Volg ons op Youtube Volg ons op Instagram Abonneer op onze RSS

Laatst gespeelde bordspel(len)

[Begin]  |90|91|92|93|94|95|96(96) [Eind]
Buur
Door Buur (683 reacties) op 13-07-2022 10:17
( PM )
Quote:
[..]KORTOM: viticulture is 1 van de beste bordspellen die ik ken!!! Een 9,5!!!
Gepost door: Peters op 08-07-2022 11:43
Hoe kijk jij dan tegen het random aspect aan van het spel? Ik speelde laatst met een debutant en hij trok alleen opdrachtkaarten voor witte wijnen en mengsels, maar trok alleen maar rode druivenkaarten... Daar zit je dan met prachtige ranken als je er niks van kunt maken dat iets opbrengt... Dan kun je wel druiven blijven trekken maar dan heb je inmiddels al zo'n achterstand dat het niet meer in te halen is... Je kunt je misschien voorstellen dat het dan wat minder leuk is voor iemand die het nooit eerder heeft gespeeld.

Bij mij staat Viticulture beslist tussen mijn favorieten, maar ik snap niet dat er niet vaker wordt gezeurd over dat geluksaspect. Waarom vindt vrijwel iedereen dit spel fantastisch, terwijl er legio aspecten aan zitten om over te zeuren. Daar zijn bordspelspelers toch erg goed in, in zeuren, dus waarom niet bij Viticulture. Het tegenargument dat vaak wordt genoemd is dat het ook mogelijk is om op andere manieren punten te verdienen, het hoeft niet per se met contracten/het verkopen van wijn. Dat kan ik niet ontkennen, maar een dikke wijn levert al snel 5 punten op (toch 25% van het eindtotaal) en dan krijg je er ook nog eens geld voor (residual payments); probeer dat maar eens in te halen met je proeverij, molen en visitor-cards...

Ik vind het maar een geluksspelletje. Een erg leuk en erg mooi geluksspellletje. Ik speel het erg graag, strategie zit er wel degelijk in, maar de paarse en groene kaarten die je krijgt kunnen je plan flink in de weg zitten. Of juist het tegenovergestelde.
boardgamegeek.com/collection/user/Buur
Lucky Jack
Door Lucky Jack (536 reacties) op 24-07-2022 04:10
( PM )
Gelukkig zit er een geluksfactor in Viticulture, anders zou elk potje immers een herhaling van zetten zijn. Je kunt inderdaad pech hebben met een slechte combinatie van je wijnkaarten en opdrachtkaarten, maar evt. ongeluk is m.i. goed te kenteren. Ik moet ook eerlijk zeggen dat het mij nog nooit is overkomen en ik altijd eerst mijn wijnproductie opzet voordat ik ├╝berhaupt een opdrachtkaart ga trekken. Maar stel dat je een ongelukkige combinatie hebt dan kun je:

- meer groene druivenkaarten trekken d.m.v. een actie
- meer groene druivenkaarten krijgen d.m.v. je positie op het rondespoor
- meer paarse opdrachtkaarten krijgen d.m.v. een actie
- meer paarse opdrachtkaarten krijgen d.m.v. je positie op het rondespoor
- bouw een cottage en probeer voordeel te krijgen d.m.v. visitors
- kies voor andere tactiek dan het vervullen van orders

Ik kan mij niet voorstellen dat je met 3 nieuwe kaartjes (groen en/of paars) niet een passende combinatie hebt liggen en dit is prima in 1 beurt te realiseren. De residual payments zijn daarnaast leuk, maar niet noodzakelijk. Tegen de tijd dat deze uitbetalingen enige vorm van betekenis krijgen is het spel vaak al zo vergevorderd dat geld al niet echt meer een rol speelt.
Hedgehog
Door Hedgehog (1189 reacties) op 24-07-2022 13:54
( PM )
Quote:
Gelukkig zit er een geluksfactor in Viticulture, anders zou elk potje immers een herhaling van zetten zijn. Je kunt inderdaad pech hebben met een slechte combinatie van je wijnkaarten en opdrachtkaarten, maar evt. ongeluk is m.i. goed te kenteren.
Gepost door: Lucky Jack op 24-07-2022 04:10

Helemaal mee eens, voor mij was Viticulture destijds dan ook een verademing in het genre. Kende tot dan toe voornamelijk de gortdroge 'euro'-style (ondanks de 'interactie') worker placements. Waarbij fouten maken eigenlijk niet veroorloofd was.

De randomness vind ik juist fijn in dit spel. Ook nooit gehad dat ik pech had met druiven, juist omdat je meerdere velden hebt, waar je verschillende combinaties kan planten (en bepaalde velden daardoor amper of niet harvest). Ook de visitor kaarten kunnen ervoor zorgen dat het geluk weer aan je zijde komt.

Kan me niet herinneren dat iemand een keer door de randomness echt genaaid werd, of juist extreem veel geluk had en daardoor won. Soms wel zieke combinaties aan het einde van de laatste ronde dat meerdere dure contracten fulfilled worden.

Lang verhaal kort; ik vind juist dat er teveel gezeurd wordt over de randomness in Viticulture. Het is juist hetgeen wat dit spel (naast het leuke thema wat goed aansluit op de mechanics) zo goed maakt.
Door Fairplaybordspel (61 reacties) op 24-07-2022 17:31
( PM )
Ik heb hetzelfde, al is het minder als harde geluksfactor te kwalificeren, met Meadow. Toegegeven, eenmaal gespeeld, maar wel met mensen die ik wilde overhalen bordspellen te spelen.
Je bent dus afhankelijk van de toevallige kaarten die vanuit de stapels in het grid komen te liggen. Tijdens het spelen had iedereen vrijwel dezelfde kaarten nodig en die kaarten kwamen maar niet op tafel. Je moet dus geluk hebben met dat er iets vrijkomt. Pas halverwege wordt alles ververst. Dus het werd saai. En er kan al zo weinig doordat je, als je wel meer kaarten hebt, in principe maar 1 kaart per beurt mag neerleggen. Deelt iemand die mening?
Metroid_Dark_Sky
Door Metroid_Dark_Sky (267 reacties) op 24-07-2022 19:34
( PM )
Quote:
[..]

Lang verhaal kort; ik vind juist dat er teveel gezeurd wordt over de randomness in Viticulture. Het is juist hetgeen wat dit spel (naast het leuke thema wat goed aansluit op de mechanics) zo goed maakt.
Gepost door: Hedgehog op 24-07-2022 13:54

Hier kan ik mij in vinden, ik vind het nog steeds een super spel ik vertel ook iedereen dat er geluk zit in de kaarten.
Maar ook dat er meer manieren zijn om punten te scoren.

Zelfde trouwens bij Tapestry, daar kun je soms super gede kaarten hebben of hand na hand niet wat je zoekt.
Wij weten het en toch is nog mijn favo spel :-).

Ach misschien zijn we verwend geworden.
Streetnerd
Door Streetnerd (575 reacties) op 24-07-2022 20:56
( PM )
Guys ga Inis spelen dan!
=)
Buur
Door Buur (683 reacties) op 25-07-2022 11:07
( PM )
Quote:
[..]Ik kan mij niet voorstellen dat je met 3 nieuwe kaartjes (groen en/of paars) niet een passende combinatie hebt liggen[..]
Eh ja ik denk dat die speler die echt alleen maar rode druiven trok op z'n groene kaarten en alleen maar contracten voor wijnen waar ook witte druiven voor nodig waren echt een extreme uitzondering was. Het spel was helemaal nieuw, misschien waren de kaarten niet goed geschud hahaha.

Ik bouw de cottage eigenlijk altijd erg vroeg. De visitors vind ik erg kostbaar en je wilt geen nutteloze krijgen. De windmolen sla ik dan maar over. Draai die strategie eens om en het levert misschien wel meer punten op omdat je die dan krijgt bij het planten van een nieuwe druif (max 1 per jaar!).

Toch vind ik het een race, die met name bij de 1-spelersvariant ontzettend duidelijk is. In 7 jaar moet je de 20 punten hebben, anders heb je verloren. Ik trek/trok daaruit de conclusie dat een potje met tegenspelers ook gewoon in 7 beurten klaar moet zijn, anders heb je gegarandeerd verloren (ik bedoel: iemand anders is inmiddels wel klaar). Je kunt je 'ongeluk' wel corrigeren maar het kost tijd, minimaal een jaar. Dat in tegenstelling tot mensen die niet hoeven te 'corrigeren' omdat ze passende kaarten trekken. Zeg ik het zo goed? Het is een maar een idee (mijn idee), wellicht moet je niet op de juiste kaarten wachten en gewoon roeien met de riemen die je hebt. Verzin maar wat anders als je je druiven niet geplet krijgt.

Maar goed, ik vind het leuk, ik vind het mooi, ik vind het duidelijk, enz, het heeft alles in zich om voor mij hoog in m'n lijstje te staan (inclusief spelduur en eenvoud) en dat doet het dus ook.
boardgamegeek.com/collection/user/Buur
Md_73
Door Md_73 (208 reacties) op 30-07-2022 17:27
( PM )
Donderdag bij de maandelijkse lokale bordspellenavond:

Cosmic Encounter



En 3x Deception: Murder in Hong Kong



Allebei leuke spellen, Cosmic Encounter een beetje random, door alle verschillende speciale krachten, maar wel spannend.
Deception: Murder in Hong Kong alle drie keer gewonnen, 2 x bij de investigators en 1 x als moordenaar.
Hedgehog
Door Hedgehog (1189 reacties) op 03-08-2022 11:03
( PM )
Laatst de Eric Lang trilogie gespeeld met RemingtonInk, Falco van de Boardgame Brothers en JJ.

Was vooraf een beetje voorzichtig, toch CMON en Guillotine Games. Zou het alleen om de miniaturen draaien, of hebben de games ook echt inhoud? Moet toch zeggen dat ik positief verrast ben. Zowel Blood Rage, Rising Sun als Ankh zijn gewoon goede, opzichzelfstaande spellen. Je zou ze alle 3 in je collectie kunnen houden, omdat ze allemaal wat anders te bieden hebben.

Blood Rage niet teveel poespas, lekker veel combat. Wel hoge swing aan het einde qua punten. Rising Sun vind ik het moeilijkst te beoordelen, het politieke spelletje kwam zo'n eerste keer spelen (met gelijk aantal spelers) nog niet helemaal uit de verf. Ankh zat goed in elkaar qua upgrades van je goden, het Mexica-style opdelen van de map vond ik ook leuk in een 'dudes on a map'.

Falco heeft onze nabeschouwing ook opgenomen voor in z'n podcast:
https://open.spotify.com/episode/6Kanhz2iJgniIPz2DLet93?si=GrpK-zE-RSanESv3O61SFA
Wij zitten in de tweede helft, voor mij de eerste keer. RemingtonInk was helaas al naar huis.

---

Gisterenavond mijn vrouw zover gekregen Unmatched: Dr. Sattler vs. T-Rex te spelen. Ook wel een leuke set (de enige in mijn collectie), maar misschien niet de beste voor iemand's eerste Unmatched spel. Nu nog de Raptors set zien te bemachtigen en dan ben ik compleet. Verder geen groot fan van het mechanische en de andere thema's.


[Begin]  |90|91|92|93|94|95|96(96) [Eind]