaatsen op bestaande tiles. Op deze manier kun je ook dorpsbewoners krijgen, die je ruilmogelijkheden (bv cacao voor mais) of een bonus als je bepaalde grondstoffen bedekt. (als je drie type grondstoffen bedekt met 1 tegel, krijg je x goud extra)
Het is naar mijn mening niet een heel competatief spel, aangezien je vooral bezig bent met je eigen wereldje. De enige interactie is dat iemand een dorpsbewoner voor je neus weg kan pakken, maar er zitten van elk type genoeg in de stapel dat de kans groot is dat je hem later alsnog kan krijgen.
Een aanrader om met mensen die niet vaak bordspellen spelen een leuk uurtje door te brengen, of voor als je even een luchtig spel tussendoor wilt spelen op een zware game dag.
Quote:
Creature Comforts
Gepost door: Angelus__M op 04-04-2022 08:59
Creature Comforts
Gepost door: Angelus__M op 04-04-2022 08:59
Heb ik dit weekend ook gespeeld. Wat vond je er van?
Vond het een makkelijk spel om uit te leggen, en de dynamiek van de random dorpsdobbelstenen na het plaatsen van de workers was wel leuk, Hierdoor greep er toch elke ronde wel naast een worker actie. We zaten alsnog redelijk dicht bij elkaar qua score: 50, 48 en 46.
Eerste pot duurt natuurlijk altijd wat langer ivm uitleg etc, had wel het idee dat de 8 maanden niet heel makkelijk in 45 minuten te spelen is zoals op de doos staat. We waren gerust 2 x zo lang bezig.
Het speelt heerlijk. Ik kan me helemaal vinden in wat je zegt, het kiezen van de werkers en daarna hopen dat je ook deze combinatie rolt is leuk. Ook dat je een soort van afhankelijk bent van wat de andere rolt, ondanks dat dit totaal random is. Het geeft toch het gevoel dat het "hun schuld is" dat jij niks kan .
We hebben het dit weekend 2x gespeeld en de eerste keer deden we een korte versie en toen duurde het met de uitleg ook bijna 2 uur. De eerste score was 46-42 de tweede 85-65.
Quote:
[..]
Heb ik dit weekend ook gespeeld. Wat vond je er van?
Vond het een makkelijk spel om uit te leggen, en de dynamiek van de random dorpsdobbelstenen na het plaatsen van de workers was wel leuk, Hierdoor greep er toch elke ronde wel naast een worker actie. We zaten alsnog redelijk dicht bij elkaar qua score: 50, 48 en 46.
Eerste pot duurt natuurlijk altijd wat langer ivm uitleg etc, had wel het idee dat de 8 maanden niet heel makkelijk in 45 minuten te spelen is zoals op de doos staat. We waren gerust 2 x zo lang bezig.
Gepost door: Xagwat op 04-04-2022 17:13
Heb ik dit weekend ook gespeeld. Wat vond je er van?
Vond het een makkelijk spel om uit te leggen, en de dynamiek van de random dorpsdobbelstenen na het plaatsen van de workers was wel leuk, Hierdoor greep er toch elke ronde wel naast een worker actie. We zaten alsnog redelijk dicht bij elkaar qua score: 50, 48 en 46.
Eerste pot duurt natuurlijk altijd wat langer ivm uitleg etc, had wel het idee dat de 8 maanden niet heel makkelijk in 45 minuten te spelen is zoals op de doos staat. We waren gerust 2 x zo lang bezig.
Gepost door: Xagwat op 04-04-2022 17:13
Dat vechten ging bij ons ook mis, in de zin dat degene die pas op het allerlaatst een keer een conflict aanging, overtuigend het spel won. Conclusie (lees je mee Poetin?): ookal win je een strijd, je komt zwakker uit een oorlog!
En het bord? Ach, als je hansa teltonica regelmatig speelt, zijn alle andere borden nooit meer spuuglelijk
Gisteren 2 keer Lichtenfest (Lanterns) gespeeld en vandaag Cactus en Tokyo Highway. Zeker die laatste was een groot succes en ziet er altijd zo leuk uit aan het einde van het spel! Had zelf (oranje) een weg met 3 auto’s erop!
Oja en ook nog een potje Awkward Guests!
3DS: 3695-0698-7311 - PS4: Devilpuppet_UK - Wii U: Devilpuppet
Helaas 2e geworden op 2 punten van de winnaar... (had niet door dat ze een witte viking had en het laatste fort al kon aanvallen....)
For millions of years mankind lived just like the animals Then something happened which unleashed the power of our imagination We learned to talk
Opvallend genoeg in vijf spellen was de ene speler zo op dreef dat de hele deckbuilding soepeltjes verliep, deze persoon gemakkelijk en veel goud verzamelde, daarmee de meeste provincies wegkocht en met een hele grote voorsprong won.
Niet erg leuk voor de andere speler, die maar knokte met het deckbuilden en maar geen goud bijeen kreeg.
Hoe kan het spel evenwichtiger worden??? Een leuk(er) spelverloop voor BEIDE spelers? Wat kan je doen tegen het alleen vooral veel goud proberen te krijgen, de meeste provincies te kopen en daarmee te winnen?
Andere opvallende zaken:
- de saboteur (Dominion Intrige 1e editie) is erg vervelend voor de tegenstander, maar geeft geen enkele garantie op de eindoverwinning.
- de heks kan erg vervelend zijn voor de tegenstander(s) met al die vloek kaarten.
- tuinen kunnen van groot belang zijn bij de eindscore!
=)
Fort met Cats&Dogs expansion: Vond de Dogs in het begin vervelend, omdat ze alleen maar ruimte in je hand namen en het wel even duurde voordat je ze daadwerkelijk kon gebruiken maar los daarvan wel "okay" mechanics die toegevoegd werden.
Prodigals Club: Blijft leuk maar spel kan zomaar uren duren omdat je zoveel verschillende tandwieltjes aan het draaien bent. Die 40-100min op BGG is een slechte indicatie.
Dune Imperium met Rise of Ix & Deluxe Upgrade Pack: De doos van de DUP blijft belachelijk groot maar de mini's zijn wel nice. RoI was een interessante toevoeging maar in mijn optiek geen gamechanger.
Clash of Cultures: Monumental Edition: Deze op de valreep gekocht o.a. nadat ik de mini's zag. Qua civbuilding spel echt tof, maar ik weet niet of ik deze met z'n €125-150 prijskaartje kan aanraden c.q. zelf niet doorverkoop om spending budget te verbreden (zal 'm minimaal nog 1x moeten spelen voordat ik de knoop doorhak).
City of Spies: Estoril 1942: Spelletje met niet al te ingewikkelde regels om even snel tussendoor te spelen, Staat ongeveer 45 minuten voor op de doos, maar als je eenmaal weet hoe het speelt, ben je ook met 4 spelers zeker in een half uurtje wel klaar.